Gå til innhold

Frister entusiastene


Anbefalte innlegg

Vel. Nå vet vel de fleste at kobber leder elektrisitet mye bedre enn gull, så eneste grunnen jeg kan se for at de skal legge på masse ekstra gull er for å ta mer penger for kortet. Grunnen til at man legger et syltynnt lag med gull over kobberet er KUN fordi kobber irrer, og gull gjør ikke det. Jo mindre gull jo bedre. Utrolig sleipt av EVGA å prøve å lure kunder på denne måten, og det blir også faktafeil i artikkelen da gullet vil føre til MER varmeutvikling, ikke mindre.

 

Vil gå så langt som å si at artikkelforfatter har en plikt til å endre artikkelen da det er feilaktig markedsføring.

Skulle heller vært sølv med et tynt lag av gull på toppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker ikke som noen leser helt hva jeg skriver.

 

JA, jeg vet at man MÅ HA gull på koblingspunktene, er det jeg har sagt hele tiden.

 

NEI, mye gull gjør det IKKE BEDRE. Tvert imot. Så tynt lag med gull som over hodet mulig er det beste.

 

Sølv ville vært optimalt i forhold til ledeevne av både varme og elektrisitet, men som Theo korrekt poengterer er det for mykt. Man har jo legeringer, men da mister sølvet egenskapene sine, og kobber vil igjen bli beste alternativet

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Vel. Nå vet vel de fleste at kobber leder elektrisitet mye bedre enn gull, så eneste grunnen jeg kan se for at de skal legge på masse ekstra gull er for å ta mer penger for kortet. Grunnen til at man legger et syltynnt lag med gull over kobberet er KUN fordi kobber irrer, og gull gjør ikke det. Jo mindre gull jo bedre. Utrolig sleipt av EVGA å prøve å lure kunder på denne måten, og det blir også faktafeil i artikkelen da gullet vil føre til MER varmeutvikling, ikke mindre.

 

Vil gå så langt som å si at artikkelforfatter har en plikt til å endre artikkelen da det er feilaktig markedsføring.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du får kopper til å lede bedre en gull. Men du kan ha rett, vis det er noe jeg ikke har fått med meg. Du linket selv til siden som sier at kopper har 0,000566 ohm, og gull har 0,000452ohm.

Lenke til kommentar

ooo, 3500 kr for et hovedkrot? for den prisen får du en AMD PII 940, et ok AM2+ hk og 4 GB minne. i7 er sykt, både på ytelse og pris.

 

Vel. Nå vet vel de fleste at kobber leder elektrisitet mye bedre enn gull, så eneste grunnen jeg kan se for at de skal legge på masse ekstra gull er for å ta mer penger for kortet. Grunnen til at man legger et syltynnt lag med gull over kobberet er KUN fordi kobber irrer, og gull gjør ikke det. Jo mindre gull jo bedre. Utrolig sleipt av EVGA å prøve å lure kunder på denne måten, og det blir også faktafeil i artikkelen da gullet vil føre til MER varmeutvikling, ikke mindre.

 

Vil gå så langt som å si at artikkelforfatter har en plikt til å endre artikkelen da det er feilaktig markedsføring.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du får kopper til å lede bedre en gull. Men du kan ha rett, vis det er noe jeg ikke har fått med meg. Du linket selv til siden som sier at kopper har 0,000566 ohm, og gull har 0,000452ohm.

 

en leder med tværrareal på 1 mm^2 og lengde på 1 meter i kobber har 0,0178 Ohm motstand, samme lederen i gull har 0,022 ohm. Sølv ligger på 0,0167 Ohm. alle ved 20 grader C

 

Kilde er Elektroteknisk formelsamling, 2.utgave fra 2004 ISBN 82-7345-411-8

 

Sølv er vell også litt mykere enn kobber, men tror ikke det hadde vært noe problem for pinner egentelig.

Lenke til kommentar

Beef Supreme: Hvordan vil du få det laget med gull lagt på utenpå sølv?

 

Gull har høyere smeltepunkt enn sølv. Blir sølvet flytende før gullet? Eller er det mulig å dyppe en kald sølvstav i kort tid og likevel få gullbelegget?

 

Sølvets smeltepunkt: 961.78 °C

Kilde: Wikipedia

 

Gullets smeltepunkt: 1064.18 °C

Kilde: Wikipedia

 

Omtrent 100 grader i forskjell.

Renhet har også mye å si for smeltepunktene. Det finnes adskillige gullegeringer i markedet, slik at det går an å få laget finurlige former, i en flere stegs prosess (lag på lag). Her er ett eksempel på slike legeringer:

 

http://www.jensenindustries.com/alloy/resources/chart.htm

 

Wikipedia sin omtale av materialet gull sier forøvrig at gullets egenskap med at det ikke irrer har liten praktisk betydning for overganger på kabelplugger for normal bruk. Det kreves spesielle bruksområder før dette med irrdannelse skal få relevans, fra samme Wikipediaside.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at man dypper det ned i flytende gull. Dessuten ville ikke sølvet smeltet når det var kaldt om man dyppet det nedi. Husker ikke hva prosessen heter eller hva stoffene man bruker heter, men alle har vel hatt et nat&miljø-prosjekt på ungdomsskolen der man fikk en 50øring til å få sølvfarge ved hjelp av strøm?

Lenke til kommentar
Beef Supreme: Hvordan vil du få det laget med gull lagt på utenpå sølv?
Det er mange måter å få lagt på gull utenpå et annet metall, hva som brukes er jeg ikke sikker på(elektrolyse eller muligens dampet på), men man behøver ikke å dyppe i flytende gull. Ellers så er det som du nevner også legeringer som kan få adskilligere lavere smeltetemperatur.
Wikipedia sin omtale av materialet gull sier forøvrig at gullets egenskap med at det ikke irrer har liten praktisk betydning for overganger på kabelplugger for normal bruk. Det kreves spesielle bruksområder før dette med irrdannelse skal få relevans, fra samme Wikipediaside.
Du kan selvfølgelig bruke både tinn og sølv for å beskytte kobberet, men jeg tror ikke jeg ville ha likt tanken på en sokkel med masse pinner som ikke har noen form for korrosjonsbeskyttelse. Sjansen blir da for stor for at du får problemer.

Selv er jeg i ferd med å bytte ut femti år gamle ledninger i huset delvis på grunn at korrosjon/irr og her er kontaktpunktene store.

 

Det beste argumentet for mer gull i soklene er at det tåler mer slitasje. Kanskje ikke så stort problem for en prosessor sokkel?

Lenke til kommentar
3xGTX285(all kjører x16) + physX kort og et lydkort hva mer vil man ha? skjønner ikke at folk klager på dårlig layout

 

Personlig tror jeg en layout der de bytter plassen på den nest øverste PCI-Ex16 porten og PCI-porten hadde fungert bedre. Da frir kortet både til de som har to dual-slot skjermkort (som nok utgjør den største forbrukergruppen nest etter de med kun ett skjermkort) pga bedre kjøling, men også de som absolutt vil ha plass til tre skjermkort. Fire dual-slot skjermkort får man jo uansett ikke plass til (og jeg tipper også at prosentdelen av forbrukergruppen som har behov for dette uansett er forsvinnende liten). Ellers kunne man vel også droppet PCI-Ex1 sporet, for kort som følger denne standarden får vel uansett også plass i et PCI-Ex16 spor...eller?

 

Edit: Kom jo på grunnen til at jeg egentlig quota deg i første omgang: PhysX-kort er vel totalt unødvenig når man kjører GTX285. Mener at de nye kortene til Nvidia har PhysX implementert i GPU'en.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Edit: Kom jo på grunnen til at jeg egentlig quota deg i første omgang: PhysX-kort er vel totalt unødvenig når man kjører GTX285. Mener at de nye kortene til Nvidia har PhysX implementert i GPU'en.

 

Det jeg mente var at noen folk liker å ha et dedikert physx kort som feks et 9600 som bare brukes til kjøre physx på.

 

http://img381.imageshack.us/img381/2752/28...lassifedme3.jpg

Lenke til kommentar

Vel. Nå vet vel de fleste at kobber leder elektrisitet mye bedre enn gull, så eneste grunnen jeg kan se for at de skal legge på masse ekstra gull er for å ta mer penger for kortet.

 

Der tar du feil. Det er lavere motstand i gull enn i kobber. Eneste grunnen til at vi bruker kobber til all elektrisitet er fordi det er billigere og en vare som det er mer av enn f.eks gull, pluss at den er god nok til å føre strøm. Går siste året elektro og lærer veldig mye om motstand og materiale.

Endret av olsen91
Lenke til kommentar

Hvis du er kjapp nå, så rekker du å redigere vekk det du skreiv før læreren din ser det du nettopp skreiv.

Har selv gått elektro og elektronikk (head of my class). Kanskje du burde lese litt bedre på det du leser om?

 

Edit: Lagde du en bruker her bare for å påstå at jeg tar feil? Time well wasted.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Skulle selvfølgelig ha tenkt på galvanisering. :)

 

Siden elektrisk ledeevne i metaller nevnes. Hvor mange Watt forskjell (velg SI-prefiks selv), ville det være mellom gull og sølv på en gitt situasjon (finnes det noen steder i PC'en) hvor forskjellen kan ha betydning? Har en magefølelse på at det måtte blitt ubetydelig.

Lenke til kommentar

Dessverre er ATX standarden begynt å bli alt for trangt.

E-ATX er også dessverre ingen løsning da denne ikke gir skikkelig utviding nedover.

Har sagt det selv flere ganger og jeg sier det igjen jeg vil ha høyere hovedkort enn bredere, nok plass i bredden så langt men det er verre nedover.

Jeg kunne ha tenkt 4x PCI-E slots + 4 vanlige PCI sloter som var brukbare med dual slot skjermkort.

 

Dette fordi det dessverre er mange produsenter av tilleggskort i form av nettverkskort, TV Kort, kontrollerkort som IKKE har gått over til PCI-E og virker til å vegre seg for å gjøre dette.

Lenke til kommentar

De kunne også laget en ny standard for ekspansjonskort. F.eks. kunne de krympet størrelsen på kortene litt, men ikke så mye som den lave utgaven som brukes i servere, for litt spillerom er vel ønskelig at de fortsatt har med hensyn på kjølere m.m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...