Gå til innhold

Piratjegere får identiteten bak IP-adresser


Anbefalte innlegg

Ja, vet at det har blitt gjort i slike saker tidligere. Men bryter ikke det med Norsk lov? Ved og legge ut materiale for ulovlig nedlastning. Om de har rettigheter til materialet eller ikke så er vel det å anse som oppfordring til kriminalitet?

 

Ja, jeg synes det er langt over streken, men vet ikke hvordan de skal få logget adresser ellers. Det blir som sagt litt som "entrapment" og bør vel egentlig være ulovlig.

 

Vet ikke om de selv legger ut noe og begynner å seede, tipper de bare joiner en eksisterende torrent, kanskje til og med skrur av opplasting for å holde seg på det "rene".

 

Det er i alle tilfeller et gedigent feilspor å gå løs på privatpersoner som deler filer. Dette burde være avkriminalisert etter alle fornuftens regler. Men så fort de kommer igang med dette og det begynner å dukke opp utpressingsbrev i folks postkasser, i velkjent MAFIAA-stil , kommer det til å reflekteres i Piratpartiets oppslutning. Så kanskje vi endelig kan få kastet plate- og filmbransjens lobbyister ut av de politiske korridorer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vet ikke om de selv legger ut noe og begynner å seede, tipper de bare joiner en eksisterende torrent, kanskje til og med skrur av opplasting for å holde seg på det "rene".

 

Nå tviler jeg på at de bare bruker en tilfeldig valgt torrent-klient i stedet for et egetutviklet verktøy. Men dersom de skulle ha brukt en sånn, så trenger de strengt tatt ikke holde sitt på det rene. Hva skulle skjedd... Skulle de saksøkt sine egne partnere for å ikke ha gitt seg selv lisens til å dele innholdet? Tror ikke de trenger bekymre seg der, akkurat.

Lenke til kommentar

Nå tviler jeg på at de bare bruker en tilfeldig valgt torrent-klient i stedet for et egetutviklet verktøy. Men dersom de skulle ha brukt en sånn, så trenger de strengt tatt ikke holde sitt på det rene. Hva skulle skjedd...

 

Egetutviklet? Nå tror jeg du overvurderer disse folkene litt :)

 

Så er det vel jurister vi snakker om her, er det ikke? Kan godt hende de gjør sitt for å holde sitt på det rene, selv om de sikkert kan argumentere for at de har lov...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er jurister som henter inn loggene i det hele tatt, jeg. Jeg tror de har ansatte eller samarbeidspartnere som driver med sånt. Det er egne spesialiserte datafirma for det i utlandet, har jeg sett.

 

Ja det har du muligens rett i. Men jeg mener å huske at å ha sett en jurist hos Simonsen eller noe som satt og logget trafikk fra sitt kontor...

 

Fortsatt litt skeptisk til om disse websherriffene har kompetanse nok til å programmere sin egen spesialtilpassede torrent-klient. Men mulig jeg undervurderer dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...