Gå til innhold

Test av billigtur med KLM til New York


Anbefalte innlegg

KLM gikk nylig helt ned i 2600,- for t/r New York. Tenkte jeg skulle skrive litt om hvor ille kunne en slik billig flytur kan bli.

 

Grei og oversiktlig nettsted, men man kunne først sikre seg et godt sete når man sjekket inn online. Og for interkontinentale turer starter innsjekkingen 24 timer før avgang. Noe som var uvant var at man kunne bestille og betale for å ha med ekstra kofferter, men man trengte ellers ikke si hvor mange kofferter man skulle ha med. Til USA var det 2 kofferter med de billigste billettene.

 

Enkel og grei bagasjedropp med langt kortere kø enn hva jeg er vant med på OSL. Var vel ikke så mange som skulle med dette flyet.

post-18989-1237934933_thumb.jpg

Ble igjen vinket gjennom gjennom "fast track" ved sikkerhetskontrollen, og det uten noen form for gullkort. Enkelte på forumet tviler på at jeg ofte går der så jeg tenkte jeg at skulle dokumentere det. Sikkerhetsvaktene ble ikke glade for fotografering og jeg ble vinket til side for sletting av bilder, fikk beholde et uklart ett tatt opp mot skiltet. Tok engang bilde av en grundig sikkerhetssjekk i Israel, det var heller ikke polulært. Skal være snill gutt gjennom alle kontrollene ved flyplassen i USA slik at de slipper meg inn.

post-18989-1237934964_thumb.jpg

På økonomi er det vanligvis billige hodetelefoner uten noen form for støydemping. Det er derfor lurt å ha med sine egne med adapter for fly. Glemmer man adapteret koster et slikt 99,- på elektronikkbutikken på OSL.

post-18989-1237934996_thumb.jpg

Gate 48 er litt spesiell da den er delt i to. Bare gå straks til del 2. Innsjekking separert med økonomi til høyre og gullkortene til venstre, det er ikke mange som gjør det slik på Gardermoen. Ingen aviser. KL 1142 til Amsterdam skulle etter planen ha avgang 9:50 og boarding fra 9:20, boarding startet 9:40 og avgang 10:00.

post-18989-1237935050_thumb.jpg

Ikke særlig betryggende med *poff* som navn på flyet.

post-18989-1237935581_thumb.jpg

Flyet var en gammel og sliten Fokker. Askebegre i armlenene, ingen underholdningssystem. Sete ved nødutgang med litt bedre benplass. De som lettet blikket og så litt nøye etter kunne se et støvlag ved luftdysene (Ikke de man selv justerer, men de mellom panelene). 2+3 seter og kanskje 60% belegg.

post-18989-1237935134_thumb.jpg

Første servering var et en bolle med ost og honningsennep og en med jordbærsysltetøy. Drikke var og inkludert, men ingen form for våtserviett. Ikke noe salg ombord under hele flyturen.

post-18989-1237935165_thumb.jpg

Denmark!

post-18989-1237935199_thumb.jpg

Etter å ha sett det flate landet fikk vi kjeks med karamellfyll.

post-18989-1237935241_thumb.jpg

Landet 11:30 som var 25 forran skjema. Buss til terminalen hvor vi var fremme 11:45. Har ikke opplevd buss før på Schiphol. Måtte så gå gjennom terminalen fra utstikker D til F. Vær våken og følg skiltene for man må snu nesten 180 et par ganger.

post-18989-1237935287_thumb.jpg

Det var god tid til å planlegge hva man kunne kjøpe med på vei tilbake. De rosemalte treskoene er kun tvilsom pynt og levende tulipanløker kan man ikke ta med inn i de fleste land.

post-18989-1237935330_thumb.jpg

Nederlandske sirupsvafler er derimot utrolig gode sammen med iskrem.

post-18989-1237935363_thumb.jpg

Ellers var det nok av andre tilbud på flyplassen.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-18989-1237935929_thumb.jpg

Siden det var fly til USA var det ny sikkerhetssjekk ved gaten slik at jeg ikke fikk med meg flasken med solbær-fanta jeg fant kiosken like ved.

post-18989-1237935957_thumb.jpg

Litt større og nyere fly denne gangen.

post-18989-1237935981_thumb.jpg

3+3+3 layout i flyet og ikke et eneste tomt sete i sikte. Det så langt renere og nyere ut også inni flyet. Ingen individuell justering av luft. Så var det å stille klokken 5 timer tilbake straks man var i luften.

post-18989-1237936019_thumb.jpg

Individuelle skjermer, men ikke touchskjerm. Fjernkontrollen hadde også telefon og kredittkortleser. Det skulle også være mulig å sende SMS eller e-post mot betaling. Har aldri sett noen som har ringt med disse, må ha vært et dårlig business case.

post-18989-1237936044_thumb.jpg

Enkel fjernkontroll, men det var av og til treg respons og det var ikke alltid lett å vite hvilken tast som skulle brukes.

post-18989-1237936079_thumb.jpg

Hodetelefoner til odel og eie for de som ønsket det. Man kunne slå ned den ene av pinnene på kontakten for bruk med vanlig walkman.

post-18989-1237936104_thumb.jpg

Skjermene hadde så dårlig kontrast at det var vanskelig selv å se flightinformasjonen.

post-18989-1237936141_thumb.jpg

Veldig godt utvalg med innhold, spesielt filmer og musikk. Fikk sett Australia og Quantum Of Solace. Av andre nye filmer kan jeg nevne Slumdog Millionaire og The Day the Earth Stood Still. Alt on demand og med pause og spoling. Mange kanaler med musikk og også en lang rekke album å velge blandt med sort variasjon av genre. Man kunne også lage sin egen playlist. Turen var altfor kort med det fantastiske utvalget man hadde å ta fra her, det beste jeg noengang har sett.

post-18989-1237936175_thumb.jpg

Første servering var røkte mandler. Ingefærøl hadde de også.

post-18989-1237936203_thumb.jpg

Fra Skottland begir vi oss utover Atlanteren.

post-18989-1237936239_thumb.jpg

Bulgur-salat, vegetar-pasta med pinjekjærner (det var tomt for kylling) og sjokolademousse. Alt var meget godt, men ingen våtservietter på denne turen heller. Metallbestikk.

post-18989-1237936272_thumb.jpg

Vi flyr langt nord og over endel drivis.

post-18989-1237936297_thumb.jpg

Og så får vi belgisk iskrem med karamell. God den også.

post-18989-1237936328_thumb.jpg

Og så fikk alle papirer å fylle ut. Alle skal selvsagt ha registrert seg via ESTA, men måtte

allikevel fylle ut papirene. Det blå skal alle fylle ut, og i tillegg er det et grønt skjema

for alle nordmenn som går under "Visa Waver" eller et hvitt for de som har fått visum i passet. Dette visste ikke flyvertinnene så endel fikk med seg feil skjema. Greit å ha passnummer og hotelladresse tilgjengelig.

post-18989-1237936360_thumb.jpg

Så var det varm sjokoladekake med pære og mandler. God, men vanskelig å spise fra papirinnpakning den satt fast i og uten noe bestikk.

post-18989-1237936395_thumb.jpg

Man flyr så sørover over land og når man nærmer seg New York skjønner man hvorfor det var nederlenderne som slo seg ned her og kalte området Ny Amsterdam, det er jo et sumpområde.

post-18989-1237936435_thumb.jpg

Ved immigration var de ca 20 minutters kø. Så måtte man gi avtrykk av alle fingre og de slår opp det man har lagt inn via ESTA. Etter det var det bare å gå rett gjennom til bagasjehenting og gjennom tollen om man ikke ble tatt ut i stikkontroll.

post-18989-1237936464_thumb.jpg

Når man har kommet ut er billigste måte å komme inn til byen fra JFK er å gå opp et par etasjer til automattoget SkyTrain. Det går rundt mellom terminalene og videre til Howard Beach eller Jamaica Station. Ta det til Jamaica Station bytt der til E-train inn til byen. Skytrain koster 5$ som man betaler ved avgang. E-train koster 2$. Kjøp et Metro-card for minst 7$, da får du med overganger i byen og bonus.

post-18989-1237936498_thumb.jpg

Og så var man i New York for kun 1300,- hver vei. I tillegg får man 2192 bonuspoeng på Flying Blue. Nå har de tilbud på turer til flere mål i Karibien for 25.000 poeng.

 

Dette var absolutt valuta for pengene! :cool:

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Det er vel noe lignende til Texas også tipper jeg....skal dit kanskje 3-4 april ;)

 

Hvilket flyselskap har billigst til Houston , er'ke så nøye med luksus ;)

Lenke til kommentar

Flott med bilder robertaas, håper du lager flere sånne tråder. :)

 

Skal til Minneapolis til sommeren. Hva regner du man trenger i lommepenger per dag?

Kommer ikke til å bo på hotell, men skal bo hos noen slektninger der borte.

Dette blir min første tur til USA og jeg er selfølgelig veldig spent på landet. Jeg drar heller til USA og opplever litt, en å ligge å daffe på ei strand nede i syden.

 

Ellers hadde jeg ønsket at noen hadde laget en USA-tråd som hadde gjort seg godt som en sticky. Siden jeg ser det er mange spørsmål om USA som vandrer her. Fly, roadtrip osv.

Lenke til kommentar

Glimrende rapport. Det er utrolig når man kan få flyturer til denne prisen. Ser ut som om KLM var et greitt alternativ over dammen...jeg har stort sett holdt meg borte fra dem etter en grusom tur fra Kuala Lumpur til Amstersam for noen år siden. Men kanskje jeg må gi dem en ny sjanse :-) Jeg skal ut på tur imorgen med et nytt flyselskap forresten...skal prøve Emirates for første gang.

Lenke til kommentar
for alle nordmenn som går under "Visa Waver" eller et hvitt for de som har fått visum i passet. Dette visste ikke flyvertinnene så endel fikk med seg feil skjema.

 

Det skjedde med meg. Jeg visste ikke at det var flere skjema, saa jeg fylte ut det gronne, stod 25 min i ko paa ATL, og den sote dama sa at jeg maatte ha det hvite skjemaet. Det betydde 15 nye minnutter i ko..

 

EDIT: Flott rapport forresten.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
for alle nordmenn som går under "Visa Waver" eller et hvitt for de som har fått visum i passet. Dette visste ikke flyvertinnene så endel fikk med seg feil skjema.

 

Det skjedde med meg. Jeg visste ikke at det var flere skjema, saa jeg fylte ut det gronne, stod 25 min i ko paa ATL, og den sote dama sa at jeg maatte ha det hvite skjemaet. Det betydde 15 nye minnutter i ko..

 

EDIT: Flott rapport forresten.

Du hadde altså visum? (Hvis du skulle fylle ut hvitt I-94 og ikke I-94W)
Lenke til kommentar

Jeg ser du er utvekslingsstudent, og dette er absolutt noe også utvekslingsorganisasjonene burde informere bedre omm i sine "info-skriv" om reisen og terminalbytter etc... Dog pleier flyvertinnene og si at grønt er for de som reiser under visa waiver, og hvitt for de med visum - og filmen som sendes på skjermene gjør vel også dette rimelig klart (transit-skjemaet er vel rosa). Kan bare nevne at jeg har dratt meg i håret mang en gang på dårlig info til spesielt EF-studenter om innreise til USA, og var også i kontakt med EF om dette på vegne av arb.giver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...