Gå til innhold

[Løst]Reklamasjon skjermkort, kan ikke skaffe likt


Anbefalte innlegg

Hei,

 

da fikk jeg godkjent retur på mitt skjermkort hos nettbutikken jeg kjøpte dette i.

Kjøpssum på skjermkortet var 5250,- da dette var nytt.

 

Problemet med kortet er artifacts (sannsynligvis minnefeil).

Nettbutikken kan ikke levere et likt kort, så de lurte på om jeg ønsket å få levert ett tilsvarende.

Jeg svarte at dette dessverre passet dårlig, da jeg har et likt kort hjemme, som jeg skal kjøre SLI med.

 

Hvordan blir det ved evt. heving av kjøp, jeg har vel lov til dette?

 

Mvh A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, en nøtt.

Butikken har forsåvidt alt på det tørre med å tilby deg et tilsvarende produkt jmf fbkjloven §29 og du kan således ikke kreve heving av kjøpet(samme lov §32)

 

Her er jo bruken vesentlig, men butikken kan allikevel ikke lastes for måten produktet skal brukes som jo gjør ethvert erstatningsprodukt "umulig" for din bruk.

Jeg ville prøvd å gå i dialog med en kundebehandler og forhørt meg rundt mulighetene for å få tilbake pengene (eller deler av det) og ev. kjøpe skjermkortet et annet sted.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Pris - ((Pris/antatt levetid) * år siden kjøpet) + renter fra reklamasjon.

 

Antatt levetid er ikke godt å si. Kan kanskje regne med rundt en 5 år på et skjermkort. Men dette er veldig vanskelig å si.

 

Om man regner med 5 år, får man følgende formel:

 

5250 - ((5250/5) * 2 + 0 = 3150 kr.

 

Men det kan godt være at man må regne kortere levetid på et slikt kort. Har ikke regnet med renter her da jeg ikke vet hvor lenge siden du leverte reklamasjon.

 

Men hvor lenge siden er det du oppdaget denne feilen? Husk at du må si ifra innen "rimelig tid" fra du oppdaget feilen. Mener dette i praksis er rundt en måned eller no. Venter du lenger en dette, har du per. lov ikke rett på reklamasjon.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Er vel ikke 100% korrekt det, SimDaDim?

 

Forbrukerkjøpslovens §50 andre ledd:

 

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.
Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt en lignende sak med komplett pga Crucial minne som døde plutselig her, resultatet var at jeg fikk 100% tilbake kjøpssummen (noe som gjorde at jeg fortsatt handler på komplett selv om varene er noe dyrere) selv om det hadde gått litt under et år siden jeg kjøpte minnebrikkene.

 

Så, det er vel litt opp til webshoppen hvordan de vil gå fram, rent juridisk så kan du vel få trukket for tiden du har hatt produktet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Pris - ((Pris/antatt levetid) * år siden kjøpet) + renter fra reklamasjon.

 

Om man regner med 5 år, får man følgende formel:

 

5250 - ((5250/5) * 2 + 0 = 3150 kr.

 

Det er renter fra datoen du kjøpte kortet som gjelder. Og vil bli ca 1 228 kr, altså totalt har du krav på 4378kr tilbake. Hvis man regner 2 år. Men som andre har nevnt så er det ganske vanlig at hele kjøpesummen blir betalt tilbake.

 

For renter se på http://www.forsinkelsesrente.no/

Lenke til kommentar

Butikken nekter kreditering, å vil heller sende meg et tilsvarende kort her. (Gtx 260).

 

Eneste problemet er at jeg "ikke har bruk" for dette, da jeg har et 8800gtx som skulle kjøres i SLI. Hvordan blir dette?

 

mvh A

 

EDIT: Dette blir da tap fra min side, som ikke skal skje heller, såvidt jeg vet?

Endret av Alekz88
Lenke til kommentar

Du kjøpte altså 2X De samme skjermkortene hos netshop?

 

Da har du egentlig en ganske så klar sak, du kjøpte disse for SLI og dermed så må de kunne greie å levere deg et tilsvarende produkt som passer for ditt SLI behov, tilby dem i en mail å sende inn det andre kortet så du kan få 2x kort i sli som har tilsvarende ytelse som det du fikk av 2x8800 kortene.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...