Gå til innhold

Spørsmål om Batterilevetid Speilrefleks


Anbefalte innlegg

Hei. Har et canon 450d. Er veldig fornøyd med batterilevetiden.

 

Men lurer på to ting.

 

1. Jeg skal ut å ta bilder i dag. Batterimåleren på kamera viser halvt. Gjør det noe jeg lader batteriet, selv om det ikke er tomt? Vil det svekke batterilevetiden på sikt?

 

2. Hva er standard butikk pris ( ca pris) på et nytt batteri?

 

Håper på kjappe svar

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.../..Gjør det noe jeg lader batteriet, selv om det ikke er tomt? Vil det svekke batterilevetiden på sikt?../..

 

Batterier av typen Li-ion kan fint lades uten at de er blitt tømt først. (Faktisk så er det best for denne batteri-typen at du lader dem opp ofte istedet for å vente til de er helt tomme)

Lenke til kommentar

Batteriet kan fint lades opp uten at det er tomt. Li-on tåler det. Levetiden vil alltid reduseres på sikt uansett.

 

Et søk på kelkoo.no, avslører at batterier koster fra 210 til 763 kroner. Regner med de billigste er uoriginale. Jeg brukte uoriginale i mitt EOS 300D og 30D. De fungerte like bra som de originale. FotoVideo tar 695,- for det. JapanPhoto tar 599,- på nettbutikken.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper uorginale batterier av den Norske nettbutikken Altitec vil dem dekke eventuelle ødeleggelser som er forårsaket av batteriene de selger.Og bor du i nærheten av Fredrikstad kan du kjøpe/hente direkte etter avtale.

Har selv handlet endel batterier av dem til ymse produkter og aldri opplevd problemer,dem bruker bare de beste battericellene i sine produkter.Faktisk så er kjangsen for at uorginale batterier ødelegger kamerautstyret mikroskopisk,men hvis man kjøper noe billig ræl fra China er nok mulighetene større.

Lenke til kommentar
Problemet med uorginale batterier er at de kan svi av elektronikken, og siden det skyldes uorginale battrier vil det ikke dekkes av garanti. Så da er det bare å vurdere. 300 kr mer for et orginalt batteri eller evt flere tusen kr hvis elekronikken blir sprøstekt.

 

Jupp. Ikke kjøp fra en shady ebay-butikk eller på et marked i Hong Kong.

Lenke til kommentar

Indikator på halvfullt batteri er somregel mer en nok, men som nevnt - kan være fornuftig å ha et ekstra batteri full ladet med seg til en hver tid så slipper du pinlige episoder med tomt batteri.

 

Har selv kun erfaring med Nikon, men med EN-EL3e på D300 så har jeg ingen problem med å rusle ut døra med kun halvfullt batteri (med litt fornuftig bruk av kamera klarer jeg rundt 500 bilder med det).

 

Anbefaler også originale batteri, men her er det mange meninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...