Gå til innhold

Rosa hjørne ved lange lukkartider


Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har Nikon D80. Når eg tar bilete med lange lukkartider får dei to øvre hjørna av biletet eit tydeleg rosa-skjær. Eg har prøvd med forskjellige objektiv, brennvidder, ISO og blendaropningar.

 

Er det nokon som veit årsaka til dette og kva eg kan gjera med det?

 

Tusen takk for alle forslag!

 

Magnar

 

Alle vedlegga vart tatt med linsedeksel på, og i heilt mørke omgjevnader, så sensoren skal ikkje ha blitt utsett for noko lys.

post-97054-1236437895_thumb.jpg

479 sec, f/4, ISO 3200, 15mm (12-24mm)

 

post-97054-1236438039_thumb.jpg

631 sec, f/4, ISO 100, 15mm (12-24mm)

 

post-97054-1236438079_thumb.jpg

313 sec, f/3.5, ISO 3200, 18mm (18-200mm)

 

post-97054-1236438110_thumb.jpg

232 sec, f/22, ISO 3200, 18mm (18-200mm)

 

post-97054-1236438158_thumb.jpg

224 sec, f/38, ISO 3200, 200mm (18-200mm)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok termisk støy fra omkringliggende elektronikk. De fleste (alle) kamera har sannsynligvis problemer med dette på lange lukkertider, men noen har mer/mindre problemer enn andre.

 

Edit: Du kan sjekke Long exp. NR i opptaksmenyen (Hvis D80 har dette) for å dempe/unngå problemet.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det hjelpte litt å slå på støyreduksjon, men eg er ikkje heilt nøgd. Her kjem to testbilete med og utan Long exp. NR.

 

Er dette noko eg berre må godta, eller fins det andre innstillingar? Hjelper det å senda kamera til service? Er det ei reklamasjon/garanti-sak?

 

Du seier noko om fyrste batch, TGB. Går det an å finna ut om eg har fått eit kamera frå denne batchen? Eg kjøpte det i april 2008.

 

post-97054-1237136828_thumb.jpg

229 sec, f/4, ISO 3200, 18mm (18-200mm) Long exp. NR ON

 

post-97054-1237136902_thumb.jpg

228 sec, f/4, ISO 3200, 18mm (18-200mm) Long exp. NR OFF

Lenke til kommentar
8 minutter og 4 minutter i lukkertid er også litt ekstremt da..

Det er egentlig ikke særlig mye. Rørslett har tatt et bilde med D3 som eksponerte i 109 minutter tidlig en morgen, og som såvidt fikk med soloppgangen. Ingen slike problemer der.

 

Edit: Korrigerte historien.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
8 minutter og 4 minutter i lukkertid er også litt ekstremt da..

Det er egentlig ikke særlig mye. Rørslett har tatt et bilde med D3 som eksponerte i 109 minutter, og som såvidt fikk med soloppgangen. Ingen slike problemer der.

men så var det neppe ved iso 3200 heller...

Lenke til kommentar
8 minutter og 4 minutter i lukkertid er også litt ekstremt da..

Det er egentlig ikke særlig mye. Rørslett har tatt et bilde med D3 som eksponerte i 109 minutter tidlig en morgen, og som såvidt fikk med soloppgangen. Ingen slike problemer der.

 

Edit: Korrigerte historien.

sorry as men 109 minutter tror jeg ikke på, nope, det er MYE som skjer i løpet av nesten 2 timer, hva i alle dager tok han bilde av da? kan umulig ha blitt noe bra.

 

litt OT, hvordan får man så lang lukkertid på D80? har aldri hatt bruk for det så har aldri tenkt over.

Lenke til kommentar
fant ikke jeg, men hvis det er snakk om ett IR bilde i mørke omgivelser blir det noe annet, men 109 minutter er fortsatt i det drøyeste laget...

Ikke noe IR. Det var et vanlig bilde tatt i en skog (i hvert fall en drøss med trær) med et fisheye-objektiv. Det var ennå mørkt da eksponeringen startet, men det var timet slik at eksponeringen avsluttet akkurat når solen var på vei opp. Bildet ble faktisk veldig pent. Han har for øvrig tatt flere eksponeringer på to timer og deromkring. Det er ikke noe sensasjonelt ved dette.

Lenke til kommentar
fant ikke jeg, men hvis det er snakk om ett IR bilde i mørke omgivelser blir det noe annet, men 109 minutter er fortsatt i det drøyeste laget...

Ikke noe IR. Det var et vanlig bilde tatt i en skog (i hvert fall en drøss med trær) med et fisheye-objektiv. Det var ennå mørkt da eksponeringen startet, men det var timet slik at eksponeringen avsluttet akkurat når solen var på vei opp. Bildet ble faktisk veldig pent. Han har for øvrig tatt flere eksponeringer på to timer og deromkring. Det er ikke noe sensasjonelt ved dette.

i skau i 2 timer? da e ralle trærne bare en stor blur nesten da..

hvor er så disse bildene?

web siden var ekstremt uoversiktlig.

Endret av simster
Lenke til kommentar
i skau i 2 timer? da e ralle trærne bare en stor blur nesten da..

hvor er så disse bildene?

web siden var ekstremt uoversiktlig.

Jeg finner det ikke nå, mulig han har fjernet det. Men bildet var meget bra, ikke noe "blur" eller noen andre forstyrrelser.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...