Gå til innhold

Altfor høye bilavgifter


Anbefalte innlegg

Vi er et av landene som bruker mest penger på utdanning. Så mye går nok der.
Og likevel har vi heleskadelige skolebygg som man ikke klarer vedlikeholde og grunnutdanning som stadig havner langt bak i alle rangeringer.

 

 

Vi er også blant landene som bruker mest penger til offentlige helsetjenester.
Med over 5% av befolkningen i helsekø og 100.000 som har skaffet seg privat helseforsikring for å slippe køene?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi er et av landene som bruker mest penger på utdanning. Så mye går nok der.
Og likevel har vi heleskadelige skolebygg som man ikke klarer vedlikeholde og grunnutdanning som stadig havner langt bak i alle rangeringer.

 

 

Vi er også blant landene som bruker mest penger til offentlige helsetjenester.
Med over 5% av befolkningen i helsekø og 100.000 som har skaffet seg privat helseforsikring for å slippe køene?

Jeg sier ikke at helsesystemet er perfekt. Jeg bare sier at det er ett av stedene hvor pengene går.

Endret av aluxez
Lenke til kommentar

Den Polse sier det hele veldig godt.

 

Merkelig hvordan et land som drar inn så mye i form av ekstra skatter og avgifter har så dårlig råd.

 

Synes det er på tide at politikerne må stå til ansvar for alle pengene de har sløst bort og vise det norske folk et regnskap. Hvor i helvete blir alle pengene av? Det er det svært mange av oss som lurer på. Det er blodig urettferdig å betale ekstra avgifter bare for at staten skal ha mer penger å sløse bort. I de fleste andre land betaler man skatt - pengene brukes slik de skal - ferdig med det. Ingen flere møkka-avgifter.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar
Den Polse sier det hele veldig godt.

 

Merkelig hvordan et land som drar inn så mye i form av ekstra skatter og avgifter har så dårlig råd.

 

Synes det er på tide at politikerne må stå til ansvar for alle pengene de har sløst bort og visse det norske folk et regnskap. Hvor i helvete blir alle pengene av? Det er det svært mange av oss som lurer på. Det er blodig urettferdig å betale ekstra avgifter bare for at staten skal ha mer penger å sløse bort. I de fleste andre land betaler man skatt - ferdig med det. Ingen flere møkka-avgifter.

Det finnes slike regnskaper. Alle statlige dokumenter er tilgjengelige for offentligheten. DU bør nok bare leite mer om du virkelig er interessert i det. Å drive et land er dyrt.

Lenke til kommentar
Det finnes slike regnskaper. Alle statlige dokumenter er tilgjengelige for offentligheten. DU bør nok bare leite mer om du virkelig er interessert i det. Å drive et land er dyrt.

Å drive et land er dyrt, ja. Og enda dyrere når pengene sløses bort.

Hva med å sjekke hvor pengene blir brukt før du uttaler deg?

Lenke til kommentar
Hva med å sjekke hvor pengene blir brukt før du uttaler deg?

Som sagt tidligere i tråden, når 15,5 milliarder av totalt 46 milliarder tjent inn på bil- og veiavgifter brukes på vei, så er det pengesløsing/dårlig prioritering. Sånne som du synes kanskje det er greit å betale avgifter for noe, og at pengene du betaler brukes på annet enn hva det burde. Men det synes ikke jeg.

 

Bilavgiftene er diskriminerende og urettferdige mot alle oss som vil kjøre bil med litt klasse over seg. At mannen i gata er dum nok til å hive seg på denne forbannede farsotten, viser bare hvor godtroende og lettlurte vi faktisk er her i landet. Bensinprisen kunne blitt satt opp til kr. 30 ,-/liter i morgen. Selv om mange av oss ville reagert på dette, ville like mange knapt hevet et øyenbryn. Hadde vel bare tenkt "ja, ja, det er vel greit. Sånn er det bare." Enkelte hadde til og med likt det! De fjasete toskepolitikerne vi har satt til å styre landet har makt kun fordi det norske folk tillater det. De tar seg alskens friheter og slipper unna med det kun fordi det norske folk tillater det. Var det opp til meg, ble avgiftene på bil fjernet OG tilbakebetalt til alle oss som har kjøpt bil til overpris. For de ekstra pengene har ikke blitt brukt slik de skal. De er sikkert for lengst brukt opp av Afrika.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar
Bortsett fra at sko ikke gjør at Bergen 30 dager i året har dårligere luftkvalitet enn Mexico city.
her er det mye som kan gjøres:

-sette ned bilavgiftene slik at vi får fornyet europas (nest?) eldste bilpark. Gamle biler er farligere og forurenser mere.

-bygge ut veier slik at man slipper stå i forurensende køer

-bygger ut kollektivtilbudet slik at flere kan bruke det for å komme seg dit man skal innen overkommelig tid

-bygge ut kollektivkapasiteten slik at det er plass til alle i rushtiden (aner ikke om det er et problem i Bergen, men i Oslo er kapasiteten forlengst sprengt og da hjelper det ikke bruke pisk for å få flere til å reise kollektivt.)

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Som sagt tidligere i tråden, når 15,5 milliarder av totalt 46 milliarder tjent inn på bil- og veiavgifter brukes på vei, så er det pengesløsing/dårlig prioritering.

For å gjøre det enda litt værre, kan jeg nevne at av de 15,5 mrd, er det en hel del bompenger. I dag ligger årlige bompengeinntekter (eller utgifter utgifter...) på 6 mrd. Disse bompengene er i tillegg til de 46 mrd som består av engangsavgift, årsavgift, vektårsavgift, bensinavgift, olje-avgift (ja, vi har særavgifter på mineralolje...) og omregistreringsavgift.

 

I omtrent alle andre land har de kun mva på biler, og ofte en årsavgift som er noenlunde på vårt nivå. Norge innehar ikke verdensrekorden i høye bilavgifter, men vi har en sterk andreplass etter Danmark (og Danmark har ikke slike oljeinntekter som Norge har).

 

Dette er tall fra 2007. I år er tallet vel 19 mrd til veibygging, men avgiftsinntektene har nok økt en del etter 2007. Hvor mye som blir betalt inn i avgifter får vi først vite når SSB kommer med sin årbok; dette er ikke noe politikerne vil at folk skal vite så mye om. Det blir ikke nevn noe om dette på regjeringen.no eller tilsvarende sider.

 

I tillegg har vi 25 % mva på kjøpesummen, og mva er ikke inkludert i disse 46 mrd kr. Mva kommer i tillegg. Bare se selv på SSBs statistiske årbok. "Engangsavgift på motorvogn" er helt uavhengig av mva. (Mva er ikke en del av engangsavgiften, og du betaler naturligvis ikke mva av engangsavgiften.

Lenke til kommentar
Jeg er ingen samfunnsøkonom, men man må lure; Med Norges oljerikdom, de enorme skattene på bilbruk, verdens høyeste skatter ellers også... Hvor i helvette blir alle pengene av? Sykehus, Eldre og skoler ser det jo ihvertfall ikke ut som er stedet der pengene havner.

Vi er et av landene som bruker mest penger på utdanning. Så mye går nok der. Vi er også blant landene som bruker mest penger til offentlige helsetjenester.

 

Skjønner ikke hvorfor folk klager så mye. Synes veiene i Norge er helt ok, og jeg bor midt på vestlandet.

Ja, som et av verdens aller rikeste land er det naturlig at vi bruker mye penger på disse tingene. Jeg sier ikke at alt er forferdelig, langt ifra, men jeg sier at mye kan forbedres i stor grad. Vil påstå at man kan si at vi i er inne i en 50 årsperiode av landets historie med velstand vi eller noen andre land ikke har sett maken til. Med det grunnlaget vi har så mener jeg at det er ikke på grunn av ressurser vi har helsekøer, dårlige veier, mangler i skoleverket, men på grunn av dårlig fordeling av rikdommen og ressursene vi har. De som har lest litt befolkningshistorie eller Marx ser kanskje en likhet i argumentet mitt med de av Marx, men jeg bør utdype at jeg ikke snakker om fordeling av ressurser ned på personnivå, men at statens håndtering av ressursene til de forskjellige felter gjør at hver krone ikke blir brukt på en måte slik at samfunnet får mest igjen.

 

Er det slik at vi skal lene oss tilbake å si "Vi har det jo så bra, så hvorfor prøve å forbedre ting?". Hvis man ser tilbake på historien så ser man at alle kulturer som ikke strever etter å utvikle seg vil bli utkonkurrert av nye kulturer og ideologier som i mange tilfeller har vært mye mindre trivelige.

 

Jeg er helt uenig med deg om veistandarden i Norge, jeg synes den er forferdelig mange steder. Jeg har ikke kjørt mye på vestlandet, men har kjørt en god del i forskjellige sammenhenger over østlandet, midtnorge og nordnorge og hva jeg har sett er absolutt ikke tilfredsstillende. Spesielt siden hver dødsulykke koster samfunnet 20 millioner+, invaliditet mer, så er det ikke så veldig mange dødsfall man trenger å forhindre på en veistrekning før man har tjent inn igjen de hundre millionene den kostet. Et lite pluss vil også være at personene beholder livet som resultat ville vel vært temmelig fornøyde om de bare hadde visst. Og dette er bare ett av plussene ved bedre veier. Økonomisk er god infrastruktur gull verdt. Varer kommer frem forterem, folk kommer fortere til og fra jobb, dvs mer tid hjemme med familien, mer tid på jobb. Kjøre bil i 45 minutter på fin vei forurenser adskillig mindre enn å kjøre bil i en og en halv time i rykk og napp køkjøring. Et annet bittelite argument er også at forbedring av veinettet faktisk gjør at BUSSER, en ganske stor andel av kollektivtilbudet vårt blir mer effektivt.

 

Av de jeg har diskutert veistandard i Norge med så er trenden at de med sterkest meninger imot en sterkere satsning på vei er gjerne studenter eller folk bosatt i byer med jobb innenfor samme by som ikke har bil, eller kun kjører bil et par ganger i måneden når de får låne mors bil eller de som ikke har førerkort. Disse mener at veinettet er helt topp og skjønner på ingen måte hvordan en person som av jobb eller andre grunner må tilbringe mer tid på veien kan mene noe annet. De har heller ingen forståelse for at folk som bor i mer rurale deler av landet har mer problemer med å kjøre tog/buss til og fra jobb.

Endret av Den Polse
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt problemet for å være ærlig. Ja, det er dyrt å bo i Norge, ikke bare å kjøre, men generellt sett. Men ikke glem at alt du betaler inn som skatter og avgifter kommer tilbake til deg og dine bekjente som offentlige goder.

 

Selvfølgelig, asylstøtte og veldesighet til andre land får vi ikke så mye igjen for, og dette brukte jeg å være veldig imot. Men så kom jeg på at all veldedigheten og asylsøkerne vi tar i mot setter norge i et godt internasjonalt lys. Vi har et godt rykte, mye fordi vi hjelper mange mennesker med asyl og veldedighet. Et godt rykte er ganske enkelt prisløst, jeg synes det er verdt noen milliarder til afrika i året.

 

Ikke glem at Norge har mange gullkantete avtaler med andre land, blant annet fordi vi virker som "de gudd gais" i verden. EØS for eksempel, eller avtalen med usa som gjør at vi slipper visum. Vi betaler mange milliarder i veldedighet, men du skal ikke se bort fra at mye av det kommer tilbake til oss igjen i form av godvilje fra resten av verden. Blant annet har vi aldri vært offer for et terroristangrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...