Gå til innhold

Guide: Hvilken skjerm skal jeg se etter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"HDCP: Overføring hvor signalet ikke blir komprimert. Benevnelsen settes etter navnet på tilkoblingen, slik som DVI-HDCP. "

 

Fra Wikipedia:

 

"High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) is a form of digital copy protection developed by Intel Corporation"

 

Vi kan vel i beste tilfelle kalle definisjonen til hw for diskutabel?

Lenke til kommentar
"HDCP: Overføring hvor signalet ikke blir komprimert. Benevnelsen settes etter navnet på tilkoblingen, slik som DVI-HDCP. "

 

Fra Wikipedia:

 

"High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) is a form of digital copy protection developed by Intel Corporation"

 

Vi kan vel i beste tilfelle kalle definisjonen til hw for diskutabel?

Enda godt ikke bare jeg reagerte på den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Helt enig med efikkan. Du kan kjøpe en skjerm som er bra på papiret, men som er bare søppel i virkeligheten. Du kan kjøpe en skjerm som er dårlig (ikke fullt så god) på papiret, som fungerer utmerket. Skulle gjerne hatt crt skjermene tilbake på markedet, lcd er ikke bra nok.

Lenke til kommentar
Fint at CRT nevnes, men det kunne vært sagt at OLED og PLASMA er direkte arvtagere av CRT prinsippet. Det K A N være slik at LCD perioden er forbigående, selv om det er vanskelig å se idag.

CRT-prinsippet, ved at det er selve pixelet som er lyskilden, kan bli vinneren.

Hva mener du? Plasma, OLED og CRT er jo helt forskjellige teknologier. Og hva slags fordeler mener du at det er med at pixelet er lyskilden? Sammenlignet med CRT så har både LCD, OLED og Plasma den samme store ulempen, nemlig native oppløsning.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

Fin artikkel men jeg savner informasjon om "Input-lag" eller "Display-lag" som noen også kaller det. Jeg blåste ganske raskt gjennom artikkelen, så skyt meg hvis det ble nevnt, men dette er altså noe som flere og flere spillere henger seg opp i. her er litt info fra Anandtech om saken : http://www.anandtech.com/displays/showdoc....?i=3449&p=8

 

Selv er jeg overfølsom for dette, og det irriterer fettet av meg når jeg spiller FPS-spill og merker selv den minste lag fra jeg beveger musa, til det skjer noe på skjermen. Det er bare snakk om millisekunder, men jeg merker det med en gang. Noen andre som kjenner til det?

Lenke til kommentar
"HDCP: Overføring hvor signalet ikke blir komprimert. Benevnelsen settes etter navnet på tilkoblingen, slik som DVI-HDCP. "

 

Fra Wikipedia:

 

"High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) is a form of digital copy protection developed by Intel Corporation"

 

Vi kan vel i beste tilfelle kalle definisjonen til hw for diskutabel?

Enda godt ikke bare jeg reagerte på den.

 

Det er da uten tvil litt mer som ikke helt stemmer her:

Fargetemperatur: Forteller hvor mye hvitt det er i fargene. Desto høyere tallet er, desto "varmere" er bildet.

- Hvitt er en blanding av forskjellige farger, her rødt, grønt og blått, fargetemperaturen forteller nok heller om forholdet mellom fargene i det hvite, med andre ord stikk motsatt, og høyere fargetemperatur gir kaldere fargetoner, igjen helt motsatt

 

HDMI: (high-definition multimedia interface). Videostandard der den siste versjonen, 1.3, har en båndbredde på 10,2 Gbit/s. Støtter lett det nye HDTV-formatet

- Når ble HDMI en videostandard ?

 

Komponent: Det beste alternativet for analog bildeoverføring. Kabelen er tredelt, henholdsvis Y, Pb/Cb og PrCr.

- Nok en gang feil. RGB er da uten tvil bedre om vi snakker om noe som skal overføres på en kabel fra A til B, men komponent/YUV, som i praksis er en 2 til 1 komprimert RGB, og bedre egnet til lagring og overføring hvor båndbredde og lagringskapasitet er en begrensning.

 

Det var i grunn fint med en slik artikkel, men leit at det blir mer desinformasjon enn informasjon.

 

Vil nesten foreslå at dere tar den bort, gjør hjemmeleksa, og publiserer en MK2.

 

edit- trykkfeil

Endret av avo
Lenke til kommentar
Helt enig med efikkan. Du kan kjøpe en skjerm som er bra på papiret, men som er bare søppel i virkeligheten. Du kan kjøpe en skjerm som er dårlig (ikke fullt så god) på papiret, som fungerer utmerket. Skulle gjerne hatt crt skjermene tilbake på markedet, lcd er ikke bra nok.
Jeg skulle ønske at kvalitets-CRT fremdeles ble utviklet og var tilgjengelig for de som ønsket det, altså bilderør som Diamondtron. Jeg skulle ønske at jeg kunne hatt en oppdatert slik skjerm til spilling og film ved siden av LCD-skjermen på skrivebordet.
Lenke til kommentar
"HDCP: Overføring hvor signalet ikke blir komprimert. Benevnelsen settes etter navnet på tilkoblingen, slik som DVI-HDCP. "

 

Fra Wikipedia:

 

"High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) is a form of digital copy protection developed by Intel Corporation"

 

Vi kan vel i beste tilfelle kalle definisjonen til hw for diskutabel?

 

Diskutabel? Det er jo feil. Det er en protokoll for kopibeskyttelse, ikke at signalet er ukomprimert.

Lenke til kommentar
"HDCP: Overføring hvor signalet ikke blir komprimert. Benevnelsen settes etter navnet på tilkoblingen, slik som DVI-HDCP. "

 

Fra Wikipedia:

 

"High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) is a form of digital copy protection developed by Intel Corporation"

 

Vi kan vel i beste tilfelle kalle definisjonen til hw for diskutabel?

 

Diskutabel? Det er jo feil. Det er en protokoll for kopibeskyttelse, ikke at signalet er ukomprimert.

Det der kan nok i "beste tilfelle" kalles diskutabel, siden hdcp materiale vil bli skalert ned om man ikke har en hdcp skjerm.... Den er fortsatt meeeeeeeeeeget tvilsom

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ingen å sjekke etter døde piksler. Med en gang du finner en død piksel, vil du bare irritere deg over den i all fremtid. Du ser den ikke men VET at den er der.

 

Så, igjen, ikke gidd å oppsøk slike plager.

 

(og nei; jeg har ikke sjekket ut min skjerm :p)

Endret av Goliath
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler ingen å sjekke etter døde piksler. Med en gang du finner en død piksel, vil du bare irritere deg over den i all fremtid. Du ser den ikke men VET at den er der.

 

Så, igjen, ikke gidd å oppsøk slike plager.

 

(og nei; jeg har ikke sjekket ut min skjerm :p)

Jeg ser det umiddelbart, dvs, ved vanlig bruk bruker jeg under 1 minutt på å se en død pixel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...