Gå til innhold

Tips til optikk til et D700


Anbefalte innlegg

som sagt så ønsker jeg her tips til optikk til et D700, her tenker jeg på en std zoom og en zoom mellom 100mm 0g 400mm et sted.

 

Dette må være rimelig bra optikk uten at det nødvendigvis må være helt fra øverste hylle, kan også være fra feks Sigma, Tamron osv, bare de er bra.

 

 

 

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
som sagt så ønsker jeg her tips til optikk til et D700, her tenker jeg på en std zoom og en zoom mellom 100mm 0g 400mm et sted.

 

Dette må være rimelig bra optikk uten at det nødvendigvis må være helt fra øverste hylle, kan også være fra feks Sigma, Tamron osv, bare de er bra.

Normalzoom:

Nikkor 24-70 (best there is i sin klasse)

Sigma 24-70 (har vært nest best til Nikon, koster en tredjedel)

Sigma 24-70 HSM (koster 2/3 av Nikkoren, ingen vet egentlig hvordan den yter, men burde være veldig bra, forgjengeren og prisen tatt i betraktning)

 

Telezoom:

Nikkor 80-400VR (greit alternativ med bra rekkevidde)

Sigma 100-300 f/4 (Sigmas kanskje beste zoom-objektiv i det store og hele)

Nikkor 70-300VR (brukbart og rimelig alternativ)

 

Så bør selvfølgelig Nikkor 70-200VR vurderes, om den er lang nok, men hvis ikke er Sigma 100-300 med 1.4x konverter mitt soleklare førstevalg... Sigma og Tamron har også 70-200 som kan vurderes, dersom lysstyrke er viktigere enn rekkevidde.

Lenke til kommentar
AF-S 24-70mm f/2.8 og AF-S 70-200mm f/2.8 VR, skal du ha noe som går lengre opp koster det i overkant mye.
Fra Nikon, ja... Evt. må man ned på lysstyrke. Kan være tilgivelig på en D700 dersom man er på budsjett.

Man bør jo ha noe som er av samme kvalitet som kamera, mitt syn - andre tenker på andre måter ;)

 

Vil bare legge tilat 24-70mm f/2.8 er et fantastisk objektiv, anbefales sterkt (mitt mest bruke uten sammenligning).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Man bør jo ha noe som er av samme kvalitet som kamera, mitt syn - andre tenker på andre måter ;)
Optisk er det flere gode alternativer fra konkurrentene. Nevnte Sigma 24-70 og 100-300 er gode eksempler på det, Tamron 28-75 kan også være et godt valg. Byggekvaliteten kunne vært bedre, men særlig Sigma 24-70 ser bra ut også på D700 :-)
Lenke til kommentar

Jeg ville ha valgt 70-300 VR any day over Sigma 100-300 f/4. Har testet begge på D700, sigmaen har mye mer vignettering, er ganske mye større (og tyngre) samt dårligere oppløsning enn 70-300 VR. Samt at den mangler VR. Det lille stoppet man får med sigmaen er ikke verdt det imo.

Lenke til kommentar

Virkelige budsjett objektiver er eldre brukte Nikkor zoomer. Selv liker jeg 28-70 3,5-4,5. Lett og kompakt, aspherical (en linse?), ok optisk kvalitet, få linser som gir bra kvalitet mhp strølys og motlys. Kan fås utrolig billig. Noe plastikk bygg kvalitet og front som roterer.

Endret av telealf
Lenke til kommentar
Jeg ville ha valgt 70-300 VR any day over Sigma 100-300 f/4. Har testet begge på D700, sigmaen har mye mer vignettering, er ganske mye større (og tyngre) samt dårligere oppløsning enn 70-300 VR. Samt at den mangler VR. Det lille stoppet man får med sigmaen er ikke verdt det imo.

Har testet 70-300 VR på FX, ble overrasket over kvaliteten, nesten som jeg vurderer til bruk på ferier :) Ikke helt i samme klasse som 70-200, men absolutt brukbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...