Gå til innhold

Million sparing i bank.


Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har tenkt på, sei at jeg vant 2,5 millioner i lotto, og jeg bestemmer meg for å spare hver eneste krone og setter pengene i banken. Banken har 3.25 i renter hver måned, er dette noe man kunne ha levd av? at man lever av pengene man tjener på renter i banken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kjapp utregning tilsier at man for å få en bra utbetaling hver måned må ha ca. 8,5 millioner i banken. Da har man ved 5% årlig rente 25 000 utbetalt.

 

Tror imidlertid jeg ville hatt en del mer enn dette dersom jeg skulle levd av det, da det er lurt å la noe være igjen for å ta høyde for inflasjon o.l. Tipper 11-12 millioner holder greit dersom man klarer å bare ta ut rentene (og ikke alle dem heller).

 

Er ikke noe å håpe på dette her vettu, bare å regne ut :)

 

( ( ( 25 000 / 0,72 ) * 12 ) / 5 % ) = 8 333 333

 

Vit også at endringer i renta har veldig mye å si her:

( ( ( 25 000 / 0,72 ) * 12 ) / 3 % ) = 13 888 888

( ( ( 25 000 / 0,72 ) * 12 ) / 4 % ) = 10 416 666

( ( ( 25 000 / 0,72 ) * 12 ) / 5 % ) = 8 333 333

( ( ( 25 000 / 0,72 ) * 12 ) / 6 % ) = 6 944 444

( ( ( 25 000 / 0,72 ) * 12 ) / 7 % ) = 5 952 380

Endret av skeib
Lenke til kommentar
Har du noen kilder på dette? Har aldri tenkt noe over dette. Hadde ikke vært dumt og splittet til 2 kontoer om det du sier stemmer.

 

Det stemmer nok ikke. Banken liker kunder med mye penger på bok. Den store fordelen ved å splitte er at banken kun garanterer for 2 mill pr. kunde pr. bank dersom den går konkurs. Resten går tapt.

Endret av skeib
Lenke til kommentar
2,5 millioner er neppe noe å leve av, og om jeg ikke tar feil så halveres renten etter 1 million eller noe.

Har du noen kilder på dette? Har aldri tenkt noe over dette. Hadde ikke vært dumt og splittet til 2 kontoer om det du sier st

emmer.

 

Nja, jeg har brosjyren min fra glitnir-kontoen min, der den gøyale stjernen* kommer.

 

 

* en slik stjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...