Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

tatt for "langing" noen som vet hva boten kan bli på?


Henning1332

Anbefalte innlegg

Hvis det er akkurat som du sier, er det ingen grunn til å finne seg i noe som helst fra verken politi eller vekter. Tyttebærsnuten hadde ikke anledning til å holde deg igjen heller, da skal du tas på fersk gjerning. Da skulle nærmest kompisen din gitt deg penger og begynt å drikke på ølet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det er akkurat som du sier, er det ingen grunn til å finne seg i noe som helst fra verken politi eller vekter. Tyttebærsnuten hadde ikke anledning til å holde deg igjen heller, da skal du tas på fersk gjerning. Da skulle nærmest kompisen din gitt deg penger og begynt å drikke på ølet.

 

Stor sjangse for at eg sleppe unna då. det va bra:) men han tvingte meg omtrent til å signere på anmeldelsen der det sto "overlemner 10 pils" til mindreårig. han sa det ikke var det samme som han hadde skrevet på sist anmeldelse som var til en kamerat av meg som var i nesten samme situasjon der hadde han skrevet "langer over X pils" til mindreårig...

Lenke til kommentar
idiot

 

men men men jeg tenker jo bare på kompisen din! alt hadde vært så mye lettere for han hvis du hadde kjøpt til han! Ikke nok med at han må bære hjem øllet ditt men han må få noen andre til å kjøpe inn til han etterpå :cry:

 

eg har vell aldri sakt at han ikkje hadde øl eller ka om han ikkje sko ut?

Hadde kjøpt til han hvis han skulle ha. Men det var ikke tilfelle denne gangen

Lenke til kommentar
Hvis det er akkurat som du sier, er det ingen grunn til å finne seg i noe som helst fra verken politi eller vekter. Tyttebærsnuten hadde ikke anledning til å holde deg igjen heller, da skal du tas på fersk gjerning. Da skulle nærmest kompisen din gitt deg penger og begynt å drikke på ølet.

 

Stor sjangse for at eg sleppe unna då. det va bra:) men han tvingte meg omtrent til å signere på anmeldelsen der det sto "overlemner 10 pils" til mindreårig. han sa det ikke var det samme som han hadde skrevet på sist anmeldelse som var til en kamerat av meg som var i nesten samme situasjon der hadde han skrevet "langer over X pils" til mindreårig...

 

Ingen som kan tvinge deg til å skrive under noe som helst. Du kan fakisk bruke dette som et argument, at du følte deg tvunget til å skrive under.

 

Og som resten skriver, det er ikke forbudt å la noen mindreårig bære alkoholen. Burde sende en klage til Securitas over denne vekterens oppførsel.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke ulovlig for en mindreårig å oppbevare alkohol, med mindre man kan hevde at situasjonen går inn under en av spesialreglene i §§ 8-2, 8-3, eller 8-4.

 

 

Takk, hva står i §§ 8-2, 8-3 og 8-4?

 

§ 8-2. Forbud mot ulovlig forvaring og lagring av alkoholholdig drikk

 

Det er forbudt å forvare eller lagre brennevin som er ulovlig tilvirket eller omdestillert, og å forvare eller lagre alkoholholdig drikk som antas å ha vært eller skulle være gjenstand for ulovlig omsetning.

 

Forbudet i første ledd mot lagring av ulovlig tilvirket eller omdestillert brennevin omfatter også oppbevaring til eget bruk.

 

Endret ved lov 16 mai 1997 nr. 28 (i kraft 1 juli 1997).

 

§ 8-3. Forbud mot tilvirking, oppbevaring og omsetning av gjærende eller gjæret udestillert væske.

 

Det er forbudt å tilvirke eller overdra eller ha i sin besittelse en gjærende eller gjæret udestillert væske, med mindre det må antas 1. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke er brennevin

2. at væsken er bestemt til framstilling av brennevin som lovlig kan tilvirkes, eller

3. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke inneholder over 2,50 volumprosent alkohol.

 

 

Overdragelse mot vederlag av væske som nevnt, er forbudt selv om den er bestemt til framstilling av alkoholholdig drikk som nevnt under nr. 1.

 

Endret ved lov 17 des 2004 nr. 86 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 599).

 

§ 8-4. Preparater som anvendes til alkoholholdig drikk.

 

Departementet kan utferdige bestemmelser om kontroll med og forbud mot innførsel og omsetning av druesaft, maltekstrakt, preparater og andre varer som hovedsakelig anvendes ved tilvirking av eller som tilsetning til alkoholholdig drikk.

 

Endret ved lov 17 des 2004 nr. 86 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 599).

Lenke til kommentar
Hvis det er akkurat som du sier, er det ingen grunn til å finne seg i noe som helst fra verken politi eller vekter. Tyttebærsnuten hadde ikke anledning til å holde deg igjen heller, da skal du tas på fersk gjerning. Da skulle nærmest kompisen din gitt deg penger og begynt å drikke på ølet.

 

§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

 

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

 

"fersk gjerning" vil her si når man har påbegynt det som forbys i straffebudet, altså i dette tilfellet overlevering av alkoholholdig drikk til mindreårig. Det må også være fare for bevisforspillelse ('fare ved opphold'). Overlevering av penger er ikke et krav, det vil bare føre til at han går inn under forbudet mot å kjøpe på vegne av. Heller er det ikke et krav at han begynner å drikke på det (selv om det ville vært et bevis på at det ble overlevert med den hensikt å drikke det).

 

Man hadde skjellig grunn til mistanke (beviskravet er sannsynlighetsovervekt), og kravet til straffenivå som følger av strpl § 171 er oppfylt (strafferammen er inntil 6 måneders fengsel). "Tyttebærsnuten" hadde anledning til å pågripe. Formreglene er også blitt fulgt (det ble tatt kontakt med politiet, se § 176 annet ledd sitert ovenfor).

Lenke til kommentar
Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Jeg tolker dette som at vektere og andre sivile kan pågripe hvis han er sikker på at det er snakk om et lovbrudd. Det er umulig hvis alt han har sett er at en mindreårig bærer på en pose øl.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
"fersk gjerning" vil her si når man har påbegynt det som forbys i straffebudet, altså i dette tilfellet overlevering av alkoholholdig drikk til mindreårig. Det må også være fare for bevisforspillelse ('fare ved opphold'). Overlevering av penger er ikke et krav, det vil bare føre til at han går inn under forbudet mot å kjøpe på vegne av. Heller er det ikke et krav at han begynner å drikke på det (selv om det ville vært et bevis på at det ble overlevert med den hensikt å drikke det).

Poenget er jo at dette ikke er en (sikker) overlevering i denne sammenhengen. Særlig i dette tilfellet, der de går samme vei og bare deler på "byrden", skorter det på holdepunkter for at det faktisk har skjedd en overlevering. Hadde de møttes utenfor, overlevert ølposen, og så gått hver sin vei, kunne det vært noe annet. En vekter har uansett ikke noe med å få en person til å skrive under på en anmeldelse. De kan, som enhver annen privatperson, holde ham der til politiet kommer, og det er alt de skal gjøre.

 

Jeg hadde glatt sendt en klage på ham til Securitas. Det er i deres interesse også - det er ikke denne type vektere de vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...