Gå til innhold

Test: Lenovo Ideapad S10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt en slikEn, og kan bare bøye meg i støvet! VELDIG bra - på alle måter jeg har hatt behov for å utfordre den.

 

Men

Jeg har ikke utnyttet expresscard-porten. Er det noen som kan fortelle meg litt om bruken av denne, og hva som fins av muligheter/tilleggskort (HDMI? 3G? +++ ???)

Lenke til kommentar
Noe av poenget med en "nett-PC" må vel være at man er på nett. Hvorfor er ikke 3G integrert? Meningsløst.. Gjelder forsåvidt de fleste "nett-PC'er", men likefullt irriterende.

Denne har i hvert fall BT så du kan bruke den mot en mobil med 3G, eller alternativt kjøpe et 3G Expresscard å stappe inn. Ellers er man jo som regel nesten alltid i nærheten av et WLan, er man ikke?

Lenke til kommentar
Mulig jeg blander med HP mini 2133 - men tror det var pc world som nevnte at det var forferdelig mye gjenskinn i den blanke skjermen.

 

Ellers har jeg lest at asus 1000HE får mye skryt for sitt tastatur(amerikansk sted, ukjent med norsk tast.)

 

Eller så ville jeg sagt:

Har dere prøvd dell mini sine??

 

...

men..

1024x600 ... men er ikke det frykelig lite? til å surfe med, eller bruke programmer? Syns det er forferdelig mange programmer som ELSKER å lage stor gui (siste msn er forferdelig)

Mini 2133 og 2140 har samme tastatur. Men 2140 har 10" LED-skjerm. Det hjelper litt, men ja mye gjennskinn ;-).

Etter min mening har 2140/2133 bedre tastatur enn 1000HE (prøvd begge). Dessverre er 2140 litt dyr.

Dell har nettopp kommet med en mini-10 som har et veldig godt tastatur, men denne har en latterlig høy pris.

 

1024x600 er litt lite, men fikser du litt på GUI-et ditt, så går det ganske greit. Men dette er jo en nr. 2/nr. 3 maskin, så du skal jo ikke jobbe så lenge på den uansett.

 

Steeler: Express-card er et pluss, men ikke noe nytt på nett-pcer-

100% enig ang pris på dell mini - er jo samme pris som for en slepbar.

 

Også interessang med at du hadde prøvd de ulike - savner ofte slike merknader når jeg leser ulike tester. Men nå er det også tonnevis av minibærbare, så det skal vel godt gjøres at de jeg er interessert i blir nevnt.

 

nr2/3 maskin - Fruen er jo interessert i å bruke den til å ha med på skole, notater og sånt. Selv tenkte jeg pc til å surfe/progge ut på tur, kanskje i sofaen. Personlig tror jeg det er for knotete. Da er plutselig 3-4-5000kr bortkastet. De ultraportable koster ofte 12-13-supermasse kr. Da tenker jeg noe ala dell xps, eller E4200 (ja vet den er bizniz pc, og blablabla, men den ser kul ut, og er spill ikke så viktig så går det fint, men fytte for en pris).

Lenke til kommentar

Alltid hatt sansen for Thinkpad maskiner, mye også fordi de stort sett er de eneste laptopene med styrepinne. Takler ikke pekeflatene...

Så jeg er litt furt for at denne ikke har det :)

 

Hvis ikke jeg får i gang min fujitsu siemens P1510 igjen (hd krasj), så vurderer jeg vel denne Levono'n før de fleste andre netbooks.

Med mindre TouchBook er tilgjengelig på det tidspunktet da.

Lenke til kommentar

Jeg mener at produktet er tildels utdatert fordi dette markedet beveger seg såpass fort at omtrent ved lanseringsdato venter man på neste modell istedet for å kjøpe. Dette er igjen fordi at de etter min mening har laget altfor dårlige produkter til å begynne med og tar for små skritt og holder igjen god produkter som N280, GN40, Ion, N330 mm. som kunne vært ute for lengst.

 

Det er også først nå de begynner å ta til vettet og tilby 1280*800 oppløsninger som vi har ventet på siden starten.

 

Denne maskinen er dog en av de som fristet meg mest når den kom, med sin flotte design (spesielt i rød) og det er en meget god maskin slik sett. Men jeg bestemte meg før lansering at den ikke var god nok desverre.

 

På slike produkter som dette som er i etableringsfasen for å finne riktig fotfeste og teknologinivå er det viktig å være så tidlig som mulig ute med produktanmeldelser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg mener at produktet er tildels utdatert fordi dette markedet beveger seg såpass fort at omtrent ved lanseringsdato venter man på neste modell istedet for å kjøpe. Dette er igjen fordi at de etter min mening har laget altfor dårlige produkter til å begynne med og tar for små skritt og holder igjen god produkter som N280, GN40, Ion, N330 mm. som kunne vært ute for lengst.

 

Det er også først nå de begynner å ta til vettet og tilby 1280*800 oppløsninger som vi har ventet på siden starten.

 

Denne maskinen er dog en av de som fristet meg mest når den kom, med sin flotte design (spesielt i rød) og det er en meget god maskin slik sett. Men jeg bestemte meg før lansering at den ikke var god nok desverre.

 

På slike produkter som dette som er i etableringsfasen for å finne riktig fotfeste og teknologinivå er det viktig å være så tidlig som mulig ute med produktanmeldelser.

 

Det er jo tydelig at det ermange som kjøper ultraportable nå også, og ikek venter på neste modell, det hjelper fint lite med hypotetiske kongeprodukter i framtiden om du vil ha en ultraportabel i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men jøje da ATW, det er jo det jeg sier det har lenge blitt utlyst produkter som er klare for netbook serier. Lenge før jul.

 

Intel har bla. stukket kjepper i hjulene for at disse ikke skal bli brukt i netbooks så det har tatt lenger tid enn nødvendig og har ennå ikke kommet. Produsenter har mast i mange måneder om å få lov å bruke de i produkter. Jeg trodde du hadde oversikt over dette markedet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men jøje da ATW, det er jo det jeg sier det har lenge blitt utlyst produkter som er klare for netbook serier. Lenge før jul.

 

Intel har bla. stukket kjepper i hjulene for at disse skal bli brukt i netbooks så det har tatt lenger tid enn nødvendig. Jeg trodde du hadde oversikt over dette markedet?

 

Som sagt hjelper det fint lite med utlyste chipset ol. om man skal ha en ultraportabel i dag. SÅlenge man ikke får tak i produktene, så er ikke de et alternativ i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

De er ikke bare utlyste de er klare produkter. Men uansett blir det for dårlig å vente 3 måneder med å omtale en nettbook etter den har kommet i butikker i Norge.

 

Dog veldig bra at den kom, jeg har som sagt ventet på omtale helt siden de kom på lager i Norge. Jeg så også denne lanseringen som noe mer interessant enn en del annet plastic-fantastic som har blitt omtalt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er ikke Miniputt et litt snålt ord i denne sammenheng?

 

Forøvrig, imponert over at Lenovo har kuttet ned på crapware ved standardinstallasjon. Min T61p hadde alt for mye -dritt-. Verre er det at mye av "ThinkVantage"-programvaren tvinger seg til å installeres på norsk selv om jeg har engelsk Windows - og norsken er ikke bedre enn at 'å' kan bli '?' og en setning her og der blir på nederlandsk.

Lenke til kommentar
100% enig ang pris på dell mini - er jo samme pris som for en slepbar.

 

Også interessang med at du hadde prøvd de ulike - savner ofte slike merknader når jeg leser ulike tester. Men nå er det også tonnevis av minibærbare, så det skal vel godt gjøres at de jeg er interessert i blir nevnt.

 

nr2/3 maskin - Fruen er jo interessert i å bruke den til å ha med på skole, notater og sånt. Selv tenkte jeg pc til å surfe/progge ut på tur, kanskje i sofaen. Personlig tror jeg det er for knotete. Da er plutselig 3-4-5000kr bortkastet. De ultraportable koster ofte 12-13-supermasse kr. Da tenker jeg noe ala dell xps, eller E4200 (ja vet den er bizniz pc, og blablabla, men den ser kul ut, og er spill ikke så viktig så går det fint, men fytte for en pris).

 

Vil du ha et godt tastatur, 10" skjerm og et fortsatt beholde det estetiske, vil jeg absolutt anbefale HP mini 2140 (4100,-) eller Compaq mini 700 (3799,-). Venter du litt kommer 2140 med 1280x720 skjerm.

 

Jeg valgte 2140 fordi den er aluminium og tåler litt mer enn gjennomsnittelig plastikk. Den kom med XP-home, det ble kastet ut til fordel for Windows 7. Men det var faktisk ikke helt optimalt. Derfor ble det ubuntu. Funker fint til å lese nettsider, spille av divx, youtube etc (standard atom ytelse). Tastaturet tåler fint tusen ord før du blir lei. Du nevnte "progging". Jeg skriver C++ i codeblocks, går overraskende bra selv med liten skjerm.

 

Fordelen med Lenovo er selvfølgelig prisen, og at du kan legge inn OS X uten noen driverproblemer (en av få net-books).

 

Har du pengene velger du E4200. Den er jo bare sweet :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...