Gå til innhold

Tips til linse for speilreflekskameraet EOS 1000D ?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvilken type linse jeg skal skaffe til kameraet mitt.

Jeg kjøpte det sent ifjor, og har kun en liten linse (sikkert den minste du kan få :tease: ), og nå er jeg på jakt etter en linse som kan ta bilder av gjenstander langt borte.

 

Har du peiling, så setter jeg pris på hjelp. :D

( jeg skal finne noe billigt over nett, så har du tips der og så er det bare å gi! )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har flere gode muligheter. :)

 

Et greit valg er Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, som fås i prisleiet rundt 2500 kroner. Et enda litt bedre valg er kanskje Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS, som koster rundt 4500 kroner.

 

Begge disse zoomene gir fin kvalitet, og har bildestabilisator.

 

Du kan få billigere, og du kan få dyrere telezoomer, men begge disse er brukbare og gir mye "bang for the buck". :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg lurer på det samme :ermm: .

Har kjøpt med speilrefleks, mitt første, canon 1000d med objektiv (EF 50mm 1:1.8 II), og er ganske fornøyd, MEN jeg må stå langt unna gjenstanden jeg tar bilde av for å få det hele med på bildet. Og en ting til som er nesten det motsatte :ohmy:, og det er at når jeg for eksempel skal ta bilde av et øye, så må jeg stå litt unna (omtrent 50 cm avstand, minst) for å få et skarpt bilde, selv om jeg endrer på fokuset. Jeg er nybegynner, og er litt usikker på om jeg lærte så mye om objektivene

Simon Aldra nevnte ovenfor :blush:. Derfor setter jeg kjempestor pris på litt mer hjelp her :roll:

 

takker på forhånd for svar =)

Endret av Dior
Lenke til kommentar
Jeg lurer på det samme :ermm: .

Har kjøpt med speilrefleks, mitt første, canon 1000d med objektiv (EF 50mm 1:1.8 II), og er ganske fornøyd, MEN jeg må stå langt unna gjenstanden jeg tar bilde av for å få det hele med på bildet. Og en ting til som er nesten det motsatte :ohmy:, og det er at når jeg for eksempel skal ta bilde av et øye, så må jeg stå litt unna (omtrent 50 cm avstand, minst) for å få et skarpt bilde, selv om jeg endrer på fokuset. Jeg er nybegynner, og er litt usikker på om jeg lærte så mye om objektivene

Simon Aldra nevnte ovenfor :blush:. Derfor setter jeg kjempestor pris på litt mer hjelp her :roll:

 

takker på forhånd for svar =)

Du trenger andre objektiv enn de Simon foreslår. En normal-zoom som Tamron 17-50mm f/2.8 gjør at du ikke trenger å stå så langt unna. For å ta nærbilder som et øye, så er det makro-objeltiv som er tingen. F.eks Canon EF-S 60mm.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg lurer på det samme :ermm: .

Har kjøpt med speilrefleks, mitt første, canon 1000d med objektiv (EF 50mm 1:1.8 II), og er ganske fornøyd, MEN jeg må stå langt unna gjenstanden jeg tar bilde av for å få det hele med på bildet. Og en ting til som er nesten det motsatte :ohmy:, og det er at når jeg for eksempel skal ta bilde av et øye, så må jeg stå litt unna (omtrent 50 cm avstand, minst) for å få et skarpt bilde, selv om jeg endrer på fokuset. Jeg er nybegynner, og er litt usikker på om jeg lærte så mye om objektivene

Simon Aldra nevnte ovenfor :blush:. Derfor setter jeg kjempestor pris på litt mer hjelp her :roll:

 

takker på forhånd for svar =)

Du trenger andre objektiv enn de Simon foreslår. En normal-zoom som Tamron 17-50mm f/2.8 gjør at du ikke trenger å stå så langt unna. For å ta nærbilder som et øye, så er det makro-objeltiv som er tingen. F.eks Canon EF-S 60mm.

 

Tom

 

 

Hjertelig takk for svar!!! :D

 

Så det objektivet jeg trenger er vel vidvinkel? Jeg skulle ta bilder av bilen idag, og måtte stå mange meter unna for å få hele bilen med på bildet :S. Blir jo litt dyrt med mange objektiver :ohmy:

Lenke til kommentar
Hjertelig takk for svar!!! :D

Så det objektivet jeg trenger er vel vidvinkel? Jeg skulle ta bilder av bilen idag, og måtte stå mange meter unna for å få hele bilen med på bildet :S. Blir jo litt dyrt med mange objektiver :ohmy:

 

Det objektivet du har mest bruk for, er en normal-zoom, f.eks den Tamron 17-50, som Tom nevner. Da dekker du de fleste områder...(Mens du finner ut hvilke andre objektiver du vil investere i)

RandiA

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...