Gå til innhold

Ny skoleskyting i Tyskland - når skjer det i Norge?


Anbefalte innlegg

Det er pussig hvordan de aller mest behagelige forklaringene velges når det skal plukkes en mulig grunn for hva som kan ha hatt en innvirkning på denne personen nok til at det bikket over.

 

Tror dette er et enkelt tilfelle av et mobbeoffer som skaffet seg våpen og tok hevn. Naturlig nok smeller det til slutt når begeret renner over for folk. Skal ikke se bort ifra at denne personen bare er gal, men om det er en forklaring på dette så holder jeg en hånd på at han var et mobbeoffer.

 

Men for all del, det kan jo være at en av disse enkle forklaringene som holder samfunnet utenfor er bedre. Han spillte jo bordtennis og det er jo nok til å pervertere ethvert sinn!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det forundrer meg ikke at media igjen vender skyldsfingeren mot voldelig spill, de har fremdeles til gode å faktisk klare å knytte spill mot noen slike episoder, til tross for gode forsøk.

 

Heksejakt kaller jeg det, reninspikka heksejakt uten grobun. Minner meg mye om heksebrenningen i gamle tider, man trengte ikke noe solide beviser for det, bare man hadde en kjerring å brenne så var det nok.

 

Tragedie dette, klart, men kanskje man bør gå litt mer i dybden av personen før man dømmer 1 faktor som "den store stygge ulven". De kan godt sette 18 års grense per lov på slike spill, men forby dem er bare idioti. Det er andre ting de kunne heller forbyd da.

 

Når blir dette å skje i Norge? Hvem vet, dette er ikke noe man akkurat planlegger. Men Norge er veldig striks på våpenlovgivningen noe som kan utsette det en god stund. Så fremst norsk lov rundt våpen blir opprettholdt og at våpen og ammunsjon oppbevares separat (som jeg mener var loven) og skapene holdes låst og nøkkelen og koden langt unna småpoder, så kan vi utsette dette en lang tid. Men jeg frykter at det er ikke lenge før dette blir å skje i Norge og.

Lenke til kommentar
Tragedie dette, klart, men kanskje man bør gå litt mer i dybden av personen før man dømmer 1 faktor som "den store stygge ulven". De kan godt sette 18 års grense per lov på slike spill, men forby dem er bare idioti. Det er andre ting de kunne heller forbyd da.

F.eks skytevåpen i huset.

Lenke til kommentar

noen skyteklubber hadde det slik at folk kunne låse inn våpnene sine på klubben,men dette har det med tiden blitt slutt på pga tyveri.den som låste seg inn/brøt seg inn fikk tilgang på alle medlemenes våpen.det er ganske mange våpen. slik at nå har alle våpnene sine låst inne i sine hjem i et FG godkjent våpenskap slik loven krever.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Hvorfor skal dette skje i Norge? Er ikke sikkert det noen gang vil inntreffe. Jeg tror vi skal være forsiktig med å la dette skoleskyte-opplegget bli et fryktelement i samfunnet. Det kan innebære at lover og samfunn forandrer seg til det negative for folk flest. Frykt er et enormt kraftig virkemiddel til å få gjennomdrevet en agenda.

 

For å minimere riskoen for en slik hendelse er vel det eneste alternativet å begrense antall våpen som finnes i landet, og kontrollere de våpen som finnes i skyteklubber, forsvar, politi og andre instutisjoner/steder.

Endret av Partlow
Lenke til kommentar

Norge har allerede en streng linje rundt våpen og om jeg ikke tar helt feil blir denne lovgivningen og nøye kontrollert og de som har våpen blir og kontrollert. Så fremst vi opprettholder denne strenge loven rundt våpen, hvor t.o.m politiet har veldig strenge rettningslinje rundt bruk av tjenestevåpen, så kan det ta lang tid før noe skjer, om det skjer.

 

Det kan skje i Norge og det er naivt å tro at det ikke kan skje her i Norge grunnet tiltakt man har gjort, men man kan forsikre seg mot slike ting med gode tiltak og opprettholdelse av sådan.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det ikke kunne skje i Norge? Unge mobbes i Norge også, unge mennesker tar livet av seg, unge mennesker ønsker seg oppmerksomhet...

 

Når det er sagt... så ønsker meg ikke metalldetektorer på alle skoler eller det som verre er av tiltak helt ute av alle proporsjoner. En videre ferd mot en fryktkultur trenger vi ikke. Ille nok at så mange flykter inn i FrPs klamme favn i håp om å frelses fra de skumle muslimene.

Lenke til kommentar
Norge har allerede en streng linje rundt våpen og om jeg ikke tar helt feil blir denne lovgivningen og nøye kontrollert og de som har våpen blir og kontrollert. Så fremst vi opprettholder denne strenge loven rundt våpen, hvor t.o.m politiet har veldig strenge rettningslinje rundt bruk av tjenestevåpen, så kan det ta lang tid før noe skjer, om det skjer.

 

Det kan skje i Norge og det er naivt å tro at det ikke kan skje her i Norge grunnet tiltakt man har gjort, men man kan forsikre seg mot slike ting med gode tiltak og opprettholdelse av sådan.

 

det er utrolig mange våpen på avveie i Norge. i fjor var det våpen amnesti så folk kunne levere inn våpen man hadde som ikke var registert.

 

13660 våpwn levert inn.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=521484

 

Totalt kom det inn 35.724 våpen og 22 tonn ammunisjon til landets 27 politidistrikter.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/11/546456.html

 

100 AG-3-geværer stjeles på Jørstadmoen, og pistoler kan kjøpes på annethvert gatehjørne i Oslo. Våpenamnestiet ble en fiasko, og fortsatt skal det være mer enn 500.000 våpen som politiet ikke vet hvem som eier, de fleste av dem lovlige

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article868367.ece

 

Det er registrert totalt 58 964 våpen i Telemark, fordelt på 22 196 våpeneiere.

http://www.ta.no/nyheter/article3783461.ece

 

 

Selv om vi har en streng våpen lov er det nok av våpen her til lands

Lenke til kommentar
Tragedie dette, klart, men kanskje man bør gå litt mer i dybden av personen før man dømmer 1 faktor som "den store stygge ulven". De kan godt sette 18 års grense per lov på slike spill, men forby dem er bare idioti. Det er andre ting de kunne heller forbyd da.

F.eks skytevåpen i huset.

 

Skal man forby skytevåpen i huset?

Lenke til kommentar
det er utrolig mange våpen på avveie i Norge. i fjor var det våpen amnesti så folk kunne levere inn våpen man hadde som ikke var registert.

 

 

 

Det at de ikke var registret betyr ikke at de var på avveie eller ulovlige....

 

Statistisk sett er det klart at lovlige ervervete våpen i Norge ikke er noe problem. De kriminelle miljøen benytter stort sett våpen som enten er smugglet inn eller stjålet fra militæret/politi (som ikke påvirkes av våpenloven)

det er lite våpen som forsvinner fra lovlydige skyttere. På midten av 90-tallet var det ca 650 våpen som ble stjålet, og siden den tid har de vært år blitt redusert. Det siste jeg så var fra 2003-2005 og da var det nede i 110 våpen. Ca 25 av disse var fra politi/militæret. Disse tallene var fra Kripos. men de har dessverre sluttet å publisere slik statistikk og jeg personlig tror det har noe med at den ikke støtter den "offisielle, politisk korrekte" holdningen fra JD/POD og politikerene om at våpen er noe fyfy og burde helst forbys.

Det har vært anslått at totalt er det ca 2500000 våpen i Norge. Ca 1000000 lovlige registrerte våpen, ca 500000 lovlige uregistrerte og ca 1000000 ulovlige våpen. Det er den siste gruppen som er problemet men samtidig den som det er vanskligst å gjøre noe med... Derfor går politikerene ette de lovlige istedenfor da det er så mye enklere og så står de fram i media hvor de skryter av at norge er blitt ett mye sikrere land da de har klart å redusere de 2.5 mil våpen med x. Så sier de ikke noe fra hvilken del de kommer fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...