Gå til innhold

Spotify ved ny milepæl


Anbefalte innlegg

En del brukere har i det siste reagert på at en del artister er blitt fjernet fra listen.

 

Spotify kan imidlertid nå fortelle om en motsatt utvikling, dvs at listen skal mandag være utvidet med over 3100 nye album og låter. I tillegg skal listen i forrige uke ha blitt utvidet med 5000 nye utgivelser.

Når man først skal nevne at enkelte artister er fjernet er det også greit å skrive hvorfor.

 

Saken er at Spotify under tidlig betatesting kom til å legge ut en del musikk de ikke hadde rettigheter til. Det var i mange tilfeller liveversjoner, og disse ble ved en større oppdatering nå nylig automatisk endre til en annen innspilling av låta om Spotify hadde rettigheter til der hvor det var mulig. I de tilfellene hvor Spotify ikke hadde andre versjoner tilgjengelig ble låten 'fjernet' i form av at den i spillister ble merket med rødt og ikke kunnne spilles av. Mer på Spotify-bloggen.

 

Jeg tror ikke det blir den store brukerflukten av slike feil når tjenesten er i åpen betatesting og de legger til omtrent 10000 låter daglig.

 

Og naar blir dette tilgjengelig i USA? Vil gjerne teste det snart.
Mulig jeg tar feil, men det skal vel gå an å registrere seg "i Norge" og bruke tjenesten fra USA? I mellomtiden kan du bruke Pandora uten å måtte lure deg fordi IP-filtret musikk-bransjen har tvunget på tjenesten. :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at en del som klager på lydkvalitet på spotify ikke har vært særlig gjennom preferences og sett hva de kan gjøre. Bla. vet jeg at normalize bør slås av da det i tillegg til å normalisere volumet virker å forringe kvaliteten.

 

Jeg får ypperlig kvalitet både i mine Beyerdynamics og via Z-2300.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Øh, last-fm-støtte har da vært innebygd ganske lenge nå?

 

Kan noen kort forklare meg hippen rundt last.fm? er ikke det bare en radio?

 

Får bare håpe det snart kommer en linux klient da. Kunne godt tenkt meg å prøvd det.

 

Sjekk ut despotify.

 

 

Ang artikkelen: Jeg er faktisk overrasket over at det ikke er mange flere som bruker Spotify, det er jo det mest geniale jeg noen gang har vært borti hva gjelder musikk. Slettet min (stort sett ulovlige) musikksamling nylig pga Spotify, og savner den ikke. Det er jo umulig å holde orden i så stort musikkbibliotek, dessuten går søkene på spotify lynraskt...

 

EDIT: Ser frem til en versjon for MediaPortal, og det hadde vært digg med en på mobilen så jeg kan koble den til anlegget i båten :D

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Spotify har åpnet en hel musikkverden for meg. Jeg hører på musikk jeg aldri ellers hadde hørt på. En stor skattekiste det er gøy å lete i. Ekstremt mange juveler her.

 

Gudskjelov hverken mainstream eller P4 aktig ift. det musikalske.

 

EDIT:

Synes forøvrig det var skitgøy å helt tilfeldig snuble over themelåta til Benny Hill. Dermed oppdaget jeg en artist jeg måtte høre mer på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ble litt overrasket over at det kun var en million brukere. Trodde det var snakk om veldig mange flere, for å være helt ærlig.

 

Er enig i at biblioteket ikke på langt nær er stort nok til at Spotify kan erstatte noe som helst av samlinger, i alle fall ikke riktig enda; men det går veldig raskt i riktig retning, det skal sies.

 

Angående lydkvalitet, så er den bra nok til det bruket den er ment for (personlig bruk, lytting). Såvidt jeg vet er det Vorbis (beste kvalitetssetting) i VBR, 160kbps. Få her som har anlegg som kan avsløre mange problemer med den kompresjonen.

Lenke til kommentar

Spotify er en fantastisk tjeneste. Riktig nok erstatter det ikke min egen musikksamling helt, som er overlegen på utvalg innen det jeg hører på (selvfølgelig) og som naturligvis er nødvendig når musikk skal legges over på mp3-spiller.

 

1 million registrerte brukere imponerer meg egentlig ikke så veldig, spesielt med tanke på at jeg har kjørt ut rundt 1000 invitasjoner selv. Siste "opptelling" viste 901, og det er noe høyere nå.

 

 

Edit: Pirker litt på egen grammatikk...

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar
Får bare håpe det snart kommer en linux klient da, så man slipper å kjøre det i wine.
Er ikke det ett fett da? Enkel installering og null bugs for min del ihvertfall :)

Forsåvidt ikke siden det ikke finnes en 64bits utgave av Wine til ArchLinux.

 

Og takk for tipset angående Despotify.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Theo343: Jeg vet litt om forskjellige innstillinger til lyd, ingen lydfreak riktignok. Men å si å spotify har ypperlig lydkvalitet er i bestefall en liten overdrivelse. Lyden hakker ikke og skurrer ikke, greit nok. Tror du skal sammenligne en cd eller en mp3 med ok kvalitet, hør så samme sangen via spotify, da merker du tydelig forskjellen. Skulle vel egentlig bare mangle. Synes det fungere fint som en "radio" men for en bede musikk opplevelse er greine for tynt

Lenke til kommentar

anordne:

Hakking og skurring går vel ikke under "lydkvalitet" slik vi diskuterer det, men under andre defekter.

 

Elllers, anordne:

Angående lydkvalitet, så er den bra nok til det bruket den er ment for (personlig bruk, lytting). Såvidt jeg vet er det Vorbis (beste kvalitetssetting) i VBR, 160kbps. Få her som har anlegg som kan avsløre mange problemer med den kompresjonen.

Du må dog gjerne konkretisere manglene som gjør at man ikke får en ypperlig lydopplevelse med Spotify og deres internett baserte streaming.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@omaha: Ta en titt på hva Spotify sier selv, teknologi-detaljer er jo sjeldent godt forklart på norske nettsteder. :)

 

Spotify security notice

March 4, 2009

 

Last week we were alerted to a group that managed to compromise our protocols. After investigating we concluded that this group had gained access to information that could allow rapid testing of password guesses, possibly finding the right one. The information was exposed due to a bug that we discovered and fixed on December 19th, 2008. Until last week we were unaware that anyone had had access to our protocols to exploit it.

 

Please see the updated security notice for clarifications!

 

Along with passwords, registration information such as your email address, birth date, gender, postal code and billing receipt details were potentially exposed. Credit card numbers are not stored by us and were not at risk. All payment data is handled by a secure 3rd party provider.

 

If you have an account that was created on or before December 19th, 2008, we strongly suggest that you change your password and strongly encourage you to change your passwords for any other services where you use the same password.

 

When choosing your password we provide you with an indicator of the password strength to help you choose a good one. To change your password please visit your profile page on our website.

 

https://www.spotify.com/account/profile/

 

For the technically minded amongst you, the information that may have been exposed when our protocols were compromised is the password hashes. As stated, we never store passwords, and they have never been sent over the Internet unencrypted, but the combination of the bug and the group’s reverse-engineering of our encrypted streaming protocol may have given outsiders access to individual hashes.

 

The hashes are salted, making attacks using rainbow tables unfeasible. Short or otherwise bad passwords could still be vulnerable to offline targeted brute-force or dictionary attacks on individual users, but you could not run attacks in parallel. Also, there has been no known breach of our internal systems. A complete user database has not been leaked, but until December 19th, 2008 it was possible to access the password hashes of individual users had you reverse-engineered the Spotify protocol and knew the username.

 

We are really sorry about this and hope you accept our apologies. We’re doubling our efforts to keep the systems secure in order to prevent anything like this from happening again.

 

Lenke til kommentar

Å forklare lyd med tekst er som å forklare bilder med ord. Som sagt ingen stor lydfreak, og har som deg bare logitech høytalere, riktignok største settet. Det jeg kan si er at spotify mangler en del på bass, og det virker som ett lavt opptak av orginalen. Vil egentlig tro at det mangler litt på alle frekvenser egentlig. Men herregud vi snakker jo gratis streaming. Derfor ville jeg betalt 50 kr mnd om lyden var bedre, kunne blitt en del millioner ut av det viss 1/5 av brukerene ville betalt for en bedre tjeneste. Så må du gjerne være uenig med meg theo343. Men det er min subjektive mening.

 

Din tur å konkretisere hva du mener er ypperlig lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...