Gå til innhold

Hvilket land er rimeligest på fotoustyr?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mye mer å spare på å kjøpe noe i Asia enn i USA?

Canon objektivene jeg tenker å kjøpe meg er:

35mm f/1.4L

70-200mm f/4L

300mm f/4L is

 

Noen som vet hva disse koster i Asia? Hvilket asiatisk land burde jeg evt kjøpe fra? Finnes det noen oppegående asiatisk side hvor det er noen prisoversikt og på engelsk?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke prisene var særlig imponerende, husk at du må gange med 1,25 for å få pris inkludert mva. Da blir pris på eksempelvis Nikons 60mm AF-S micro 1:2,8 = 4300 HK$ * 0,88 * 1,25 = 4730,- uten fortollingsgebyr og frakt.

 

Ifølge prisguiden skal Japan Photo ha 4490,- for samme objektiv, og da får du to års garanti og 5 års reklamasjonsrett. Selv om du antagelig må forholde deg til Japan Photo og ikke Nikon Norge ved en garantisak, siden det er en eu-modell.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke prisene var særlig imponerende, husk at du må gange med 1,25 for å få pris inkludert mva. Da blir pris på eksempelvis Nikons 60mm AF-S micro 1:2,8 = 4300 HK$ * 0,88 * 1,25 = 4730,- uten fortollingsgebyr og frakt.

 

Ifølge prisguiden skal Japan Photo ha 4490,- for samme objektiv, og da får du to års garanti og 5 års reklamasjonsrett. Selv om du antagelig må forholde deg til Japan Photo og ikke Nikon Norge ved en garantisak, siden det er en eu-modell.

Samme objekiv får man fra fotovideo eller interfoto til ca. 4700 (utgave som har gått gjennom Nikon Norge). Jeg betalte forøvrig 4390 for det for ikke veldig lenge siden hos Interfoto.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hvordan kan de ta deg på noe sånt egentlig?

La oss si jeg tar turen til Japan og plukker med meg litt optikk på veien hjem.

 

Kviteringene de ser etter? Det er vel en fordel å beholde dem, men om man går på storhandel er det vel ikke verre enn at man poster de hjem som brev og så hopper på flyet? Dersom de åpner baggen og finner 10-15 kliss nye objektiver kan de ikke bevise at disse ikke var med fra Norge? Ble kanskje litt usannsynlig dette da men...

Lenke til kommentar
Hvordan kan de ta deg på noe sånt egentlig?

La oss si jeg tar turen til Japan og plukker med meg litt optikk på veien hjem.

 

Kviteringene de ser etter? Det er vel en fordel å beholde dem, men om man går på storhandel er det vel ikke verre enn at man poster de hjem som brev og så hopper på flyet? Dersom de åpner baggen og finner 10-15 kliss nye objektiver kan de ikke bevise at disse ikke var med fra Norge? Ble kanskje litt usannsynlig dette da men...

Dette er helt feil faktisk, om de mistenker at du ikke hadde dem med ut av landet krever de å få dokumentasjon på dette - ellers får du regning på MVA i posten med hilsen Staten. Du skal faktisk fylle ut skjema for utstyr du tar ut av landet før du drar. Har snakket med tollvesenet om dette ser du. Glemmer du å fylle ut skjema og de stopper deg godtar de å få tilsendt dokumentasjon (les: kvitteringer) i ettertid. Skjer dette bør du ikke si noe i retning av at du vet om skjema som skal fylles ut, det hjelper ikke :innocent:

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Skal legges til at jeg har kommet hjem med koffert full av utstyr (kjøpt i Norge) uten at noen har reagert. Så skal vel en del til at noen sjekker - de er mer hissige på gøyale ting man får kjøpt i Nederland, tobakk, snus og alkohol ;)

 

Den ene gangen gikk de gjennom all bagasjen min og reagerte ikke på 3 objektiver og D3 :)

 

Edit:

Skal legges til at jeg ikke hadde noe skummelt med meg, holdt meg til kvotene som alltid.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Fra tollvesenets sider, innførsel:

"Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt. ..."

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...nguage=NO#kvote

 

Det er mulig å handle ganske mye fint for 6000,- kr.

-Og fremdeles ha god samvittighet.

Lenke til kommentar

Når du tar med fotoutstyr til utlandet er du forpliktet og bevise at du har tatt med deg utstyret fra Norge når du kommer tilbake til en Norsk grense.

 

Det du skal utfylle er et dokument av denne typen Reise-/yrkesutstyr til midlertidig bruk i utlandet, legitimasjonsbevis, RD 0031.

 

Hvis du er virkelig uheldig så kan det hende at utstyret blir beslaget og du får en tidsfrist for og bevise at du har kjøpt utstyret i Norge og ikke importerer nytt/brukt utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...