Gå til innhold

hvor mange av dere skyter utelukkende i raw?


Hvilket format bruker du når du tar bilder med speilrefleks?  

99 stemmer

  1. 1. Hvilket format bruker du når du tar bilder med speilrefleks?

    • Raw
      63
    • Raw + jpeg
      21
    • DNG
      4
    • DNG+ jpeg
      3
    • Jpeg
      8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kun RAW. I begynnelsen brukte jeg RAW+JPEG, men fant fort ut at det bare var kludrete å ha to sett med filer.

 

Jeg beholder såpass få bilder at det ikke er noe stress å behandle RAWene. Dessuten liker jeg å fikle litt med dem. Det er få bilder som jeg ikke justerer minst to parametre på i ettertid. Arbeidsflyten i Lightroom er behagelig.

Lenke til kommentar

Fotografere kun i raw, og den innstillingen kommer jeg nok ikke til å endre i kameraet.

 

Kjører for tiden Aperture 2 på min powerbook, noe som betyr at det er ganske håpløst å redigere med. (For tungt program for maskina).

 

Får jeg råd til en lcd skjerm, så blird et nok å koble opp htpcen og bruke den til å redigere med.

Lenke til kommentar

Kun RAW/NEF her også gitt!!

Hvorfor?

RAW er det digitale negativet. Skyter man kun jpeg, kaster man vekk negativet og nøyer seg med en "scannet" kopi.

 

Jeg sammenlignet en gang jpeg-filer konvertert fra RAW, med de samme jpeg'ene fra kameraet, (stilte kameraet på RAW/jpeg), og så tydelig forskjell på bildene. Det var både finere farger og mindre korning i de konverterte RAW-filene.

 

Bruker Lightroom og Photoshop, fordi det er kjapt, og programmene "snakker" sammen. Det går rundt 30-45 min på å justere/croppe ca 200-300 bilder, utenom detaljert redigering av spesielle bilder da.

Så er det jo bare å konvertere til hvilket som helst filformat, f.eks lette jpeg'er til epost...

Easy as :!:

Lenke til kommentar

Egentlig overrasket over hvor mange her som kun syter i raw, men må vell også være noen Ken rockwell fans HER også???? :p

 

Om man velger å skyte i jpg kommmer vell kanskje litt ann på åssen kamera modell man har også, siden noen modeller produserer bedre jpg filer en andre!!

 

Personlig så kommer jeg ALDRI til å skyte i jpg igjen, i hvert fall ikke når jeg får oppgradert til et dslr :)

Lenke til kommentar
Egentlig overrasket over hvor mange her som kun syter i raw, men må vell også være noen Ken rockwell fans HER også???? :p

Han har jo noen gode poenger, da. Hvis tid og plass er viktig for deg, så er det nok en god idé å bruke JPEG. Og faren for at en mister tilgang til de proprietære RAW-filene når nyere software ikke lenger støtter de gamle kameraene er utvilsomt en høyst reell fare. Men DNG løser forhåpentligvis det problemet.

Lenke til kommentar
Egentlig overrasket over hvor mange her som kun syter i raw, men må vell også være noen Ken rockwell fans HER også???? :p

Vi har en relativt tung anti-Rockwell-klikk her på bruket, som sørger for at alle kjettere relativt raskt blir oppdatert på den rette katekismen.

Lenke til kommentar
Offtopic: Hva er så galt med Ken Rockwell? Har selv lest mye på sidene hans, og det virker da som om fyren vet hva han snakker om?
Han skriver for å selge seg selv, og har veldig mange bastante påstander; "dette skal til for gode bilder", "D40 og 18-200 er alt du trenger" etc. For all del - mannen er dyktig, men man må være forsiktig med å sluke alt han skriver. Og han skriver såpass avansert at man skal være på et visst nivå før man ser svakhetene i det han skriver - og da trenger man egentlig ikke det han skriver heller. Ikke minst er det viktig å være klar over at mange av utstyrsanbefalingene hans baserer seg på at han er i en mye lysere del av verden, og at mange i Norge vil finne ut at det han skriver ikke er universelt, det gjelder ikke overalt i verden...

 

Jeg tror ingen vil lide vondt av å følge hans råd, men mange vil få en liten aha-opplevelse dersom de leser andre steder også... Igjen - mannen er dyktig til å skrive, svært grundig i testene sine og en dyktig fotograf som kan sakene sine, men har i overkant bastante meninger og man må kunne ta det han skriver med en stor klype salt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...