Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Farsarv og småbruk


klozzmajor

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver å skal finne ut noe angående farsarv osv for faren min. Saken er sånn at min fars mor eier et småbruk med ca 10 mål dyrket mark, og ca 5 mål med bygninger etc. Altså er det ingen odel på dette. Faren min har 2 søsken, 1 jevngammel, og 1 eldre. Farmor ønsker å selge småbruket til min far, og mitt spørsmål er om hun selv kan sette salgsum, og om faren min sine søsken kan sette noen krav som for eksempel at faren min må kjøpe dem ut e.l. Og har farsarven noe å si her? Jeg har liten greie på dette, og jeg formulerer meg kanskje dårlig :p Jeg har prøvd å søke litt på lovdata, men fant ikke noe spesifikt, så det er fint om jeg kunne fått noen henvisninger til lovene rundt dette også.

 

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Farmoren din kan vel som eier selge til hvem hun vil.

Din far og hans søsken har vel ingen rett til å arve småbruket - de har kun en arverett etter din farmor, uavhengig av om det er penger i banken eller eiendom det dreier seg om.

 

Når det gjelder salgsprisen på småbruket er jeg mer usikker. Hvis prisen settes for lavt, blir det mindre penger å arve, ergo "taper" de andre søsknene på det.

 

Det koker vel ned til hvor godt forholdet er mellom din far og hans søsken. Han kan jo gi et tilbud på småbruket og spørre om noen av søsknene er villig til å betale mer. Samtidig kan farmor signalisere at hun vil gi forskudd på arv, samme beløp til alle søsknene. I noen familier går sånne ting enkelt, fordi alle ønsker at småbruket skal forbli i familien, osv., men i andre familier er det kun prinisppet om "mest mulig penger" som gjelder, selv om dette kan bety at småbruket selges ut av familien. Det ene prinsippet kan være like riktig som det andre, utfra ens egne prioriteringer.

Lenke til kommentar
Det er et springende punkt om hun sitter i uskiftet bo eller ikke. Det må du finne ut av.

 

 

Sitter hun ikke i uskifte kan hun godt gi bort leiligheten siden vi her antagelig står ovenfor en livsdiposisjon. Dette gjelder hvis hun ikke ligger på "dødsleiet" og overdragelsen blir en "realitet" for henne.

 

Hun sitter i uskiftet bo.

Lenke til kommentar
Takker for svar folkens. Det med salgsprisen er vel forsåvdt greit nok. Men det største spørsmålet er om når farmor selger gården til min far, kan søskene komme å kreve noe?

Hvis salgsprisen er rimelig, hva skulle de isåfall kreve?

 

Noe annet man bør være obs på er jo eventuelle testamenter, særeier osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...