Gå til innhold

Hvilket land er rimeligest på fotoustyr?


Anbefalte innlegg

Må man vise kvittering når man får det stemplet på tollkontoret? Og det som står med maks 5000kr, gjelder det kun yrkesutstyr.

 

Som privatperson kan du skrive større beløper,jeg har et 5 siffret beløp og 2 skjemaer utfylt med forskjellige fotoutstyr,det var ikke noe problem dem ville ikke se på fotoutstyret en gang,dem bare singnerte og stemplet skjemaene.

 

Jeg hadde ikke med noen kvitteringer,det dem er ute etter å se er at du har oppført korrekt informasjon på skjemaet og riktig antall.dem kan kreve at du fremmlegger utstyrer for en kontroll av det du har skrevet medfører riktighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noe glad i å fylle ut skjemaer. Dette er stress! Da sannsynligheten for å bli stoppet i en tollkontroll er meget lav, ordner jeg heller opp hvis jeg skulle være uheldig å bli stoppet. Grensen er 6000kr ved mer enn 24timers opphold utenfor Norge. Idag har jeg allerede et EOS450D som jeg kjøpte i England ca5000kr? Hvordan blir det da hvis jeg skulle bli stoppet i en eventuell tollkontroll hvis jeg har kjøpt med et objektiv til 5000kr? (Samlet verdi 10 000kr).

Lenke til kommentar
Jeg er ikke noe glad i å fylle ut skjemaer. Dette er stress! Da sannsynligheten for å bli stoppet i en tollkontroll er meget lav, ordner jeg heller opp hvis jeg skulle være uheldig å bli stoppet. Grensen er 6000kr ved mer enn 24timers opphold utenfor Norge. Idag har jeg allerede et EOS450D som jeg kjøpte i England ca5000kr? Hvordan blir det da hvis jeg skulle bli stoppet i en eventuell tollkontroll hvis jeg har kjøpt med et objektiv til 5000kr? (Samlet verdi 10 000kr).

Ingen problem så lenge det er 2 forskjellige turer og verdien på hver er under 6000

Lenke til kommentar

Hvor mye betaler man i mva hvis kjøpesummen er 8000kr?

betaler man mva av 2000kr (8000-6000) eller betaler man for 8000kr?

Hvis man kjøper 2 objektiver et til 4000kr og et til 8000kr, kan man da ta med det til 4000kr uten å måtte betale mva på dette, hvis man betaler mva på det til 8000kr?

Endret av btl
Lenke til kommentar
Hvor mye betaler man i mva hvis kjøpesummen er 8000kr?

betaler man mva av 2000kr (8000-6000) eller betaler man for 8000kr?

Hvis man kjøper 2 objektiver et til 4000kr og et til 8000kr, kan man da ta med det til 4000kr uten å måtte betale mva på dette, hvis man betaler mva på det til 8000kr?

I god norsk skikk betaler man 25% mva av 8000 (dvs hele beløpet).

Lenke til kommentar
Hvor mye betaler man i mva hvis kjøpesummen er 8000kr?
2000 kr, 25% av hele beløpet. Du kan heller ikke dele ett objektiv på to personer i reisefølget. To varer til mindre enn 6000 kr hver kan selvfølgelig deles dog.

 

Hvis man kjøper 2 objektiver et til 4000kr og et til 8000kr, kan man da ta med det til 4000kr uten å måtte betale mva på dette, hvis man betaler mva på det til 8000kr?
Ja, det kan du.
Lenke til kommentar
Hvis man har tenkt til å kjøpe som koster over 6000kr og betale mva det når man kommer til norge kan man i flere butikker få et skjema og få igjen mva ved å sende det inn. Jeg har aldri benyttet meg av det, så vet ikke åssen det funker.

Jeg har hørt man kan gjøre dette på flyplassen når man reiser fra landet. En kamerat av meg gjorde dette når han reiste fra London.

Lenke til kommentar

Har vel aldri benyttet meg av taxrefound,men du må stikke innom et kontor på flyplassen ved utreise fra landet du har besøkt og fremlegge kvitteringer/pass så skal du få refundert beløpene.

Med da er du pliktig til og betale Norsk mva. for alle beløp.

 

Hvis en vare har en verdi på over 6000.- skal det betales mva. for hele beløpet,så det er lurt og ha noen andre varer også som har en totalverdi litt under 6000.-så slipper du og betale mva. på de.

 

Hvis man har handlet en vare på en tidligere tur og har den med på en ny tur kan det oppstå problemer hvis man ikke kan bevise at den er innført ved en tidligere tur.

 

Det er en eminent tråd som heter mva og toll for dummies som tar opp alt dette angående import.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Når jeg var i Kina i fjor kjøpte jeg meg Pentax k20d og Pentax SMC DA 10-17mm f/3.5-4.5

 

For k20D betalte jeg ca 8000kr for bare huset det var da 2000kr billigere enn i Norge (kjøpte det den uka det kom ut)

 

Pentax SMC DA 10-17mm f/3.5-4.5 betalte jeg ca 3000kr for noe som også var 2000kr billigere enn i Norge på den tiden.

 

Det mye billigere og kjøpe utstyr i butikken i Kina enn på nette fra Kina. i Shanghai hvor jeg kjøpte tinga var det flere egene foto kjøpesentre som var flere etasjer stort. det var sikker rundt 100 forskjellige canon og nikon butikker der og mange pentax og alle andre merker.

Det som var tingen var at de forskjellige butikkene selv om var samme merke konkurerte om prisen. Så likte man ikke prisen et sted gikk man bare til butikken som lå ved siden av så fikk man litt avslag der, og sånn kunne man bare fortsette til mann fikk en grei pris.

 

både K20D og Pentax SMC DA 10-17mm fikk jeg pruta ned 500 per stk kjøpte de i forskjellige butikker på samme senter. Kunne fått det enda biligere men var ganske lei av og prute med en som nesten ikke kunne engelsk..

 

En jeg dro sammen sparte enda mere enn meg på å kjøpe Canon utstyr

Lenke til kommentar
Hvordan kan de ta deg på noe sånt egentlig?

La oss si jeg tar turen til Japan og plukker med meg litt optikk på veien hjem.

 

Kviteringene de ser etter? Det er vel en fordel å beholde dem, men om man går på storhandel er det vel ikke verre enn at man poster de hjem som brev og så hopper på flyet? Dersom de åpner baggen og finner 10-15 kliss nye objektiver kan de ikke bevise at disse ikke var med fra Norge? Ble kanskje litt usannsynlig dette da men...

 

 

Jeg er ute og reiser ganske ofte å har ofte med meg en del utstyr + Macbook pro osv, jeg har blitt stoppa en del ganger og må åpne kofferten, de har ALDRI reagert på det, eneste de ser etter et alkhol og tobakk + narko så og si.

 

jeg er i sverige ca 2 ganger i uka også (bor 5min i fra) og det skjer ganske ofte at jeg blir stoppa er det samme da eneste de ser etter er alkohol, tobakk, narko av alt annet jeg har med over bryr de seg ikke i det hele tatt.

 

som nevt i posten over kjøpte jeg petax k20d og Pentax SMC DA 10-17mm f/3.5-4.5.. jeg shoppa vel for rundt 30 000 i Kina ble stoppa av tollerene men de så fortsatt bare etter alkohol, tobakk narko. selv om så og si alt jeg hadde i kofferten var nytt

Endret av wailer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...