Gå til innhold

Radeon HD 4890 lanseres tidligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Innersvingen og innersvingen... nVidia kommer med sitt kort en uke senere, 9. april, så det er vel mer et hestehode foran i denne sammenhengen :)

 

http://xbitlabs.com/news/video/display/200...arly_April.html

 

To forskjellige prisklasser, og to forskjellige ytelsesklasser.

Hvilke prisklasser og ytelsesklasser mener du de to kortene vil havne i?

 

Trodde selv at disse to var nokså jevne konkurrenter (selv om jeg så smått håper at ati kortet er en smule bedre :p)

Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke var 3DM06? Har ikke testet Vantage, men mener de ikke klarer å skille ut ytelse uten PhysX.

 

Hvilke prisklasser og ytelsesklasser mener du de to kortene vil havne i?

 

De fleste regner med at dette kortet vil legge seg et sted mellom 280 og 285, ytelsesmessig. 275 kan vel muligens konkurrere med 4870. Det vil passe prisen greit også (ettersom 4870 vil legge seg omtrent på samme prisnivå etter at 4890 kommer ut (på rundt 2000kr)).

Lenke til kommentar

Det er iallefall ingen tvil om at AMD/ATI har funnet et effektivt middel for å kjempe mot Nvidia med. Vi snakker her om et kort som med stor sannsynlighet vil være på høyde med GTX275, eller iallefall ikke mange fattige poengene unna.

Nå ser det ut til at ATI også får en fjorten dagers forsprang på Nvidia, og gitt SÅ mange som legger ordrer på nye kort, vil dette ha noe å si. Jeg har ingen preferanse i det hele tatt mellom Nvidia og ATI, men jeg kan ikke nekte for at pris er ekstremt effektivt som overtalelsesmiddel. To 4890 kort kommer jo til å koste like mye som et GTX 295, vil sannsynligvis har bedre ytelse i CF enn ett 295 kort, og det er vel heller ikke alt for mange kronene som skiller to stk 4890 i CF og ett GTX285 heller.

Jeg skal ut å handle skjermkort igjen, og pengene mine kommer denne gangen til å gå til ATI. Raske kort, gode overklokkingsevner, NYTT! (det må man jo ikke glemme), og rapporter tilsier også at kjøleløsningen på kortet er svært god og stillegående.

Har hatt stort sett alt av nye kort de siste årene, og trenden er klar. Nvidia prøver selvfølgelig å holde prisene oppe, men når 4890 kortene kommer så MÅ de gjøre noe. De kan ikke la en crossfire løsning til mellom 3000 og 4000 kroner slå deres gjeveste kort. Og skulle løsningen vise seg å gjøre akkurat det, vil Nvidia stolt hevde at "Ja, 4890 CF er raskere enn GTX295, men GTX295 i SLI banker alt uansett...

 

Og ja, dette stemmer. Deretter kommer NVIDIA til å slå seg på brystet med det raskeste kortet, men de stille og forsiktig setter ned prisene på GTX295 og 285... Først en gang, så en gang til.. og før vi får sagt kake, så er prisene på et gtx285 kort den samme som for et 4890 kort.

Man kan jo si hva man vil.. men jeg syns egentlig at vi alle skylder ATI en stor takk. Virkelig god grafikk er hverken allemennseie eller en selvfølgelighet, og fordi ATI faktisk gjør bedre grafikk tilgjengelig for en rimeligere penge.

Jeg er villig til å vedde ganske mye på at det kommer til å dukke opp flere verdensrekorder i 3D benching med disse kortene.

 

Enkelt og greit. Kudos til ATI.

Har fått litt inside av Macci også, og i følge ham, er dette det kortet som til nå har skalert best med overklokking. Han nevnte også i en bisetning at kortet klokker som et hel***e, og at ytelsen med god kjøling og nok spenning kommer til å overraske mange, og at det ikke er de blakkeste som kommer til å stå for rekordene i år.

 

 

Gleder meg!! :-)

Lenke til kommentar
Vil HD4890 fungere i Crossfire med HD4850?

Jeg vil anta det skal gå fint siden de bruker samme brikke. Men det spørs om det gir så mye mer ytelse enn 2x 4850. (Kommer an på hvor godt balansert arbeidsfordelingen blir)

4890 ser ut til å ha en høyere ytelse enn hva økningen i klokkehastighet vil tilsi. Men med en slik konfigrasjon med 4890 og 4850 vil det raskeste kortet måtte vente til det svakeste er ferdig med å rendre sitt frame, slik at ytelsen i praksis ligge på om du skulle hatt 2stk 4850 kort. Jeg vil også tro at 4850 kortet har 512MB minne slik at effektivt minne vil kun bli på 512MB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...