Gå til innhold

Snustråden v7.0 - the real deal! LES REGLENE I FØRSTEPOST!


Anbefalte innlegg

Har aldri sett noen advarsel på snusboksen om at kjøring bør unngås...

 

Jesus christ mann. Jeg snakker ikke om probe whiskey. Hvis man går på en tobakkforretning, sånn som tobakk sørensen her i bergen, kan man spørre dem om å få noe alkohol (whiskey eller rom) i snusen. De gjør det med glede. Man tar en porsjon, kjenner alkoholet, og kjører forhåpentligvis ikke bil i mens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, alkohol som taes opp i blodet gjennomslimhinner gir effekt... promille måles ved at man måler alkoholnivået i blodet...

 

(Man tar opp stoffer i blodet gjennom nettopp slimhinner. Blodet er transportsystemet i kroppen, men alt som taes opp i blodet går til hjerte og andre organet, blant annet leveren, utskillingen av giftige stoffer skjer.)

 

Bio 1 og Bio 2 på VGS :)

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Har aldri sett noen advarsel på snusboksen om at kjøring bør unngås...

 

Jesus christ mann. Jeg snakker ikke om probe whiskey. Hvis man går på en tobakkforretning, sånn som tobakk sørensen her i bergen, kan man spørre dem om å få noe alkohol (whiskey eller rom) i snusen. De gjør det med glede. Man tar en porsjon, kjenner alkoholet, og kjører forhåpentligvis ikke bil i mens.

Seriøst? Det har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar

Nei, alkohol som taes opp i blodet gjennomslimhinner gir effekt... promille måles ved at man måler alkoholnivået i blodet...

 

(Man tar opp stoffer i blodet gjennom nettopp slimhinner. Blodet er transportsystemet i kroppen, men alt som taes opp i blodet går til hjerte og andre organet, blant annet leveren, utskillingen av giftige stoffer skjer.)

 

Bio 1 og Bio 2 på VGS :)

Stoler på deg, da. :)

 

Var bare sikker på at alkohol ikke ga noen effekt før det var innom leveren, på samme måte som metanol ikke ble om til dødelig syre (maursyre?) før det kom innom leveren - men man lærer noe nytt hver dag. ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke vært innom akkurat dette eksempelet og heller ikke spesielt inne på leveren, så noen god referanse er jeg ikke, men skadelig for kroppen og beruset effekt er vel to ting. Når man er beruset går det ut på at nervesystemet og hjernen bli påvirket, skadelige stoffer er noe annet. Så om alkoholen får tilgang til nervene før leveren og derfor gir en effekt, før den blir giftig vet jeg ikke mye om, vi gikk aldri så langt inn på kroppen i 2. Klassen, og i 3. Hadde vi hovedsaklig bare om celler og forplantning. *grøss* er myyye Børre enn det høres ut som.

 

Prøvd å Google det?

Lenke til kommentar

Notater, at jeg gidder å lete de opp...

 

Metanol omdannes av enzymer til Formadehyd (tror det er det, jeg skriver ikke notater som penskrift) som igjen omdannes til maursyre som er veldig giftig og kan drepe alle typer celler i kroppen, hovedsaklig synsnervene.

 

Ergo, metanol er ikke giftig før den når leveren, men virkningen av etanol og metanol mener jeg kan komme uten at blodet med alkohol har kommet inn i leveren.

 

Metanol har en mindre berusende effekt enn etanol, så drikker dere HB og blir aldri full etter større mengder sitter dere i baret. Dere kan dog bli "kurert" ved å peise innpå med etanol. Husker ikke hvorfor, står ikke i notatene, men husker vi snakket om det. Da vi er en gjeng trøndere i biologien var HB-relatert lærestoff interessant ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...