Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sportsfilter til dieselmotor?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en liten Opel Combo med litt for lite hester....

Kan jeg sette Kon-filter på luftintaket? Jeg har hørt at det kan skade motoren.

 

Mens jeg har tråden oppe: Skader jeg motoren hvis jeg setter sportspotte på Comboen?

 

Har planer å style Comboen litt opp. :p

 

Bilens spesifikasjoner:

Km. stand: 75 000

Motor: 1,7 Diesel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par ting som folk burde lære seg:

 

Du får ikke inn et eneste gram ekstra med luft ved å sette inn luftfilter!

 

Uansett hva du gjør så har du luftmasse/luftmengde måler som regulerer hvor mye luft motoren skal ha! Har ikke en dritt å si om du kjører med orginalt - eller ingen ting :p

 

Hvis du vil oppnå effektøkning kan du, siden den mest sansynlig har turbo chippe, som er veldig enkelt og øker kraftig i forhold til før verdier, og du kan stille opp ladetrykket med wastegaten. Dette er enkelt, men kan fort bli kortvarig morro (pluss at hvis du makser trykket til det turboen klarer vil du få den vel kjente lyden alle sikler over og tror er dumpventilens oppgave: prrrrrrr)

Lenke til kommentar
Uansett hva du gjør så har du luftmasse/luftmengde måler som regulerer hvor mye luft motoren skal ha! Har ikke en dritt å si om du kjører med orginalt - eller ingen ting :p

 

Luftmasse/mengde måleren regulerer ikke. Den måler. Puster motoren lettere får den mer luft og mer bensin.

 

En diesel suge motor går derimot alltid med luftoverskudd. Skal du ha mer futt må du justere på dieselpumpa, men aner ikke om det vil hjelpe noe på effekten. Sikkert litt. Dette klarer du antagligvis ikke selv eller og det koster nok en del på et verksted. Hvis jeg skulle gjort noe sånt skulle reg reima vært ny først så det baller seg fort på. Hadde ikke fått garanti eller.

 

Du kan også justerer max turtallet rimelig enkelt, men du har ikke en hest og hente og det kan være en rask avlivning av hele spetakkelet.

 

På en sånn motor skal luftfilteret være potte tett før det gir noen effekt av og bytte det så tror ikke sportsluftfilter er tingen.. Du vil isåfall høre mer rakkling.

 

På dieselbiler er også alltid eksos enderøret bøyd nedover mot bakken. Monterer du en rett stuss på en diesel får du problemer med at bakluka er nedsota. De fleste sportspotter har rett blank stuss. Mixer du det med en justert dieselpumpe som gjør at den i utgangspunktet ryker noe helt jævlig har du et stygt problem :p

 

Haha også en opel combo da :D Har du nok penger er alt mulig..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Mitt mål er å gjøre denne Comboen så unik at folk snur seg når jeg kommer.

 

Det er allerede anlegg i bilen, sota bakruter og noen få dekaler...

Jeg hadde håpet jeg kunne gjøre noe med lyden og effekten, men det ser dårlig ut for denne motoren.

 

Skal du gjøre den unik, eller bare ekstremt stygg?

De fleste velger den siste metoden for å få folk til å snu seg.

Lenke til kommentar

slike biler(antar at din er en av de) snur jeg meg gjerne etter og småflirer for meg selv over at noen faktisk tror at de har pen bil pga sota ruter, klistremerker og alt for mye bass som ødelegger lydbildet.

gjerne etterfulgt av en lyd som kun kan komme fra en bil med hull i eksost-potta eller "effekt" anlegg fra biltema.

 

du får antagelig ikke noe mer effekt av verken effekt-anlegg eller luftfilter, evt. økt effekt kan kanskje(tvilsomt) måles på en dyno, men ikke mer enn det.

men, ja, lyden høres noe bedre ut, men fortsatt langt ifra pent etter mitt syn.

 

har du bilder av vidunderet ditt, godt mulig jeg tar feil :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha en pen bil, jeg vil ha en bil som folk snur seg etter og tenker: "Kunne den bilen bli så kul/stilig"

 

sterioanlegget i bilen er faktisk stilt inn til country sanger, så noe ekstrem bass er det ikke.

 

Bilder ligger på finn.no/bil

Har ikke linken her nå, men bare til å søke etter

"Opel Combo 1.7 Diesel" i Rogaland.

Bilen er blå, med 2 ryggelys og 4 ekstra fjernlys fremme.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tviler på du kan gi noen nakkesleng etter denne bilen, men et sett nye felger er jo å anbefale, bare nye felger gir den et lite løft!

 

Å begynne med såkalt "effekt" anlegg eller "sportsfilter" vil nok ikke gjøre mye godt for hverken deg eller lommeboka.

 

Motormessig må du nok ut med noen lapper til en turbo.

 

Hva er budsjettet forresten?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Tviler på du kan gi noen nakkesleng etter denne bilen, men et sett nye felger er jo å anbefale, bare nye felger gir den et lite løft!

 

Å begynne med såkalt "effekt" anlegg eller "sportsfilter" vil nok ikke gjøre mye godt for hverken deg eller lommeboka.

 

Motormessig må du nok ut med noen lapper til en turbo.

 

Hva er budsjettet forresten?

Hehe, planen er ikke å gi noen nakkesleng. :p

Men vil at folk skal legge merke til bilen min på en positiv merke.

Felger er skaffet til vinterfelger, men mangler sommerfelger.

Turbo er å sikte litt høyt på budsjettet for øyeblikket. :p

Lenke til kommentar
Fjern rust og poler den, så er du ihvertfall godt på vei.

 

Eventuelt litt(men ikke for mye) krom her og der.

Deler av rusten er tatt, noe gjenstår. Ny lakk på plasten kommer og noe krom skal jeg få.

 

Har vurdert 2 "viper-striper" over bilen. Har sett det på et par Comboer og det var ganske stilig.

Lenke til kommentar

Har kun en ting å si: Store felger og senk ;) Nærmeste man får denne bilen noe kul egentlig :p Du kan vel sette inn corsa sin sprek-motor på 126 hester. Men koster vel mer en du har tenkt å bruke :p Du kan også evt ta og lakkere den svart og så gjøre som jeg sa oppe: senk og felger. Blir litt feitere da, men dårlig utganspunkt i mine øyne :p Vennligst ikke sett på "viper-striper" da jeg syns dette ødelegger så og si alle biler .. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...