Gå til innhold

Boikott av Earth Hour


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror mange som sitter og prater om dobbeltmoral burde røsket seg vekk fra tastaturet her og kastet seg ut i den virkelige verden. Snakk med folk, innse at verden ikke er slik du tror.

 

Trist å se at det sitter så mange bitre mennesker og ytrer meninger på nett, når verden er der ute full av muligheter og potensiale. Er det rart verden går på trynet når man skal sitte og synse på nett hele tiden. :)

 

Herved har jeg sagt mitt, og jeg er glad det enda er overvekt av positive folk i verden - enn negative ;) ;) (Om enn det ikke vises på nett.)

Lenke til kommentar

Det er sikkert sagt tusen ganger før, men jeg sier det igjen:

 

Dette skulle være en symbolsk handling for å demonstrere vilje til å endre vårt energiforbruk.

Som trådstarter og utsikten min over Oslo sentrum demonstrerte ganske så tydelig, finnes det svært lite vilje der ute.

 

Jeg ser det som sannsynlig at brutto energiforbruk i denne timen var eksakt like mye som til vanlig, ettersom jeg ikke tror at kraftverkene fikk noe særlig anledning til å stille om produksjonen i dette korte tidsintervallet. Det overskytende ble nok svidd av i varmetap i infrastrukturen som vanlig.

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar
Problemet er vel ikke miljøet, men mennesket. Når mennesket er blitt borte pga. miljøet, vil dette stabilisere seg. Så egentlig er det å bry seg om miljøet superegoistisk :) Oh wait, vi vil fremdels ha vulkaner...

 

Joda, men man kan ikke dra frem at mennesket er problemet i en hver debatt, det er ikke akkurat saklig (dog passer det inn overalt). Her var poenget Earth Hour - riktig/galt.

 

Selv mener jeg det er feil måte å håndtere tingene på, men å protestere ved å øke strømmen......... Da vil jeg hvertfall si fra til media eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Symbolikk er for tapere, gjør signifikante handlinger på daglig basis i stedet.

Ingen av delene vil alene gi noe utslag av betydning. Mennesker er egoistiske, og det er få som bryr seg - man står uansett nesten alene. Det eneste som kan redde jorda er realpolitikk. Forbud, påbud, pisk og gulerøtter er bare det som virkelig kan forandre utviklingen. Bygg ut kollektivtilbudet, gjør den gratis, forby oljefyring og juster avgiftene så bensinprisen blir 30 kr literen. Da begynner vi å snakke reell forskjell.

Lenke til kommentar
Symbolikk er for tapere, gjør signifikante handlinger på daglig basis i stedet.

Ingen av delene vil alene gi noe utslag av betydning. Mennesker er egoistiske, og det er få som bryr seg - man står uansett nesten alene. Det eneste som kan redde jorda er realpolitikk. Forbud, påbud, pisk og gulerøtter er bare det som virkelig kan forandre utviklingen. Bygg ut kollektivtilbudet, gjør den gratis, forby oljefyring og juster avgiftene så bensinprisen blir 30 kr literen. Da begynner vi å snakke reell forskjell.

Og hvor vart det av «demokratiet» i denne prosessen?

Endret av nercix
Lenke til kommentar
Symbolikk er for tapere, gjør signifikante handlinger på daglig basis i stedet.

Ingen av delene vil alene gi noe utslag av betydning. Mennesker er egoistiske, og det er få som bryr seg - man står uansett nesten alene. Det eneste som kan redde jorda er realpolitikk. Forbud, påbud, pisk og gulerøtter er bare det som virkelig kan forandre utviklingen. Bygg ut kollektivtilbudet, gjør den gratis, forby oljefyring og juster avgiftene så bensinprisen blir 30 kr literen. Da begynner vi å snakke reell forskjell.

Og hvor vart det av demokratiet i denne prosessen?

Den legger vi på hylla til krisa er avblåst. :innocent:

Neida, jeg regner med alle de millionene som slukket lysa støtter en bensinpris på 30 kr. Eller ikke. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det er andre symbolske handlinger som er viktigere enn å skru av lyset i en time, det som er forferdelig irriterende er at de skeivforkuseres i klimadebatten. Man krangler i eningen om de Co2 utslippene som blir gjort daglig (hvor en tid var det kua som var en stor synder grunnet sin metanfylte promp) men man gjør skjelden noe konkret for å forhindre utslippene som gjøres i krigssammenheng, det er det ingen som setter spørsmålstegn på.

 

Hvor mye CO2 og annen forurensing tror dere det er gjort i Irak siden krige startet?

 

Krig og helvette burde man først få stoppet, men der hører du ikke et fordømt kløyva ord. Vel, steng hele våpenindustrien og deng livskiten av fiend din ved hjelp av en stein festet til en pinne. Dog du har fremdeles CO2 utslipp av pesende folk.

 

Nei, det beste for klimaet ville vært om vi symbolsk tok sniken på hele menneskeheten, men, hm, hva med kuas gassutslipp?

Lenke til kommentar
Litt OT, men hva tror du egentlig bensinpris på 30 kr literen vil gjøre (bortsett fra å gi påfyll til den store sorte gryta)? Folk som bor utenfor Oslo har egentlig fint lite alternativer når det kommer til å forflytte seg.

 

Nå skulle liksom jeg trøkke dette argumentet opp i nesa på Irrelevant, men du ødela 'mojoen' min nå. :D

Lenke til kommentar
Irrelevant.

 

Bruker du bil?

Bare en sjelden gang i blant. Jeg sykler, går, tar bussen eller sitter på med andre. Så lite som jeg kjører hadde jeg fint klart meg med en bensinpris på 30 kr. Det tror jeg alle kan om de bare begynner å ta bussen til jobb og skole. Dersom kollektivtilbudet dessuten bygges ut kraftig i distriktene vil det ihvertfall ikke være noe problem. Næringslivet må selvfølgelig få en myk, gradvis endring i prisen.

 

Red.: Jeg gidder ikke å ta denne diskusjonen en gang til. Jeg har skrevet alt jeg har å si om saken i denne tråden, og til dels i dette innlegget.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

http://www.dn.no/borspause/article1640999.ece

 

Det norske strømforbruket sank med om lag 300 millioner watt under klimaaksjonen Earth Hour.

300 millioner watt – det vil si 300 megawatt – utgjør rundt ti prosent av Oslos strømforbruk, eller fem millioner 60 watts lyspærer

.

 

Hva kan vi si om resten av verden og spesielt der kullkraft hovedsakelig er energikilden, hvor mange tonn ble spart?

Dessuten bruker aller fleste i dag sk. sparepærer som har mye lengre levetid.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Irrelevant.

 

Bruker du bil?

Bare en sjelden gang i blant. Jeg sykler, går, tar bussen eller sitter på med andre. Så lite som jeg kjører hadde jeg fint klart meg med en bensinpris på 30 kr. Det tror jeg alle kan om de bare begynner å ta bussen til jobb og skole. Dersom kollektivtilbudet dessuten bygges ut kraftig i distriktene vil det ihvertfall ikke være noe problem. Næringslivet må selvfølgelig få en myk, gradvis endring i prisen.

 

Hvilket buss-selskap tror du har råd til å betale 30 kroner for bensinen?

 

Hva med yrkes-sjåfører?

 

Hva med de som bor på steder hvor det er så få folk at det ikke er noe poeng å bygge ut kollektivtilbudet?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...