Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Billettkontroll i Oslo - forfalskning av billetter


mrala

Anbefalte innlegg

Lurer på et lite kort juridisk spørsmål jeg har grublet litt på.

 

Dersom man blir tatt med forfalskede billetter i Oslo, får man et _gebyr_ på 1 500,- i flg. reisereglementet til Oslo Sporveier. (Altså ikke noe forenklet forelegg eller bot)

 

Men dersom man forfalsker billetter, gjelder ikke dette da som dokumentforfalsk?

Kan man altså BÅDE få et gebyr på 1 500,- og bli anmeldt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan risikere å bli anmeldt, men ikke pga dokumentforfalskning - meg bekjent.

Upersonlige billetter regnes ikke som dokumenter, bare reisebevis.

Når det er sagt, er det jo rimelig teit å risikere 25Kr. for 1500,-...

 

Lurer også litt på dette.

Men hva kan man da bli anmeldt for?

 

Skal man BÅDE få gebyr OG bli anmeldt? Er det ikke en regel som sier at man ikke skal få dobbeltstraff for samme enkeltsak? Altså både gebyr og en evnt. bot?

Lenke til kommentar
Lurer på et lite kort juridisk spørsmål jeg har grublet litt på.

 

Dersom man blir tatt med forfalskede billetter i Oslo, får man et _gebyr_ på 1 500,- i flg. reisereglementet til Oslo Sporveier. (Altså ikke noe forenklet forelegg eller bot)

 

Men dersom man forfalsker billetter, gjelder ikke dette da som dokumentforfalsk?

Kan man altså BÅDE få et gebyr på 1 500,- og bli anmeldt?

Dersom du blir tatt med en falsk billett(et hjemmelaget mnd kort feks) vil jeg tro du slipper unna gebyret, men da havner på dokumentfalsk hos poletiet som egentlig er en veldig alvorlig sak.

Men dersom du forandrer et tall på kortet ditt, slik at det feks er gyldig 1 mnd til blir det gebyr på 1500,- Eller om du feks har ungdomskort uten å oppfylle kravene. Har også sett personer som har fått 1500,- i gebyr fordi trafikanten hadde feil stemplet en fødselsdato, og kort eier ble da mistenk for forfalskning, fikk kort inndratt og gebyret. Noe jeg selv personlig synes var vel drøyt. Så sjekk grundig at du har riktig kort/billett, da du selv er ansvarlig for dette.

Lenke til kommentar
Dersom du blir tatt med en falsk billett(et hjemmelaget mnd kort feks) vil jeg tro du slipper unna gebyret, men da havner på dokumentfalsk hos poletiet som egentlig er en veldig alvorlig sak.

Fra http://ruter.no/Billetter-og-priser/Billettkontroll/

Når du reiser med Ruter, er du ansvarlig for at du har gyldig billett for hele reisen. Uten gyldig billett ved billettkontroll må man betale et gebyr på kr 750,- som er fastsatt av Samferdselsdepartementet. Forsøk på forfalskning av billetter er straffbart, forfalskningsgebyret er på kr 1 500,-. Ugyldige billetter inndras. Ruter har egne befordringsregler.

 

Så man slipper neppe unna gebyr. Det lønner seg å ikke vise sin forfalskede billett, eller å ikke gidde å forfalske en billett, men bare si at man ikke har billett når man blir tatt i kontroll. Da er gebyret bare halve prisen i forhold til om man viser en falsk billett.

 

Jeg anbefaler å ha gyldig billett, og ha den lett tilgjengelig når det er kontroll. Så slipper man mye bryderi når det er kontroll, og man bidrar til å betale for et godt kollektivtilbud. :)

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler å ha gyldig billett, og ha den lett tilgjengelig når det er kontroll. Så slipper man mye bryderi når det er kontroll, og man bidrar til å betale for et godt kollektivtilbud. :)

 

 

Ble tatt i kontroll nå nylig med månedskort som ikke var stemplet riktig. Slapp akkurat gebyr, men han SKREV direkte på billetten når den var stemplet, samt noe slikt som GDR-93.

Går ikke ann å bruke kryssordpenn da? =p

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Samboeren min ble nettopp fratatt månedskortet sitt på bussen da det visstnok var stemplet med år 2011.. Kortet ble stemplet på en trikk for nesten 3 uker sida. Gleder meg til å høre forklaringa på den der.

 

Hvordan i all verden skal man kunne sjekke om billetten er riktig stemplet? Det står jo ikke noen forklaring noe sted på hva den stemples med betyr. Og det den stemples med er jo forskjellig fra sted til sted.

Nå er man jo ikke så tett i topplokket at man ikke skjønner hva det meste på billetten betyr. Men de kan jo ikke kreve at man skal kunne tyde dette uten at det fins noen forklaring noe sted!

 

Syns nå at, uansett hva man har å si imot det, det er utrolig dårlig gjort å ta billetten din, gi deg en kvittering og nesten hive deg av bussen på grunn av en feil på en stemplingsautomat. Uten noen form eller mulighet for videre oppfølging før etter ferien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...