Gå til innhold

Ytringsfriheten i fare


Anbefalte innlegg

Opphav og ide

 

Da jeg leste denne artikkelen måtte jeg tenke litt, har vi egentlig frihet til å ytre våre meninger i Norge? Har vi egentlig ytringsfrihet?

 

Er klar over at Hijab er for mange et "symbol" og at dette setter sinnet i kok men er det totalt fremmed for dette "folkeslaget" å si sin mening uten å true livet av folk? Er det rart man blir skeptisk til dette folkeslaget når slike ting kommer frem, ytringsfrihet my ass, vi har bare lov å si hva vi mener om dette folkeslaget så fremst det stemmer overens med deres syn.

 

Jeg snakker dog her om denne "minoritets" gruppen av dette folkesalget og drar ikke alle under en kam, det er veldig viktig å skille mellom idioter og oppegående mennesker. Dessverre er det idiotene som dikterer samfunnets syn på de oppegående, noe som er veldig synd. Men hvorfor er det ikke flere av de oppegående som fordømmer dette forferdelige tullet med å true folk fra livet når enkelte ting går dem mot? Hvorfor reiser ikke flere seg opp, slik enkelte "kjente" har gjort og sier "dette er ikke OK"?

 

Vi får vel bare nøye oss med at vi får si vår mening i stillhet slik at man har mulighet til å leve et langt liv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er ikke islam et folkeslag, det er en trosretning. For det andre syns jeg du overdriver litt, det er snakk om en tulling som har skrevet en sint melding over internet. Representanter i fra det muslimske miljøet for øvrig har sagt at de ikke føler seg støtt av brenning av hijabben. Ja, vi har ytringsfrihet i Norge. Brannsupprotere kom med lignende drapstrusler mot fotballdommer Brage Sandmoen for en tid tilbake siden, er det også et tegn på at vi ikke har ytringsfrihet? Spar bekymringene til den dagen vi faktisk har et problem.

Lenke til kommentar
Ja klart man kan sette sinnet i kok, norsk politikk har vært flink til det. Men har det ført til at man truer folk på liv og helse og gjør dem til fanger i sitt eget hjem fordi de ikke tør å bevege seg ut av huset?

Dette er straffbart i Norge, så hun kan anmelde om hun ønsker det. Det var en sterk og klar mening hennes hijabbrenning demonstrerte, jeg må si at jeg synes det var genialt og hun har min fulle sympati. Desverre vet man at det finnes enkelte ekstreme grupperinger, som er snare med å true med vold når deres symboler trues. Ved å sette den jevne muslim i bås med disse, gjør man de førstnevnte en tjeneste. Jeg sier ikke at trådstarter gjør dette, men tror vel egentlig at fundamentalistisk grupperinger hadde hatt mindre makt, om ikke muslimer hadde blitt utsatt for såpass mye trakassering. Hijab er et fundamentalistisk symbol, men med alt oppstyret rundt plagget om dagen, så virker det som det er i ferd med å bli et symbol på Islam og det er en uheldig utvikling, fordi det gir mer makt til dem som sto bak plaggets innførelse i første omgang.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Det var en sterk og klar mening hennes hijabbrenning demonstrerte, jeg må si at jeg synes det var genialt og hun har min fulle sympati.

 

Samtidig må det være lov å minne om at brenning av slike symboler ofte møter kritikk når det er symboler som betyr noe for oss. Det er bare å se på diskusjonene rundt flaggbrenning hvor det er mange som reagerer til dels kraftig når et norsk flagg brennes.

 

Hijab er et fundamentalistisk symbol, men med alt oppstyret rundt plagget om dagen, så virker det som det er i ferd med å bli et symbol på Islam og det er en uheldig utvikling, fordi det gir mer makt til dem som sto bak plaggets innførelse i første omgang.

 

Hijab kan være et fundamentalistisk symbol er vel mer riktig å si. Det er vel de færreste som bærer hijab (eller støtter bruk av hijab) som ser på seg selv som fundamentalister og det er heller ikke riktig av oss å se på alle som bruker det som fundamentalister.

Lenke til kommentar
Det var en sterk og klar mening hennes hijabbrenning demonstrerte, jeg må si at jeg synes det var genialt og hun har min fulle sympati.

 

Samtidig må det være lov å minne om at brenning av slike symboler ofte møter kritikk når det er symboler som betyr noe for oss. Det er bare å se på diskusjonene rundt flaggbrenning hvor det er mange som reagerer til dels kraftig når et norsk flagg brennes.

 

Hijab er et fundamentalistisk symbol, men med alt oppstyret rundt plagget om dagen, så virker det som det er i ferd med å bli et symbol på Islam og det er en uheldig utvikling, fordi det gir mer makt til dem som sto bak plaggets innførelse i første omgang.

 

Hijab kan være et fundamentalistisk symbol er vel mer riktig å si. Det er vel de færreste som bærer hijab (eller støtter bruk av hijab) som ser på seg selv som fundamentalister og det er heller ikke riktig av oss å se på alle som bruker det som fundamentalister.

 

Såvidt jeg vet så ble hijab oppfunnet av presteskapet i Iran, som et ledd i systematisk kvinneundertrykking etter revolusjonen i 1979. Såvidt jeg vet så forbinder de fleste Iranske kvinner som var med den gangen dette med noe negativt. Derfor er det litt rart når dette skal bli et symbol på frihet i Norge, når det er et symbol på undertrykking for så mange i Iran. Forøvrig er jeg enig i at man skal være forsiktig med å kalle folk fundamentalister. Desto større grunn kan det være til å påpeke når noen misbruker et fundamentalistisk symbol, ikke at hva man sier her på et nettforum har så mye å si :)

Lenke til kommentar

Stemmer det, og det er jo det dere forsøker i alle debatter som inneholder det minste av kritikk mot islam.

 

Gode kopier av støre, ryggesløs, feig, så rund i kantene at man prater som en foss uten å egentlig si noe, alt drukner i en evig messing om dialog..

 

Når man så ser at dialogen ikke fører noen steder, forsøker man kneble islamkritikk, for å på den måten "vinne", og kunne fortsette sin ferd mot godt betalt internasjonale jobber.

Lenke til kommentar
Dette er slike utsagn som burde begrunnes, og kanskje tenkes litt mer på før de skrives.

 

 

Mhm, det var rettet til meg?

 

Det er jo enkelt det, man kan bare se på hva feks Støre og hans dialog har fått til?

 

Er midtøsten blitt fredeligere?

 

Nah, like ille som for 20 år siden, kanskje verre.. trass i all "dialog" og milliarder av kroner dialogens fedre har spredt rundt seg.

 

Hva har konkret kommet ut av dette annet enn milliardkostnader og forslag om forbud mot islamkritikk her på hjemmebane?

Lenke til kommentar

Hadde Midt-Østen blitt fredeligere om vi hadde en araberhatende utenriksminister som hyllet alle Israels handlinger?

 

Bare for å ta det helt til det ekstreme.

 

Ellers kan vi jo nevne at nettopp den konfliktmetoden du indirekte mener ville ført til bedre resultatet ble fulgt mot PLO i flere tiår. Det tok ett år, ett år med forhandlinger for å passivisere PLO som trussel mot Israel.

 

Det man sier om Hamas er ikke noe annerledes enn det man sa om nettopp PLO, i flere tiår.

Lenke til kommentar

Hvorfor føler du for å dra det til det helt vannvittige ekstreme?

 

Dialog etterfulgt av handling må vel være den gyldne middelvei.

 

Ikke som nå, uendelig dialog, som resulterer i at det vestlige samfunnet må gi etter og forby islamkritikk for å unngå opptøyer.

 

Det er en envesiskjørt feighet.

 

At vi pøser på med sympati og milliarder til palestinerne så de kan fortsette sin vendetta mot israel fører da heller ikke til fred.

 

Islam er i veien for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...