Gå til innhold

[Løst]Reklamasjon skjermkort, kan ikke skaffe likt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kjøpte altså 2X De samme skjermkortene hos netshop?

 

Da har du egentlig en ganske så klar sak, du kjøpte disse for SLI og dermed så må de kunne greie å levere deg et tilsvarende produkt som passer for ditt SLI behov, tilby dem i en mail å sende inn det andre kortet så du kan få 2x kort i sli som har tilsvarende ytelse som det du fikk av 2x8800 kortene.

 

Det stemmer, kjøpte 2x 8800GTX.

 

23866 XFX GeForce 8800GTX 768MB GDDR3

PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit Stk 2 4 200,00 8 400,00 netto.

 

Har svart: "Problemet ved omlevering på denne, er at jeg allerede har et 8800GTX, dette kan du også sjekke på ordren min :)

Det vil dermed bli tap fra min side, å det er jeg dessverre ikke fornøyd med. Jeg har gitt forslag til rimeligere løsning enn helt hevet kjøp, å ser dette som rimeligste løsning fra begges sider."

 

Noe annet jeg heller bør si? Dere står litt sterkere på juss-siden enn meg:) Takker masse for hjelp!

 

Mvh A

Lenke til kommentar

Så lenge de har innrømmet heving av kjøpet er forbrukerjøpsloven krystallklar:

"§ 49. Virkninger av heving og omlevering

 

Når kjøpet heves, faller partenes plikt til å oppfylle kjøpet bort.

 

Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre gir tilbake det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt.

 

Skal selgeren omlevere, kan forbrukeren holde tilbake det han eller hun har mottatt, inntil omlevering skjer.

 

Hevingen har ingen betydning for avtalevilkår om forretningshemmeligheter, om løsning av tvister eller om partenes rettigheter og plikter som følge av hevingen."

 

Dvs at du skal ha penger tilbake! Cotul sin beregning av dette kan brukes, men som han også sier så er det mest vanlig å tilbakebetale hele kjøpesummen.

 

At du har kjøpt dette for å kjøre sammen i SLI er uheldig, men kan nok ikke lastes butikken.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Da fikk jeg svar fra Netshop.

 

"Hei

 

Desverre har du ikke handlet disse i en PC og vi kan da ikke stå ansvarlig for separate produkter på en ordre da det kun er komplette PC'er som kan sees på som "Ett produkt"

Anbefaler deg da å eventuelt selge det kortet du har igjen dersom du ønsker å kjøre SLI på ditt nye system.

Og av det jeg hørte fra tekniker du hadde snakket med så hadde du allerede gått til innkjøp av et nytt kort?

Hvis et 8800GTX er verdt 2300,- (ifølge deg) så bør du kunne få en ganske god pris på dette enda slik at du ender opp med et mye bedre system ved kun å legge inn noen hundrelapper for 2x260GTX kort."

 

Der prisen på et 8800gtx (fikk sjekket dette) lå inn til ca. 300USD.

 

Jeg ser ikke helt at de ikke kan se på dette som ett produkt? Vil ikke det de sier her være helt feil?

 

Mvh A

Lenke til kommentar
Desverre har du ikke handlet disse i en PC og vi kan da ikke stå ansvarlig for separate produkter på en ordre da det kun er komplette PC'er som kan sees på som "Ett produkt"

Siden du har kjøpt to separate skjermkrot (selv om de er identiske og ble kjøpt samtidig) så vil ikke de holdes ansvarig for at du ønsker å bruke dem tilsammen uten ser på de to skjermkortene som to separate produkter. Hade du kjøpt en komplett pc med de to kortene i ville hele pakken ha blitt behandlet som et produkt der kortene skal brukes tilsammen. Ser helt greit ut for meg.

Lenke til kommentar

Det går sikkert an å kverulere på dette i all uendelighet, men å bytte et gtx260 mot et 8800gtx på bruktmarkedet skulle ikke være noe stort problem, egentlig. Et alternativ du sikkert kan foreslå er å få tilsendt to av disse: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=119257 - mot at de får det andre 8800gtx'et tilbake også (og kanskje et par hundringser ekstra, siden dette faktisk blir en oppgradering), sånn at de kan selge det som demovare.

 

Du får SLI, netshop taper mindre cash (tror jeg). Win win!

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Den mailen du fikk fra netshop er jo bare bs. Setningen "Hvis et 8800GTX er verdt 2300,- (ifølge deg) så bør du kunne få en ganske god pris på dette enda slik at du ender opp med et mye bedre system ved kun å legge inn noen hundrelapper for 2x260GTX kort." er den som jeg syntes er helt gal.

 

Det er på ingen måte din jobb å gjøre dette. Du burde finne en antatt brukstid fra produsent, bransjeorganisasjon eller liknende, og svare at du vil heve etter formelen.

 

Du sier jo ikke at skjerkortet er verdt så mye, du sier at du vil heve det for så mye. Netshop er fæle på å prøve å snike seg unna alt av forbrukerrettigheter.

Lenke til kommentar

Herregud, for en kundebehandling!

Her er det tydelig at de ikke ønsker å ta i betrakning at det er dem som skal følge lovene og det er jo å gi deg et "tilsvarende" produkt med SLI kompabilitet med det skjermkortet du har i maskinen fra før av.

 

Det blir faktisk Netshop sitt problem at de ikke greier å skaffe et nytt 8800XXX kort til deg som kan brukes I SLI modus, om de i tilegg selv hever kjøpet så tror jeg nok at du kan kreve hele kjøpssummen tilbake og muligens for begge kortene.

 

Ring forbrukerrådet og hør hva de har å si.

Lenke til kommentar

Takk for svar, Malvado!

 

Jeg synes også dette begynner å bli litt sært av de, men det er jo ikke noe jeg kan bestemme (uheldigvis).

 

Har også fått svar fra XFX nå ang. levetid på skjermkortet:

 

Hi Aleksander, We give a two year warranty but that doesnt mean we expect the card to go faulty after two years. If the card is used in a considerate way ie. cleaning the fansink regularly, making sure there is plenty of airflow through the system, moderate overall use of the card we would expect at least two years if not more. hope this helps, regards Tom.

 

Jeg har behold skjermkortet og kabinett så fri for støv jeg har klart, uten å skru fra hverandre kjølevifter på skjermkort. Feks. lå temperatur aldri over 65 grader på CPU, med stock vifte, harddisker på 25-35grader, så varme i kabinett skal ikke ha vært noe problem.

 

Noen tips til hvordan jeg bør formelere meg i en eventuell ny mail til netshop? Kommer ikke igjennom hos forbrukerrådet, å har dessverre ikke tid til å sitte på vent lenge, da jeg selv sitter på jobb.

 

Mvh A

Lenke til kommentar
Herregud, for en kundebehandling!

Her er det tydelig at de ikke ønsker å ta i betrakning at det er dem som skal følge lovene og det er jo å gi deg et "tilsvarende" produkt med SLI kompabilitet med det skjermkortet du har i maskinen fra før av.

 

Det blir faktisk Netshop sitt problem at de ikke greier å skaffe et nytt 8800XXX kort til deg som kan brukes I SLI modus, om de i tilegg selv hever kjøpet så tror jeg nok at du kan kreve hele kjøpssummen tilbake og muligens for begge kortene.

 

Ring forbrukerrådet og hør hva de har å si.

 

Jeg har nevnt et forslag: Hev kjøpet og få 2 9800gtx istedet. Det MÅ da være en god deal for alle parter?

Lenke til kommentar
Da fikk jeg svar fra Netshop.

 

"Hei

 

Desverre har du ikke handlet disse i en PC og vi kan da ikke stå ansvarlig for separate produkter på en ordre da det kun er komplette PC'er som kan sees på som "Ett produkt"

Anbefaler deg da å eventuelt selge det kortet du har igjen dersom du ønsker å kjøre SLI på ditt nye system.

Og av det jeg hørte fra tekniker du hadde snakket med så hadde du allerede gått til innkjøp av et nytt kort?

Hvis et 8800GTX er verdt 2300,- (ifølge deg) så bør du kunne få en ganske god pris på dette enda slik at du ender opp med et mye bedre system ved kun å legge inn noen hundrelapper for 2x260GTX kort."

 

Der prisen på et 8800gtx (fikk sjekket dette) lå inn til ca. 300USD.

 

Jeg ser ikke helt at de ikke kan se på dette som ett produkt? Vil ikke det de sier her være helt feil?

 

Mvh A

 

Loven hjelper deg veldig her. Se under:

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

 

-snip-

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

 

Altså, siden du kjøpte 2 stk samtidig burde selgeren være kjent med at dette skulle brukes til SLI. Videre står det i forbrukerkjøpsloven at selger MÅ omlevere til TILSVARENDE vare for deg som kunde for at varen ikke skal fortsatt ha en mangel, om ikke så har du krav på heving.

 

Så det med "komplett-pc" er rett og slett vitne om mangel på forståelse av loven.

 

EDIT: Og med krav på heving har man krav på kjøpesummen igjen minus bruksfradrag pluss renter fra kjøpsdato.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Da var forbrukerrådet orientert!

 

Ho hyggelige dama der sa jeg hadde mitt på det tørre, å kunne visst kreve 100% av kjøpssum tilbake :) Hun nevnte §50 i forbrukerkjøpsloven:

 

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

 

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

 

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

 

Altså at det blir evt. slik som vi har regnet ut tidligere i tråden?

 

Mvh A

Lenke til kommentar

Ja, dette stemmer.

 

Du handlet inn vare for et SPESIFIKT behov, netshop kan ikke omlevere til noe som dekker det samme spesifikke behovet, og da har du krav på heving av kjøp.

 

Evt kan netshop gi deg 2 stk 9800gtx, som gir deg samme ytelse. Dette vil jo være billigere for de...Og omlevering etter forbrukerkjøpslovens krav til selger.

Lenke til kommentar

Akkurat som jeg sa en meter høyere opp i tråden.

Men det interessante er jo om han har krav på heving av det andre kortet også.

Butikken kunne jo like gjerne tro at det skulle brukes i en annen maskin, det er på ingen måte sannsynlig at dette skal kobles i SLI selv om han i tillegg kjøper et hovedkort som støtter dette. Jeg synes det bør være grenser for hva en selger skal ta høyde for så lenge det ikke er spesifisert i kjøpet.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Om de har godtatt HEVING; altså spesifikt ordet heving, må de forholde seg til loven og enten gi deg alle pengene igjen, evt renter minus bruksfradrag.

 

Da de ikke klarer å omlevere, har jeg krav på heving, såvidt jeg har skjønt det?

 

Jeg fikk forresten svar, et som jeg ikke likte, da de enkelt å greit "dytter ordene" mine tilside:

 

"Hei

 

Siden du fremdeles ikke har gitt noen ønsker om type 260 kort i retur, sender vi deg et Asus 260 kort som erstatning, da vi vil sørge for at levering av nytt kort skjer innen rimelig tid.

 

Vi har på ingen måte godkjent heving av kjøp på denne varen.

Du har gitt ønske om kreditering av varen, dette er noe helt annet enn heving av kjøp.

Kreditering av en vare gjøres på dagens pris/verdi av vare.

Dette var en ekstra service vi tilbydde deg istedet for omlevering til nytt kort.

Siden du ikke har gitt uttrykk for at du ønsker kreditering lenger, har vi omlevert til et mye bedre kort.

 

Heving av kjøp er noe man normalt gjør når det ikke har lyktes med reparasjon, omlevering eller et produkt feiler for samme feil for tredje gang.

 

Jeg anser derfor returen som ferdig behandlet da vi har omlevert til et mye bedre kort."

 

Jeg har ytret at jeg ikke ønsker et slikt kort, da det vil være helt ubrukelig for min del, men allikevel avslutter han saken, å bare sender meg det allikevel.. Dette er dårlig!

 

Mvh A

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...