Gå til innhold

Spår død for integrert grafikk


Anbefalte innlegg

Hva kommer til å skje med de små bedriftene som lever av å lage integrerte grafikk løsninger til hovedkort? De kommer jo til å gå dunken? Blir nesten som en finanskrise for de. Til slutt blir det bare de store som kommer til å være igjen på denne leken. Virker ikke så sunt dette

Det er vel de samme som lager integrerte grafikkløsninger og dedikerte grafikkort? Med unntak av Intel, men tviler på at de går dunken med det første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva kommer til å skje med de små bedriftene som lever av å lage integrerte grafikk løsninger til hovedkort? De kommer jo til å gå dunken? Blir nesten som en finanskrise for de. Til slutt blir det bare de store som kommer til å være igjen på denne leken. Virker ikke så sunt dette

 

1. Er intel så har markedet og de går over til en mer effektiv løsning

2. Hvem bryr seg, darwin 4tw

Lenke til kommentar

Hvilke "stakkars" små produsenter er det du snakker om?

Er det SIS og VIA? Du mener at de kan gå under? Jo fortere jo bedre spør du meg, makan til dritt. Ytelsen får Intel sine skjermkort til å fremstå som imponerende, at de har diverse ulogiske begrensninger som oppløsninger og skjermstøtte gjør ikke saken bedre. Når driverne aldri blir oppdatert blir det heller ikke bedre.

Lenke til kommentar

VIA og SIS må muligens se seg om etter nye markeder/nisjer og/eller inntjeningsmetoder etterhvert, men jeg er ikke helt sikker på om jeg vil si det er noe voldsomt stort tap for forbrukerene med tanke på at disse ikke akkurat har vært drivende for utviklingen den senere tid.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Larrabee har jeg ikke troen på det nei...

Har det skjedd ett generasjonsskifte som ikke var med i 200MHz alderen og tidligere?

Software rendering og CPU ble da lagt på hylla av flere årsaker, deriblant ytelse og utseende.

 

Larrabee blir vell noe av samme saken igjen, ett forsøk på brute force noe som passer heller dårlig til grafikk.

Kan duge til passord knekking også videre men har liten tro på at det blir slagkraftig for entusiastene.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn: CPU/GPU-produktene kommer nok til å yte litt bedre enn IGP, men ikke regn med at de erstatter gode dedikerte skjermkort med det første. (Kanskje om 10 år..)

 

Om de noengang skal bli bedre en dedikerte skjermkort så må det isåfall være pga at utviklingen av disse stopper opp, noe Nvidia neppe kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
Om de noengang skal bli bedre en dedikerte skjermkort så må det isåfall være pga at utviklingen av disse stopper opp, noe Nvidia neppe kommer til å gjøre.

Eller kanskje mer sannsynlig: At behovet for ytelse ikke lengre øker så raskt som den teknisk mulige ytelsen. Eller at markedet blir lei av store og støyende 120W-løsninger og heller velger kompakte og stillegående løsninger som f.eks Nintendo Wii selv om ytelsen er litt lavere enn de større og mer støyende maskinene.

Lenke til kommentar
Om de noengang skal bli bedre en dedikerte skjermkort så må det isåfall være pga at utviklingen av disse stopper opp, noe Nvidia neppe kommer til å gjøre.

Eller kanskje mer sannsynlig: At behovet for ytelse ikke lengre øker så raskt som den teknisk mulige ytelsen. Eller at markedet blir lei av store og støyende 120W-løsninger og heller velger kompakte og stillegående løsninger som f.eks Nintendo Wii selv om ytelsen er litt lavere enn de større og mer støyende maskinene.

 

Trur du ikke har skjønt poenget hvorfor wii selger så det gjer hvis du trur det er pga effekt...

Lenke til kommentar

Wii illustrerer godt at ytelse og effekt ikke er alt. Folk kjøper de av andre grunner. Jeg ser for meg at det kan skje i mange flere markeder.

 

Grunnen til at integrerte grafikkløsninger i brikkesett eller CPU ikke kan konkurrere med de raskeste skjermkortene i dag er effekt. Dersom flere synes ytelsen til integrert grafikk er bra nok så vil det også selge bedre selv om effekten er ~10W og ytelsen deretter. Om kanskje 10 år trengs det ikke mer enn integrerte løsninger for å gi knallbra ytelse i full HD-kvalitet eller ennå mer. Skjer det så har ikke 100W-grafikken noe marked lengre.

Lenke til kommentar
Eller kanskje mer sannsynlig: At behovet for ytelse ikke lengre øker så raskt som den teknisk mulige ytelsen. Eller at markedet blir lei av store og støyende 120W-løsninger og heller velger kompakte og stillegående løsninger som f.eks Nintendo Wii selv om ytelsen er litt lavere enn de større og mer støyende maskinene.

 

At alle ikke trenger den mest ekstreme ytelsen trenger på ingen måte lede til at IGP får bedre ytelse enn dedikerte løsninger.

 

Nvidia var såvidt jeg husker også ute og sa at de ikke har noen tro på at IGP erstatter dedikerte kort når det kommer til ytelse.

 

Det om at behovet for ytelse ikke lenger øker så raskt sa man strengt tatt for ti år siden også, og det stemmer nok ikke noe mer i dag enn det gjorde den gangen.

Lenke til kommentar
At alle ikke trenger den mest ekstreme ytelsen trenger på ingen måte lede til at IGP får bedre ytelse enn dedikerte løsninger.

Det har jeg heller ikke påstått. Les innlegget mitt på nytt.

 

Hva med varme da? GPU og CPU adskilt gir jo mer overflate å fordele varmen på?

Det stemmer, men integreringen vil senke effekten noe. F.eks fra 65 + 25W til 80W (altså 10W spart). En kjøler for 80W vil nok være både mindre og mer stillegående enn to separate kjølere for 65 og 25W er til sammen.

Lenke til kommentar

Simen du har misforstått prinsippet. Poenget er jo ikke at man skal putte en GPU inn i CPU og kalle det for alt-i-ett. Det ideele er et grenseløst skille mellom CPU og GPU og vi har som vi hadde før kun CPU.

 

Og sammenligne Geforce 9400, som er et dårlig skjermkort festet på hovedkort, med en ordentlig integrert løsning er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...