Gå til innhold

finnes det programer eller spesielle metoder for å utvikle farger i et bilde!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dan83: Når eg ser på den første linken du refererer til tenker eg på HDR program som for eksempel "Photomatrix"

 

Her er en link til ett som er laget med "Photomatrix" ikkje akkurat i klasse med dei som trådstarter refererer til. Men dette er mitt første HDR bilde som var gjort på en halv time inkludert fotografering i fjørasteinane.

http://www.flickr.com/photos/36703343@N02/3382498329/

Lenke til kommentar
Dan83: Når eg ser på den første linken du refererer til tenker eg på HDR program som for eksempel "Photomatrix"

 

Her er en link til ett som er laget med "Photomatrix" ikkje akkurat i klasse med dei som trådstarter refererer til. Men dette er mitt første HDR bilde som var gjort på en halv time inkludert fotografering i fjørasteinane.

http://www.flickr.com/photos/36703343@N02/3382498329/

 

Marcus Adamus bruker ikke HDR, han får sine effekter ved bruk av filtere og PS skills!!!

Har selv også etter hvert skjønt at HDR ikke er innen mitt interesse felt ;)

 

Bruker man filtere rett ,så får man finere bilder, etter hva jeg har sett og lest(kommer litt ann på smak også)!!!

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Marcus Adamus bruker ikke HDR, han får sine effekter ved bruk av filtere og PS skills!!!

Timing ble nevnt tidligere i tråden, når lyset er varmere som ved solopp- og solnedgang, så blir fargene mye dypere. Det er gjerne omtrent da naturen ofte legger på litt tåkedotter som lyset kan leke i også.

 

Leit etter de fine fargene ute, jobb med eksponering, hvitbalanse og fargemetning i kamera. "Glem" PS.

Lenke til kommentar
Marcus Adamus bruker ikke HDR, han får sine effekter ved bruk av filtere og PS skills!!!

Timing ble nevnt tidligere i tråden, når lyset er varmere som ved solopp- og solnedgang, så blir fargene mye dypere. Det er gjerne omtrent da naturen ofte legger på litt tåkedotter som lyset kan leke i også.

 

Leit etter de fine fargene ute, jobb med eksponering, hvitbalanse og fargemetning i kamera. "Glem" PS.

 

Da blir det heller, for min del, å jobbe med eksponeringen tror jeg og ta i bruk filtere!!

Hvitbalanse og farger har jeg full kontroll over(til en viss grad) i lightroom(så lenge bilde er tatt i raw)

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Stikkord:

 

- Lang eksponering (ofte). Av og til "gjør det noe" med bildet - selv om det ikke er noe særlig bevegelse i vann og/eller himmel. Ting "myknes" opp litt, nesten litt drømmeaktig. Mange interiørfotografer kjenner nok seg igjen her.

 

- "Spot on" eksponering. Informasjon i både de mørkeste og lyseste partier skal være der. Denne informasjonen er meget viktig å ha med seg i etterbehandlingen. Detaljer, detaljer, detaljer. Råformat er et must.

 

- Graderingsfiltre / HDR. Ofte er lysforskjellen mellom forgrunn og himmel såpass stor at kameraet ikke har god nok dynamikk til å gjengi begge parter. I bilder som er tatt ved dagtid, og hvor vi ser et detaljert skydekke, så er sannsynligheten for at enten et graderingsfilter - eller HDR-teknikken er tatt i i bruk ganske stor.

 

- Stativ. Denne er egentlig selvskreven.

 

- Pirkete, nøyaktig og enda litt mer pirkete etterbehandling av bildene. Selektiv farge- og finurlig kurvejustering skal man ikke se bortifra.

 

Personlig tror jeg ikke disse fotografene benytter seg så altfor mye av Photoshop som noen mener her. Jeg vil tippe av at de gode resultatene så skyldes 80% nøye planlegging. Sted/motiv, tid/lys og komposisjon.

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Basert på denne tråden ble jeg inspirert til å gå etter farger mer enn før, i aprilfesten min. Med ett opplagt unntak er alle bildene der nær ubehandlet small-jpeg rett fra kamera. Er disse i nærheten av det trådstarter eller andre tenker på når de oppfatter bilder som drøyt manipulerte, så stiller jeg gjerne raw-filene (nef) til rådighet for sammenligning hvis det er interesse for det.

 

Jeg må inrømme at de er vel fargemettede for min smak sånn generelt, men jeg synes det har vært en artig lek, og jeg regner med at jeg forstetter den en stund til... :o)

 

 

edit: la inn lenke

Endret av kaian
Lenke til kommentar
Marcus Adamus bruker ikke HDR, han får sine effekter ved bruk av filtere og PS skills!!!

 

Dette stemmer vel ikke - han forklarer selv teknikken delvis under flere av bildene (som svar på kommentarer) og der sier han at han bruker flere eksponeringer som han smelter sammen.

Lenke til kommentar

Det handlar aller mest om å ha kontroll på det naturlege lyset og å vite akkurat kva du skal gjer når det kjem. Været må vere perfekt, det må vere den rette tida på året og sola må stå på den rette staden på den rette tida av døgeret. Ikkje minst må ein velgje det rette utstyret og kjenne det ut og inn. Stå opp klokka 5 for å rigge seg til, ha alt under kontroll og planlagt på forhånd. Når lyset treffer har du alt frå eitt til ti minutt på å få det perfekte skuddet. Photoshop er den minste delen av arbeidet. Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil bare legge til at jeg har mailet litt fram og tilbake med to av medlemmene i TimeCatchers: Patrick Di Fruscia(http://timecatcher.com/main.cfm?p=04_110&UtilisateurID=3 ) og Ian Cameron(http://timecatcher.com/main.cfm?p=04_110&UtilisateurID=5 ).

 

Jeg spurte hvordan de fikk slike farger på bildene sine.

 

Each of us has his own preferred route of processing. I won't speak for the others but in my case I have the benefit/disadvantage, whatever your preference, of scanning from an original transparency which means I always have the original to refer back too as a reference. I don't apply any additional saturation or contrast in my digital workflow. I usually crop to taste (sometimes not even that) assure the contrast is an acvcrate match for the tranny, check the colour hues with the original make micro adjustments if the scan is slightly lacking from the original then sharpen for web or print. The original scans generate 16 bit 300 dpi RGB tiffs of the order of 200MB.

 

1. How do you get those amazing colors? Is it filters ONLY? Do you print them out, and scan them? Or do you use Photoshop? Or is it HDR? I have seen you have used HDR on only a few of your pictures, but theres is a very small difference on the colors between those, and all your other photos... How?! 2. Do you have any photographer books to recommend?

 

Here are the answers to your questions

Colors are due to several facts – Long exposure – Filter used (polarizer's, ND Grad, ND, Warming Filters etc) and post processing to obtain the look I use to get back in my slide days with velvia film ( So filters and photoshop is the answer)

I do not use HDR like photomatix, results are not to my satisfaction but in some extreme cases I can use 2 photos of the same scene taken at different exposures and blend them together in Photoshop to obtain a more natural HDR than all the software are able to output.

Photography book, hard to tell there is a lot of them out there worth looking at and the internet is great source for information also. I will have my own book on How to shoot landscape out by hopefully the summer. Simply keep checking my site put for information on release date

Lenke til kommentar

Anbefaler at du tar en titt på David Noton's Chasing the light DVD. den forklarer ganske mye av magien. 9/10 består av å vente på lyset. Han forklarer hvor viktig riktig tid på døgnet er. Hvilke forberedelser du trenger og hva slags etterarbeide du bør gjøre. det eneste han gjør i photoshop er curves og litt blemish removal- og har selv innsett at Curves er ett ekstremt nyttig verktøy, som er irriterendce vanskelig å bruke noenganger :)

 

Nevnte jeg at 90% av tiden ser ut til å være venting? :)

Lenke til kommentar
Så man må regne med ca 400% venting da?

Poenget er vel at du kan vite omtrent når på dagen lyset vil være flott et sted, men ikke akkurat når det er best. Hvis du vil ha maks ut av det, så må du møte opp når det nærmer seg tiden, og vente. Mange dager så slår ikke lyset til, selv om du er der på rett tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...