Gå til innhold

Guide: Hvilken skjerm skal jeg se etter?


Anbefalte innlegg

CRT-skjermer har ikke en nativ oppløsning, noe som gjør at bildet har den samme skarpheten uansett oppløsning. Selv om nye LCD-teknologier har presset responstiden langt ned, er CRT fortsatt raskest med tanke på frekvens og responstid. Siden et CRT-bilde genereres ved hjelp av èn katodestråle, kan ikke problemet med ujevn bakgrunnsbelysning oppstå, noe som er et kjent problem med LCD-skjermer.

 

Uhm?

 

CRT har oppløsing på samme måte som lcd, stikker man øyet nærme nok kan man tilogmed se pixelene.

Ja, og om du skifter oppløsning så får pixlene en annen størrelse, altså har de ikke en native-oppløsning.

 

EDIT: At skarpheten beholdes uansett oppløsning er vel en sannhet med STOOORE modifikasjoner.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CRT-skjermer har ikke en nativ oppløsning, noe som gjør at bildet har den samme skarpheten uansett oppløsning. Selv om nye LCD-teknologier har presset responstiden langt ned, er CRT fortsatt raskest med tanke på frekvens og responstid. Siden et CRT-bilde genereres ved hjelp av èn katodestråle, kan ikke problemet med ujevn bakgrunnsbelysning oppstå, noe som er et kjent problem med LCD-skjermer.

 

Uhm?

 

CRT har oppløsing på samme måte som lcd, stikker man øyet nærme nok kan man tilogmed se pixelene.

Ja, og om du skifter oppløsning så får pixlene en annen størrelse, altså har de ikke en native-oppløsning.

 

EDIT: At skarpheten beholdes uansett oppløsning er vel en sannhet med STOOORE modifikasjoner.

 

Pixeler som endrer størrelse? LOL!

CRT har på samme måte som LCD en maxoppløsning. dvs 800X600 pixel på 15" display. Pixelene er av fast størrelse og har dpi på samme måte som LCD.

Vennligst sjekk wikipedia før man poster...

Lenke til kommentar
CRT-skjermer har ikke en nativ oppløsning, noe som gjør at bildet har den samme skarpheten uansett oppløsning. Selv om nye LCD-teknologier har presset responstiden langt ned, er CRT fortsatt raskest med tanke på frekvens og responstid. Siden et CRT-bilde genereres ved hjelp av èn katodestråle, kan ikke problemet med ujevn bakgrunnsbelysning oppstå, noe som er et kjent problem med LCD-skjermer.

 

Uhm?

 

CRT har oppløsing på samme måte som lcd, stikker man øyet nærme nok kan man tilogmed se pixelene.

Ja, og om du skifter oppløsning så får pixlene en annen størrelse, altså har de ikke en native-oppløsning.

 

EDIT: At skarpheten beholdes uansett oppløsning er vel en sannhet med STOOORE modifikasjoner.

 

Pixeler som endrer størrelse? LOL!

CRT har på samme måte som LCD en maxoppløsning. dvs 800X600 pixel på 15" display. Pixelene er av fast størrelse og har dpi på samme måte som LCD.

Vennligst sjekk wikipedia før man poster...

Kanskje DU skal lese wikipedia før DU poster?

Finner ingen info som sier mot det jeg sier. Kan du noenting som helst om hvordan en CRT fungerer?

Ja en crt har max oppløsning, betyr det da automatisk at pixlene er faste?

 

27 poster ja... er de andre like "velreflekterte" og "velbegrunnede"?

Lenke til kommentar
CRT-skjermer har ikke en nativ oppløsning, noe som gjør at bildet har den samme skarpheten uansett oppløsning. Selv om nye LCD-teknologier har presset responstiden langt ned, er CRT fortsatt raskest med tanke på frekvens og responstid. Siden et CRT-bilde genereres ved hjelp av èn katodestråle, kan ikke problemet med ujevn bakgrunnsbelysning oppstå, noe som er et kjent problem med LCD-skjermer.

 

Uhm?

 

CRT har oppløsing på samme måte som lcd, stikker man øyet nærme nok kan man tilogmed se pixelene.

Ja, og om du skifter oppløsning så får pixlene en annen størrelse, altså har de ikke en native-oppløsning.

 

EDIT: At skarpheten beholdes uansett oppløsning er vel en sannhet med STOOORE modifikasjoner.

 

Pixeler som endrer størrelse? LOL!

CRT har på samme måte som LCD en maxoppløsning. dvs 800X600 pixel på 15" display. Pixelene er av fast størrelse og har dpi på samme måte som LCD.

Vennligst sjekk wikipedia før man poster...

 

Har du sjekket wikipedia selv? http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_ray_tube

Dot pitch defines the "native resolution" of the display, assuming delta-gun CRTs (although this is not really a native resolution like on flat panel displays, because these dots aren't real subpixels).

Står vel ganske greit at de ikke har noe native oppløsning, selv om dot pitch beskriver hvor små dot'ene er ved største oppløsning.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Forsåvidt en grei veiledning, men litt for fokusert på tekniske standarder. Jeg tilhører gruppen kontorist og er veldig fascinert av å få plass til mest mulig på tilgjengelig skjermflate som enten kan være flere skjermer eller en stor skjerm. Har nylig gått over til å bruke min Panasonic 42 " plasma flatskjerm til PCen og er veldig godt fornøyd med skjermstørrelsen. Vurderer om jeg skal gå på tilbudet til - det var vel Lefdahl - om en 50" HD kvalitet til kr 7.000. Ser at HD ready kvaliteten er mer enn god nok for skjermer i størrelse 40-50 ". Er interessert i innspill fra andre som bruker f. eks. 2-3 50" som kontor PCer med plass til Word, Excel, Outlook og andre applikasjoner samtidig.

 

Jeg er også interessert i helsemessige konsekvenser over tid av å sitte å se inn i en skjerm 8 timer daglig. Har f. eks. STAMI eller utenlandske ressurser gjort en helsefaglig vurdering av konsekvenser på særlig syn og hud av å sitte ved ulike skjermtyper daglig over flere år? Jeg tviler på at det enda foreligger autoritative undersøkelser innenfor området enda det er tusener av kontoransatte i samme situasjon som meg, og det blir vel bare enda fler i kommende år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...