Gå til innhold

ødelagt kondensator på harddisk, trnger hjelp til å bytte.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

En kollega av meg klarte å brenne i sunn den eksterne harddisken sin ved å bruke feil strømforskyning. Jeg fant ut at den var en kondensator som var gåen, og den hadde kortsluttet. Jeg nappa den av og kobla hd'n i dataen og fikk tatt en sikkerhetskopi. Nå har det seg slik at dette er en 500 gb harddisk og det hadde vært fint å fått reparert den. Problemet er at jeg ikke har så veldig mye peiling på elektronikk. Så jeg håper å finne en kondensator som kan erstatte den som har brent i sunn.

 

Det er den lille svarte firkanten med bulken på. den er nå rivi av, pc'n min ville ikke skru seg på uten, så det var nok en kortalutning.

 

Det som sto på den er KVP 77 A

post-79758-1237482258_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg fant ut at det er en smd kondensator, men jeg skjønner ikke hva kvp 77 A betyr. Det kan godt hende at jeg har lest feil, da det var veldig vanskleig å lese noe av kondensatoren.

 

en liten edit, jeg kikka litt rundt på nettet og etter ørten sider så fant jeg et bilde av pcb kortet. http://us.st12.yimg.com/us.st.yimg.com/I/y...10_2045_2895049

det som er riktig tall er kvp 79 A, ikke at jeg aner m det spiller noe rolle.

Endret av Tøffe-Tetra
Lenke til kommentar

Det som er problemet her er at slike kondensatorer ofte leveres umerket fra produsent, men de som bestiller kan få produsenten til å merke dem med hva de ønsker (mot et lite tillegg i pris).

 

Vil anta kondensatoren fungerer som enten dekoblingskondensator for den minnekretsen nedenfor, sammen med resten av kondensatorene rundt den. Her er det en salig blanding av både små å store, skaper bra dekobling. Dette reduserer spenningsuregelmessigheter i forsyningslinjene som følge av raske strømtrekk.

 

Alternativt kan det være for stabilisering av hovedspenningsforsyning (redusere rippel), for hele kretskortet, men det er lite trolig da den ligger så langt fra s-ata power tilkoblingen. Og man kan også skimte direkte forbindelser fra s-ata power til noen andre chipper.

 

Som et siste alternativ kan den stå i forbindelse med en regulator for nedregulering av spenning, kanskje noen av kretsene på kortet kjører på lavere spenning enn andre og må derfor ha en egen regulator. Kondensatoren har i denne funksjonen også en stabiliserings(dempe rippel) funksjon.

 

Kvp er sannsynligvis RF voltage peak, altså den topp spenning kondensatoren tåler (over en kort periode mikrosekund kanskje nanosekund). Bare kvp er sannsynligvis 1 kilovolt peak skulle en tro, men det hele er spekulativt.

 

Min kvalifiserte gjetning er at den har en størrelse på rundt 10-1uF, men det er bare en generell følelse :p

Lenke til kommentar
Hvis jeg ser riktig av (det litt uskarpe) bildet, ser det ut som en diode og ikke en kondensator som er gåen.

 

 

space

 

 

Skal si meg enig i at det ligner veldig på en diode. Ikke ulik den som satt ett godt stykke inn på 5v kretsen til GPU på Radeon 9800 serien. (Har god kjennskap til den, hehe)

 

Det som virker litt rart for en ukyndig person som meg selv, er at disken fungerer om det faktisk er en diode som mangler.

Den er også veldig stor med tanke på at det bare er en HD, som normalt sett ikke trekker mye strøm.

 

Om den ikke er merket skikkelig, så kan det bli vanskelig å finne ut av hva det er og hvilke verdier den har. Å måle et komponent i en krets blir fort vanskelig.

Det beste er om du finner noen med lik disk som er villig til å lodde den ut for å måle den, men det blir kanskje litt søkt.

 

 

Jeg hadde nok fort funnet på å bruke disken normalt. En stor del av komponentene i en PC er der for sikkerhets skyld, for å kompensere for dårlige strømforsyninger, andre komponenter som lager støy/spenningsfall osvosv.

 

Å anbefale deg å bruke den normalt tør jeg ikke gjøre, men jeg hadde gjort det selv.

Lenke til kommentar

Nei. Det er lite trolig. Som regel ryker delene bare hver for seg, uten å påvirke andre deler av PC'en. Du vil bare få melding om at en eller annen del har sluttet å virke.

 

Har riktignok vært borte i hovedkort som ødela PSU'er, men det er litt annerledes... tror jeg da :)

Lenke til kommentar

Synes dette ser ut som en tranzorb, dvs overspenningsvern (kraftig zener type)

Pinnene på SATA power kan vel stemme overens med 12V jeg og det kan stemme med at den i midten er litt mindre (er da på 5V linjen).

Merkingen (symbolet nederst) (sett på det godet bildet av kortet) ligner på en diode nederst i samme bilde som helt tydelig står i en switch regulator.

 

Om vi antar at den brente komponenten er en tranzorb stemmer det også godt med at den er brent ved feil power kilde, det er hele formålet med denne (men kanskje oftest i praksis at overspenning er gnistutladning mer en DC).

Uten tranzorb fungerer disken i så fall helt som normalt men har mistet noe av beskyttelsen mot utladninger og power feil, stell pent med den og den vil fungere helt fint.

Lenke til kommentar

Denne linken var bra, mange med samme problem som deg, ikke hjelp med hva 79A betyr men KVP delen ser det ut til at andre har på TVS/Tranzorb.

 

link

 

Du trenger egentlig bare å bli sikker på om det er 5V eller 12V (måle helst) og så kjøpe deg

(eksempel:

 

ELFA link stor TVS

hvis det er 5V så tar du 70-409-00,

12V: 70-409-42 evt neste om 12V i din PC ligger litt høyt.

 

Er denne typen for stor fysisk til å passe har elfa også en mindre 600W variant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...