Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mulig hjerteinfarkt? Eller overdriver eg?


nomore

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eg var for noen timer ute på en løpe/spasertur opp et fjell i lokalområdet. Første etappe har passe svak stigning og denne pleier eg å jogge/løpe lett opp. Etter ca 10 minutt rett før overgangen til bratt sti fikk eg intense smerter i brystkassen. Det gjorde veldig vondt men eg var klar og tilstede hele tiden. Første som slo meg var overannstrengelse(er lenge siden eg har trent og nesten et halvt år siden eg har tatt denne turen sist) men etter 5 minutt var smertene i brystkassen fortsatt tilstede. Eg fikk mer luft, roligere puls og smerten gav seg litt men smerten var fortsatt tilstede mens eg begynte sakte på nedturen(eg innså at det ikke ble en tur helt opp). Fra dette punktet husker eg veldig lite nå. Eg klarer ikke å huske så veldig mye fra turen ned bortsett fra et par som kom i mot meg og spurte om eg hadde det bra. Neste eg husker er at eg sitter på parkeringsplassen og føler meg dum. Ingenting av dette var alarmerende på dette tidspunktet da eg ofte blir ukonsentrert om eg har høy aktivitet kombinert med lite energiinntak(eg mener ikke dette er tilfelle i dag, men kan ikke utelukke det). Eg kjørte bilen hjem og tok meg en dusj.

 

Nå sitter eg her, er utrolig matt, til tider tungpustet og klarer ikke å konsentrere meg. På turen hjem slo det meg at det kanskje kunne være et infarkt men eg klarer ikke å avgjøre om situasjonen er alvorlig nok til å måtte ringe til lege. Det er tåpelig og idiotisk, men eg ønsker ikke å kaste bort helsevesenets tid på "hypokonder"-tendenser. Jo mer tid som går jo mer er eg redd eg dikter opp symptomer og følelser. Spesielt de tre siste(matt, tungpustet og ukonsentrert). Ikke misforstå, eg føler det slik, men er redd det er fantomsymptomer. Hadde eg tenkt tanken der og da(og hatt med meg en telefon) så hadde eg ringt 113 og ikke legekontoret.

 

Hadde noen andre skrevet dette i dag hadde mitt første råd vært å ringe til legen. Men her håper eg å få en vurdering i fra dere andre: basert på den informasjonen eg her gir, er det nok til å være urolig nok til å ringe en lege? Det er tross alt søndag og legekontoret her eg bor(et lite sted) er veldig forsiktige med å tilkalle lege(hadde en kamerat som kløyvde leppa si på en søndag og fikk da beskjed om at legen sov og at vi burde ha en bandasje over og ringe dagen etterpå(mandag)). Etter dette har eg vært litt forsiktig med å ringe. Og nødtelefonen ringer eg ikke da eg ikke føler det er akutt. Kanskje det er nok til å ringe til en lege, men ikke værre en at man kan vente til i morgen?

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lest om Angina?

Angina er en tilstand hvor oksygentilførselen forbigående blir for lav. En person med trange blodårer kan ha nok oksygen i hvile, men idet han skal måke snø eller hugge ved øker hjertemuskelens behov for oksygen og han får smerter på grunn av dette. Setter han seg i sofaen igjen roer hjertet seg ned og oksygenbehovet reduseres. Da går smertene over. Hvis slike anginasmerter varer i over 30 minutter og ikke blir bedre av nitroglyserin foreligger det mest sannsynlig et hjerteinfarkt.

 

Info om hjerteinfarkt

Lenke til kommentar

På bakgrunn av linkene over hvor det står at det er mulig å påvise evnt mindre hjerteinfarkt i timesvis i ettertid og i tillegg at eg fikk vondt igjen så har eg nå snakket med legevakten. Min største bekymring av alle ting er å komme inn på legevakten i ettertid uten at legen kan påvise eller avvise noe siden eg reagerer så sent.

 

Legen var ikke inne for øyeblikket men eg spurte om det allikevel var mulig å få en undersøkelse i dag og da fikk eg time i kveld(et par timer til).

 

Beklager for øvrig posten, svaret på spørsmålet er egentlig åpenbart og eg hadde sagt det samme til andre. Eg var for øvrig ikke på jakt etter en diagnose for hva det var, men hvorvidt eg burde innvolvere helsevesenet.

Lenke til kommentar

Normalt sett hadde jeg spurt deg om en overfladisk anamnese, det vil si alder, vekt, hjerte- og karsykdomer i familien, røyking, etc.

Det er ikke tid til det nå. La vårs da håpe for det beste, men planlegge for det verste. Dersom det er slik at du har hatt angina pecoris som sparks nevnte, er det et tidlig signal om at noe er på gang. Det kan også være et infarkt du har hatt, men blodproppen har løsnet, uansett er dette advarsler. Prosenten som får et større infarkt etter et mindre som er ubehandlet, er ikke å tøyse med.

 

Derfor er mitt begrunnede råd - Ring legevakten på det sykehus som en ambulanse hadde kjørt deg til, be om råd der. Det er lettere å gi råd i en dialog enn på et forum.

Lenke til kommentar

Når eg nå allikevel legger ut personlige detaljer på nett og har et par timer å slå ihjel så kan eg jo svare på det siste der.

 

Eg har ikke levd et sunt liv, for å si det enkelt. Er ikke kraftig overvektig, men noen kilo ekstra, røyker ikke, fester en del, heller "hurtig"-mat(McDonalds og pølser på Esso er for usunt, selv for meg) enn sunn mat og sover lite. Eg liker fysisk aktivitet og er i relativt god form og kondis til tross for de ekstra kiloene. I familien er det ellers lite av denne typen sykdommer. Eg mener å erindre at min farfar og en onkel(inngiftet) hadde et infarkt hver, men ellers friske. Pga bekymringer for vitaminer og blodtrykk var eg til fastlegen min(ny fastlege) for en komplett sjekk nylig og resultatet var at eg var i fin form til tross for vitaminfattig mat. Eg ble da satt på en kur med mer søvn og vitamintabletter. Ut over dette er eg 26 år.

Lenke til kommentar

Da har eg vært hos legen. Legen ringte meg opp rett etter forrige innlegg og lurte på om eg kunne komme inn med en gang. Han fant ikke noe galt og betrygget meg med at det mest sannsynlig ikke var noe fysisk galt og kunne bare ta det med ro.

 

Samtidig har han også sendt meg direkte til sykehuset(pakker nå) for litt flere tester, men han regnet med at alt var i orden. Så nå skal eg mest sannsynlig på overnatting. Oppdatering kommer :)

Lenke til kommentar

Da var eg hjemme i fra sykehuset. Føler nesten at almenntilstanden er værre nå en da eg reiste inn. Lite mat, dårlig seng, mye støy og det var nesten umulig å få sove med 4 ledninger hengende i kroppen. Men personalet skal ha stor takk. Hyggelige og profesjonelle.

 

Resultatet basert på de prøvene som ble tatt var uansett negative. Så langt frisk. Eg blir uansett sendt videre for en stress/belastningstest for å se om den kan vise noe. For sikkerhetsskyld.

 

Ut over dette så fikk eg beskjed om å leve som før(ikke slutte med jogging selv om eg skulle føle at det nesten tok livet av meg nå) men kanskje prøve å stresse mindre og jobbe til mer normale tider.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sannsynligheten for at det er noe galt i min alder og med min historikk er selvfølgelig liten. Men det er umulig å vite uten å få det testet.

 

Smerten gikk over hele brystkassen og var like vondt over det hele(både høyre og venstre side). Det var ikke sting og det var ikke sult/underernæring. Så hva var det?

 

Og det er dette eg vil prøve å funne ut av. For min egen del er det betryggende å vite at det ikke var hjerteinfarkt og at blodårer o.l. er som de skal være. Så slipper eg å leve i uvisshet.

 

Eg har ikke vært inne på stresstest enda(venter på innkalling) men den foreløpige konklusjonen er at det enten var angina(som foreslått tidligere i tråden) eller at det hadde oppstått et vakum mellom lungene og ribbeveggen. De tok en røntgen for å se om det var noen skader i denne forbindelse men klarte ikke å se noe(og det var heller ikke mulig å se om dette var tilfellet i ettertid).

 

I ettertid har eg stort sett levd som før. Jobber noe mindre, spiser noe sunnere og jogginga har fortsett(men litt slakkere bakker).

Lenke til kommentar
Smerten gikk over hele brystkassen og var like vondt over det hele(både høyre og venstre side). Det var ikke sting og det var ikke sult/underernæring.

 

Så hva var det?

Vet ei, men iallfall ikke infarkt og stor sannsynlig ikke angina.

Kanskje magnesium mangel.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...