Gå til innhold

Netcom har halvert surfeprisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noko øvre datagrense på Chess sitt mobilt fritid breiband? Eg ser forresten at eg har i gjennomsnitt overført 6GB data i månaden etter at eg begynte å abonnere på Netcom connect fritid.

Så utruleg teit med den 2GB grensa. Før var jo meininga med Netcom connect fritid at det skulle vere eit godt alternativ til dyre ADSL linjer, noko som fungerte utruleg bra når det ikkje var noko maks grense for dataoverføring.

*

Disse mobile bredbånds abonnementene har vel aldrig vært ment som noen erstatning for den vanlige ADSL linja man får i veggen, men et alternativ for de som trenger/liker og komme seg på nett uansett hvor man er. For de som liker og sitte og jobbe i en park, eller er mye ute og farter osv.. Og tviler på at OneCall kommer til og komme med noe abonnement som ikke har noen maksgrense da de ikke har eget nett, og sikkert ikke får lov til og la brukerne sine overbruke nettet.

Jo i følgje Netcom så var det meininga at Netcom skulle konkurrere mot ADSL:

"Netcom vil at du skal kunne erstatte ADSL-linjen din med HSDPA der det er tilgjengelig."

Kjelde: http://www.amobil.no/artikler/netcom-bredb..._minipris/42584

 

Og så seint som i haust hadde luringen i Netcom påstått det same:

"Overbelastning får Ice.net til å vurdere bremsene på fastpris. – Tull, sier Netcom, som mener mobilen vil erstatte ordinært bredbånd." Kjelde: http://www.amobil.no/artikler/slutt_paa_fri_nedlasting/56524

 

 

Til slutt får eg seie at hadde så god trua på dette at eg aldri abonnerte på noko ADSL, og gjekk rett på mobilt breiband frå Netcom. Det var både billig og praktisk, i tillegg har eg kjøpt ein ruter som eg koplar USB modemet på, slik at eg enkelt delar mobilt internett med alle WLAN enhetane mine.

Lenke til kommentar
Håper Telenor følger etter.....

Telenor er allerede bedre med max 10 kroner dagen, noe som vil være billigere i 9 av 10 tilfeller.

Og såvidt jeg vet, ingen max grense. Bedre med andre ord.

Hvis du bruker det sjeldent, ja. ;)

Bruker du mer enn 200 MB/mnd, settes hastigheten til omtrent 100 Kbit/s, og vi anbefaler deg i stedet Mobilt Bredbånd som en tilleggstjeneste.
Lenke til kommentar
Håper Telenor følger etter.....

Telenor er allerede bedre med max 10 kroner dagen, noe som vil være billigere i 9 av 10 tilfeller.

Og såvidt jeg vet, ingen max grense. Bedre med andre ord.

 

Hvordan får du det til å bli billigere? Selv i februar blir jo dette 280 kr. De fleste måneder blir det 300-310 kr.

 

Og det tilsvarende tilbudet med USB modem osv koster vel 499 hos telenor, altså nesten dobbelt så dyrt..

 

Jeg håper også at alle følger etter, slik at prisene blir presset ytterligere. Selv om jeg er missfornøyd med max grene og vertfall en på 4 GB så vurderer jeg å oppgradere fra Fritid.

Lenke til kommentar
Så utruleg teit med den 2GB grensa. Før var jo meininga med Netcom connect fritid at det skulle vere eit godt alternativ til dyre ADSL linjer, noko som fungerte utruleg bra når det ikkje var noko maks grense for dataoverføring.*

Disse mobile bredbånds abonnementene har vel aldrig vært ment som noen erstatning for den vanlige ADSL linja man får i veggen, men et alternativ for de som trenger/liker og komme seg på nett uansett hvor man er. For de som liker og sitte og jobbe i en park, eller er mye ute og farter osv.. Og tviler på at OneCall kommer til og komme med noe abonnement som ikke har noen maksgrense da de ikke har eget nett, og sikkert ikke får lov til og la brukerne sine overbruke nettet.

En skal ikke nødvendigvis så langt fra hovedstaden og bygdesentra her i landet, før du finner grender der det bor folk som også har en nabo med ADSL kablet linje, men selv ikke får tilgang til slik luxus i overskuelig fremtid.

 

Dvs. at en del av kundemassen ikke velger mobilt "bredbånd" frivillig. Vi må tåle forskjellen permanent. Du kan jo spørre oss om hvor takknemlige vi er for en slik situasjon... dessverre sårt tema :(

Lenke til kommentar

Er det forresten nokon som veit kvar flaskehalsen/-ane i nettet er, som gjer at alle kjem med maksgrenser? Er det mangel på frekvensar, eller er det fordi kvar basestasjon er kopla til ein kopartråd, som alle må dele på? Eller er det andre grunnar? Vil kapasiteten bli bygd ut, slik at maksgrensene med tida går opp, og ikkje ned? Det vert tullete om ein om nokre år får LTE med opp til 100 Mb/s, og så vert hastigheita sett til 200 kb/s så snart ein kjem over eit par GB.

 

Elles føretrekkjer eg Telenor, med maksgrense på 5 GB på alle mobilt breibandabonnement. Fritidabonnementet deira er berre 20 kr. dyrare, og det betalar eg gjerne for høgare maksgrense, og ikkje minst HSDPA. Netcom har stort sett berre EDGE å tilby her i Sogn og Fjordane. Så vidt eg veit reduserer Telenor heller ikkje hastigheita automatisk, sjølv om ein kjem over 5 GB.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Bra prisene er på tur nedover! 249 er passende pris for fribruk i mine øyne. Håper Telenor følger og matcher denne.

 

Telenor sitt maksgrense er 5gb i mnd.

 

Vet ikke hvordan Netcom sin fungerer, men værtfall Telenor sin strøypes ikke automatisk idet du passerer 5gb. Tror hver sak blir behandlet individuelt mtp. tidspunkt, trafikk i nettet og lokasjon.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan Netcom sin fungerer, men værtfall Telenor sin strøypes ikke automatisk idet du passerer 5gb. Tror hver sak blir behandlet individuelt mtp. tidspunkt, trafikk i nettet og lokasjon.

 

De skriver selv på sine sider:

Forbehold om overføringshastighet

For å sikre at alle våre kunder opplever tilgang til og god ytelse på Mobilt Bredbånd, forbeholder Telenor seg retten til å begrense overføringshastigheten for Mobilt Bredbånd til maksimum 100 kbit/s dersom bruken overstiger fem GB per kalendermåned i to måneder eller mer.

Lenke til kommentar

Telenor er allerede bedre med max 10 kroner dagen, noe som vil være billigere i 9 av 10 tilfeller.

Og såvidt jeg vet, ingen max grense. Bedre med andre ord.

Hvis du bruker det sjeldent, ja. ;)

Bruker du mer enn 200 MB/mnd, settes hastigheten til omtrent 100 Kbit/s, og vi anbefaler deg i stedet Mobilt Bredbånd som en tilleggstjeneste.

Aiai, det var veldig lavt. Men "greit nok" for de som ikke bruker det mye. Men da er kanskje 100mb grensen til 50kr fra netcom bedre...

 

[quote name='osmano' post='13422117'

noe som vil være billigere i 9 av 10 tilfeller.

Hvordan får du det til å bli billigere? Selv i februar blir jo dette 280 kr. De fleste måneder blir det 300-310 kr.

9 av 10 personer bruker ikke nettet 31 av 31 dager. Gjennomsnittet ligger sikkert ikke høyere enn 5 dager pr mnd.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Forbeholder seg RETTEN til å gjøre ja. Det er ikke det samme som å si at hastigheten synker idet du passerer 5gb. Er en vestentlig forskjell der. De strøyper visst de ser behov, og forbeholder seg retten til å gjøre det ved behov.

Ja, jeg husker en eller annen på forumet her fortalte han hadde pasert 35 GB uten at hastigheten ble redusert.

Lenke til kommentar

Dette er jo rett og slett forferdelig, sitter i militæret og har ingen mulighet for og legge inn egen ADSL linje her, en slik begrensning på 2 til 4 GB gjør jo dette tilbudet helt ubrukelig. Gikk over til Telenor her oppe, grunnet at netcom ikke hadde 3G dekning, men telenor har jo også begrensninger, vil tippe at jeg en normal mnd bruker en 6 GB trafikk, ofte mer, så da sitter jeg her med pingle linje den siste uka før mnd er slutt...

Lenke til kommentar
[quote name='osmano' post='13422117'

noe som vil være billigere i 9 av 10 tilfeller.

Hvordan får du det til å bli billigere? Selv i februar blir jo dette 280 kr. De fleste måneder blir det 300-310 kr.

9 av 10 personer bruker ikke nettet 31 av 31 dager. Gjennomsnittet ligger sikkert ikke høyere enn 5 dager pr mnd.

 

Gjennomsnittet er mye høyere enn 5 dager i måneden for de som betaler 499 for fri bruk. Dersom tilfellet er at du bruker bredbånd 5 dager pr måned så er ikke fri bruk det du ønkser, da går du heller for f.eks Litt bruk som koster 49 kroner per måned, og gir deg 100 megabyte med surfing. Eller kanskje fritid til 99 kr. Eller du velger å betale pr mb.

 

Men for di som ønsker fri bruk vil dette tilbude absolutt lønne seg for 9 av 10 om ikke mer.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Merk at begrensningene gjelder totalen for ned og opp(ikke bare ned). Samtlige av begrensningene er forøvrig et par hakk for lave, jeg har tak på 5 GB i måneden og det overstiger jeg fort etter 2-3 uker. Skulle det vært noe fornuft burde grensene burde vel heller ligget på 10 og 20 GB(for fritid og fribruk). 200 kbps er forøverig såpass kraftig bråbrems at det i praksis blir ubrukelig (å åpne vg tar fort nærmere minuttet) så dette burde også heves til minimum 500 kbps.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ja, okey Netcom har vel kanskje kjørt litt hardt på med de mobile bredbånds kampanjene sine. Til mitt bruk værtfall kunne jeg aldrig ha tenkt meg og erstatte min vanlig nett linje mot noe mobilt bredbånd.

 

 

 

Ja, de har kjørt altfor hardt med disse kampanjene. Valgte å kjøpe Netcom Fritid med "fri bruk". Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Plutselig fikk vi beskjed pr. sms at hastigheten ble satt ned til 2g da grensen på 5gig var nådd. Fikk ikke noen forvarsel om at vi nærmet oss grensen, men heller beskjed om at NÅ var den nådd og dermed ble hastigheten satt ned. Vi var heller ikke klar over at det var noen grense da det reklameres at det er FRI BRUK. Vi ringte til og med inn til Netcom før vi bestillte modemet og spurte om det faktisk var ubegrenset bruk, og det svarte personen på kundeservice ja til. Netcom er en slu jævel og blir nok ikke å bruke de noe mer i fremtiden!

 

Forbrukerrådet burde jo absolutt komme på banen her og følge med på hvordan de reklamerer for produktene sine. Fri bruk er fri bruk. Netcom kjører fri bruk med begrensninger. Dette burde de også opplyse om i sin reklamekampanje, slik at kundene ikke blir lurt.

Lenke til kommentar
Kan de i det hele tatt kalle det for bredbånd når de capper linja di til 200kbps etter at man har brukt det noen timer?

 

Nei. og det er helt latterlig! Bruker jo evigheter bare på å åpne en faens side på dagbladet.no

 

Netcom har kjørt altfor hardt med disse kampanjene. Valgte å kjøpe Netcom Fritid med "fri bruk". Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Plutselig fikk vi beskjed pr. sms at hastigheten ble satt ned til 2g da grensen på 5gig var nådd. Fikk ikke noen forvarsel om at vi nærmet oss grensen, men heller beskjed om at NÅ var den nådd og dermed ble hastigheten satt ned. Vi var heller ikke klar over at det var noen grense da det reklameres at det er FRI BRUK. Vi ringte til og med inn til Netcom før vi bestillte modemet og spurte om det faktisk var ubegrenset bruk, og det svarte personen på kundeservice ja til. Netcom er en slu jævel og blir nok ikke å bruke de noe mer i fremtiden!

 

Forbrukerrådet burde jo absolutt komme på banen her og følge med på hvordan de reklamerer for produktene sine. Fri bruk er fri bruk. Netcom kjører fri bruk med begrensninger. Dette burde de også opplyse om i sin reklamekampanje, slik at kundene ikke blir lurt(ikke bare med liten skrift lengst nederst i kontrakten)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...