Gå til innhold

Spotify ved ny milepæl


Anbefalte innlegg

Lyden er meget detaljert, jeg har sittet og forundret meg mange ganger om lydkvaliteten virkelig er så god. Jeg synes bassen er god både i mine øreklokker og høyttalere fra spotify, hvilken bass mangler og hvordan?

Hva mener du med "har som deg bare logitech høytalere, riktignok største settet". Definerer du flere sattelitter som et større sett og bedre på lydkvalitet enn et godt 2.1 sett? Jeg kjøpte 2.1 nettopp fordi jeg ikke vil ha 6 høyttalere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å forklare lyd med tekst er som å forklare bilder med ord. Som sagt ingen stor lydfreak, og har som deg bare logitech høytalere, riktignok største settet. Det jeg kan si er at spotify mangler en del på bass, og det virker som ett lavt opptak av orginalen. Vil egentlig tro at det mangler litt på alle frekvenser egentlig. Men herregud vi snakker jo gratis streaming. Derfor ville jeg betalt 50 kr mnd om lyden var bedre, kunne blitt en del millioner ut av det viss 1/5 av brukerene ville betalt for en bedre tjeneste. Så må du gjerne være uenig med meg theo343. Men det er min subjektive mening.

 

Din tur å konkretisere hva du mener er ypperlig lydkvalitet.

 

Mangler en del? Hva mener du med det? Rart om de har kjørt noen form for EQ over kildematerialet. Det tviler jeg på. Om Vorbis er kjent for å gjøre noe med dette i kompresjonen vet jeg lite om. Har ikke noen problemer med frekvensbånd som er unormalt lave.

 

At det virker som et lavt opptak har strengt tatt lite med kvaliteten å gjøre, og at alt ikke er komprimert til døde er bare fint (les: bedre lydkvalitet). At folk vil ha komprimerte sanger viser bare akkurat hvor mye de bryr seg om lydkvalitet. Antageligvis er det en del dynamikk i sangene som anlegget ditt ikke klarer å gjengi, og det for deg fortoner seg som lavt volum. For lavt volum i seg selv er et så spesifikt problem at Spotify ikke har det (det ville vært et ramaskrik uten like). Problemet ligger nok heller i at folk og produsenter er så vant med å lage/bruke bajsutstyr ment for å spille dårlig mastrede CD-er (uten dynamikk).

 

Om en haug folk har lyst til å betale mer for mer komprimert musikk, så for all del. Kjør på.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Jeg har et Logitech Z680. Er nok litt bedre mellomtone på dette enn dine to satelitter. Jeg ønsker ikke mer komprimert lyd, jeg ønsker å betale mer for å bruke større båndbredde hos spotify. Er ikke dette fult mulig selv med streaming? Sett på noe prodigy på spotify og etterpå spill en ok mp3 fil av samme sangen. Mener dere virkelig at det ikke er noe forskjell. Det kan jeg ikke forstå. Men tror ikke jeg vi kommer til enighet her, uten at det trenger å være noe poenget.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Merkverdig at du skulle nevne Prodigy, siden det var det første jeg testet fra Spotify med Z-2300 og bassen var helt rå.

 

Jeg sjekket en test fra 2004 på ditt høyttalersett og konklusjoner der var bla.

http://www.hardware.no/artikler/logitech_z-680/5891/6

- Mangler litt helt i kjelleren i bassen

- Litt svak ytelse øverst i diskanten på de syntetiske testtonene

Kan det være årsaken til at du mener bassen er dårlig? Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at mp3 mine har bedre lydkvalitet enn spotify, og skjønner ikke hvorfor ikke dine mp3 filer har det. Kan jo være din mangel på mellomtone. Føler jeg repeterer meg selv her nå. Jeg har aldri behov for ha bassen på halvveis engang. Selv på nest laveste nivå gir den masse trøkk (skulle vært flere lavere nivåer på bassen). Men for all del vær fornøyd med spotify du, jeg er også delvis det, men jeg vil gjerne ha noe som er bedre. Microsoft kommer på snart på banen med en lignende tjeneste, kanskje de vil levere noe som er mer tilfredstillende når jeg virkelig vil nyte musikk som jeg ikke har giddet å lete fram i mp3 eller lignende format.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Nå bruker ikke jeg MP3 filer, men ripper alt mitt i så nært som mulig bitperfect FLAC med EAC. Hvorfor mener du jeg mangler mellomtone? :)

 

Forøvrig har jeg bassen på 1/4 ( eller lavere ) på fjernkontrollen til høyttalerne. Forøvrig tror jeg ikke akkurat den innstillingen er svaret på hvor godt høyttalersettet er på å gjenngi forskjellige bassfrekvenser?

Jeg tør ikke håpe noe som helst ift. Microsoft, jeg grøsser bare jeg tenker på WMA og DRM.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Så med en dedikert mellomtone høyttaler i midten (som da ikke blir stereo) får du vesentlig bedre kvalitet på mellomtone? jeg synes Z-2300 er ganske så god på mellomtone, men det er klart den ikke har dedikert diskant og mellomtone membran.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror vi er så nært vi kan bli enig nå. Lar noen andre svare på den siste posten din, det har jeg ikke kunnskap for å uttale meg for mye om.

 

(men mener at mitt sett har bedre grunnlag for mellomtone ja)

 

Edit: viss noen andre gidder å lese mer her, ser ut som vi fylte nesten hele side 3 (værtfall halve)

 

:D

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Sitter dere virkelig og diskuterer lydkvalitet fra kilden når dere spiller det av på Logitech høytalere og vanlige lydkort? :)
Haha, vel det var jo også litt av poenget mitt. Jeg tror vi får meget god lydkvalitet fra Spotify.

 

Førovrig enig i at når man betaler for produktet bør lydkvaliteten jekkes opp. Men jeg har hørt motstridende informasjon. Noen sier 160Kbps Vorbis mens andre sier 192Kbps?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg skulle også ønske de som betalte for Premium fikk mulighet til å lytte til filer i q8 eller q9-kvalitet. Jeg synes kvaliteten i dag (q5) er relativt bra, men det kunne vært bedre. Kvalitetsforskjellen kunne gjort det å betale for Premium mer aktuelt, slik det er i dag er det for få forskjeller mellom en gratis konto og Premium.

 

Fra Spotify sin FAQ:

 

What quality does Spotify stream in?

We use the Ogg Vorbis q5 codec which streams at approximately 160kb/s.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Godt da er det endelig avklart for min del :) Og helt enig, de som betaler Premium burde få bedre lydkvalitet. Har de vært fornuftige har de uansett rippet alle spor i tilnærmet bitperfect FLAC og basert orginalbiblioteket på dette og transcodet publikasjoner til Vorbis variabel -q5.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg skulle også ønske de som betalte for Premium fikk mulighet til å lytte til filer i q8 eller q9-kvalitet. Jeg synes kvaliteten i dag (q5) er relativt bra, men det kunne vært bedre. Kvalitetsforskjellen kunne gjort det å betale for Premium mer aktuelt, slik det er i dag er det for få forskjeller mellom en gratis konto og Premium.

 

Fra Spotify sin FAQ:

 

What quality does Spotify stream in?

We use the Ogg Vorbis q5 codec which streams at approximately 160kb/s.

 

Jeg er fullstendig uenig. Litt av poenget er at det skal være en bred tjeneste med god kvalitet til alle. For mye segmentering av produktene ødelegger dette. Det virkelige grunnlaget skal jo være reklamefinansiering.

 

Greit om de setter opp bitrate (og kvalitetssetting) noe, men til lytting så trenger man ikke så veldig mye høyere enn det man har i dag før man skal ha ganske spesialisert utstyr for å kunne høre genuine kvalitetsproblemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...