Gå til innhold

Altfor høye bilavgifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den lå stort sett på 70-100% gass, da holdt jeg en fart i underkant av 40 knop. Det var en totakter, men dog avlikevel.

 

Har nå en 210hk diesel på en 21 fot skjærgårdsjeep med 190L tank. Bruker betraktelig mindre enn gamle Yamarinen, men sluker en god del den også. Den er kun 2 fot større og har nesten dobbelt så mye kraft, men klarer bare såvidt det er å bryte 40knop med spaken på full gass.

 

Jeg tenkte bare at det kunne være en litt artig sammenligning båtmotorer kontra bil.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Båtmotorer og MC/Moped motorer må da også ha vesentlig høyere giftig utslipp per mengde drivstoff forbrukt en dagens bilmotorer. Det regelrett stinker drivstoff av utslippene til disse motorene.

Totaktere brenner smøringsoljen sammen med bensinen. Det gjør ikke firetaktere. Denne oljen avgir i større eller mindre grad både røyk og lukt. Dette gjelder særlig eldre totaktere med forgasser. Angående forbruk er de moderne totakterne på et like bra nivå som firtakterne.

 

Det finnes naturligvis mange forskjellige båtmotorer, hvor noen er bedre og noen er dårligere. Den som vel regnes som den minst tørste (av de store som ble diskutert her) er Mercury Verado. Det er en high-tech moderne firetakter med kompressor og turbo, og som i tillegg er veldig rolige, så det er tydelig at det er utvikling også på den fronten.

 

Og siden du nevner moped/mc, så kan jeg si at jeg har en lett mc 4-takt (15 hk) som knapt bruker bensin. Det er en moderne motor med elektronisk innsprøytning og to katalysatorer, så den er ikke noen miljøbombe. 0,2 liter mila faktisk forbruk (blandet, kanskje mest bykjøring) er heller ikke så forferdelig. Det er 2-takterne som er synderne der. De har forgasser og slipper ut en del røyk, støy og stank.

Lenke til kommentar

Fint å høre Theo :)

 

----

 

Én faktor kan være at man bruker matjord til å dyrke planter til drivstoffproduksjon, som gir mindre mat på markedet, og høyere matvarepriser. Vi i de rike landene har råd til å betale et par kroner ekstra for en kilo ris, men det er de fattigste i verden som får problemene ved liten mattilgang. Dette har ført til en del motstand mot biodiesel.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...