Gå til innhold

Fjerne en jobb fra CV?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en uoverensstemmelse med en sjef for noen år tilbake hvor jeg jobbet i to år. Jeg er redd for at hvis jeg bruker den arbeidsplassen som oppføring og referanse i min CV når jeg nå skal søke jobb, og der hvor jeg søker ringer for å sjekke ut, er jeg redd for at jeg kan få et dårlig skusmål. Nå som jeg skal søke jobb har jeg tenkt å slette den erfaringen fra min CV og putte inn noe kreativt istedenfor.

 

Men her kommer spøsmålet mitt: Står det oppført i noen offentlige arkiv eller logger at jeg har jobbet der? Kan de jeg søker hos nå på noen måte finne det ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo være ærlig i CV'en og skrive at du hadde en uoverensstemmelse med sjefen og at du da ser ikke på han som en gyldig referanse?

Finner veldig fort ut av sånt om ikke. Og da får du sparken rimelig fort. Og er de kjipe så annmelder de deg og for dokument forfalskning. Og da kommer det på CV'en.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en uoverensstemmelse med en sjef for noen år tilbake hvor jeg jobbet i to år. Jeg er redd for at hvis jeg bruker den arbeidsplassen som oppføring og referanse i min CV når jeg nå skal søke jobb, og der hvor jeg søker ringer for å sjekke ut, er jeg redd for at jeg kan få et dårlig skusmål. Nå som jeg skal søke jobb har jeg tenkt å slette den erfaringen fra min CV og putte inn noe kreativt istedenfor.

 

Men her kommer spøsmålet mitt: Står det oppført i noen offentlige arkiv eller logger at jeg har jobbet der? Kan de jeg søker hos nå på noen måte finne det ut?

 

Det er ingen god ide å jukse på en CV. Norge er jo et lite land med små forhold, og sjansene er absolutt til stede for at slik "kreativitet" blir oppdaget. Jeg mener at du bør føre opp dette arbeidsforholdet på CV'en din, men referansen kan kanskje være en annen enn sjefen? Det er uansett en god ide å ta en telefon til vedkommende og sjekke først.

 

Ellers kan det jo hende at denne sjefen har fått det hele litt på avstand og kanskje faktisk er i stand til å se ditt ansettelsesforhold under ett og gi deg et godt skussmål? Det er vel ikke så mange andre enn direkte psykopater som virkelig ønsker å stikke kjepper i hjulene for tidligere ansattes forsøk på å komme seg videre i arbeidslivet.

 

Hilsen Werner

Endret av wernie
Lenke til kommentar

Jeg takker for svarene og rådene, men jeg fikk ikke svar på det jeg lurte på:

 

Finnes det et offentlig arkiv eller logger innenfor etaten som arbeidsgivere kan søke i for å se hvor jeg har vært ansatt? Eller kan dette gjøres på noen annen måte?

Lenke til kommentar
Jeg takker for svarene og rådene, men jeg fikk ikke svar på det jeg lurte på:

 

Finnes det et offentlig arkiv eller logger innenfor etaten som arbeidsgivere kan søke i for å se hvor jeg har vært ansatt? Eller kan dette gjøres på noen annen måte?

 

Jeg kan ikke tenke meg at din arbeidshistorie kan spores opp av noe system. Det er jo snakk om privat informasjon.

Men, jeg vet jo ikke sikkert.

Lenke til kommentar

du kan da fint føre opp som "ansatt fra - til" uten og føre arbeidsplassen som referanse.

 

på den måten får du fylt tidsperioden i CV'n.

 

så fører du andre arbeidsplasser som referanse.

 

foresten. har ikke sett noe arbeidsregister slik du spør etter.

 

men mulig en kan se det på skattelistene men det tviler jeg på.

Endret av Hillebillys
Lenke til kommentar

du kan da bare føre opp jobben uten og bruke sjefen som referanse.

så lenge du har en attest på at du har jobbet der så er det ingen grunn til at de du søker jobb hos skal ringe til den gamle sjefen.

Vær ærlig, prøver du å jukse på CV`en og du blir tatt kan det få store konsekvenser.

Lenke til kommentar

Det er ikke juks å velge å ikke ta med en jobb på CVen. Det er helt legitimt, og som nevnt av andre her noe man ofte gjør for å tilpasse CV til jobben det er snakk om.

 

Problemet kommer når du på intervju blir spurt om hva du gjorde i perioden du ikke har sagt noe; her kan fantasien løpe løpsk i screeningfasen, og du vil ikke at en potensiell arbeidsgiver ikke kaller deg inn til intervju fordi de tipper du var arbeidsledig, satt i fengsel, bedrev organisert kriminalitet eller noe annet rart. :) Er det snakk om en fulltidsjobb i 2 år skal det vel mye til for å ikke føre den opp, men det er av hensyn til dine sjanser til å få jobb, du gjør ikke noe galt ved å la være.

 

(Jeg synes det må være legitimt å ikke ha trivdes i en tidligere jobb, om du bare kan forklare hvorfor det var et engangstilfelle som ikke vil oppstå i den jobben du er ute etter nå.)

Lenke til kommentar

Å ha hol i CVen spesielt på arbeidserfaring vil fort vekke oppmerksomheiten til arbeidsgiverene.

Ein bør ha ei veldig god forklaring på slike hol.

 

Men når det gjelder referanser så er det du sjølv som oppgir kven du har som referanser. Om det er nødvendig / blir spurd etter referanser frå den jobben så er det mulig å velge andre enn ex-sjefen din.

 

Er det den nest siste jobben dette så vil nok det komme spørsmål om referanser frå den. Er den ikkje den nest siste så er sanynligheita for ønske om referanse mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...