Gå til innhold

Angående "YES, JEG TRENGER IKKE KJaaPE SPILL LENGER!"


Anbefalte innlegg

Man kan jo bare låne bort en kopi av spillet omgangen og da kun innenfor et begrenset geografisk område. Med nedlasting, så kan man "låne" bort tusenvis av kopier av det ene kjøpte spillet til hele verden. Er ett noe større omfang det..

 

Jeg snakker ikke om låning via 1 person. Tenk hvor ofte dette skjer i verden. Og nå alle disse personene som pleide å låne av venner osv laster det bare ned. Slepper å stikke ut til kameraten for å låne film o.l.

 

Jeg gjentar: Fildeling har gjort at denne hendelsen er nå åpen og synelig, selskapene har aldri tjent penger på folk som låner til hverandre (og aldri vil). Men torrent gjør dette synelig og nå får de endelig se omfanget.

 

Er ofte jeg er hos en kamerat, han har en DVD av en film jeg synes ser kult ut. Han sier "Bare lån den". Men jeg svarer "Neida, laster den bare ned jeg." Så slepper jeg å ta ansvaret for hans film, og det å måtte levere det. Jeg ser den, og sletter etterpå.

Denne situasjonen kommer jeg over hele tiden blandt folk jeg kjenner.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan jo bare låne bort en kopi av spillet omgangen og da kun innenfor et begrenset geografisk område. Med nedlasting, så kan man "låne" bort tusenvis av kopier av det ene kjøpte spillet til hele verden. Er ett noe større omfang det..

 

Jeg snakker ikke om låning via 1 person. Tenk hvor ofte dette skjer i verden. Og nå alle disse personene som pleide å låne av venner osv laster det bare ned. Slepper å stikke ut til kameraten for å låne film o.l.

 

Jeg gjentar: Fildeling har gjort at denne hendelsen er nå åpen og synelig, selskapene har aldri tjent penger på folk som låner til hverandre (og aldri vil). Men torrent gjør dette synelig og nå får de endelig se omfanget.

 

Er ofte jeg er hos en kamerat, han har en DVD av en film jeg synes ser kult ut. Han sier "Bare lån den". Men jeg svarer "Neida, laster den bare ned jeg." Så slepper jeg å ta ansvaret for hans film, og det å måtte levere det. Jeg ser den, og sletter etterpå.

Denne situasjonen kommer jeg over hele tiden blandt folk jeg kjenner.

 

Men når det gjelder nedlasting, så trenger jo ikke mer enn en person eie originalen. f.eks. Akkurat nå så er det ca 6000 som laster ned madworld (på en tracker som torrentspy har oversikt over) og alle disse nedlastignene er basert på at en person har kjøpt spillet og lagt det ut. Hvis alle disse skulle lånt av vennene sine istedet, så hadde det innebært at iallefall 1500 utgaver av spillet hadde blitt solgt.

Endret av kottila
Lenke til kommentar

Ok, 6000 nedlaster. Hvor mange av disse kjøper igjen spillet vis det er tilgjengelig i deres region(la oss si 5% ikke kan skaffe spillet i deres region).

Hvor mange av disse synes spillet er bra igjen? La oss si 60%. Men bare 80% av disse kjøper spillet igjen.

La oss si at 90% av de som syntes spillet var bra(de 60%) igjen sprer hypen, hypen fører til at noen flere kjøper, la oss si 1,5 som tror på kompisen og dermed kjøper.

 

Dermed blir det:

6000*0.95=5700

5700*0.60=3420

3420*0.80=2736(kjøper av de som nedlaster)

3420*1.50=5130(de som kjøpte pga hypen)

2736+5130=7866(totalt kjøpere av nedlastere)

 

Men det kan variere, måtte ha noe å gjøre så det kan mangle variable osv :p

Et dårlig spill vil ha mindre hype og mindre antall kjøpere av dette. Et virkelig godt spill vil automatisk få flere kjøp i sammenligning med det dårlige.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Ok, 6000 nedlaster. Hvor mange av disse kjøper igjen spillet vis det er tilgjengelig i deres region(la oss si 5% ikke kan skaffe spillet i deres region).

Hvor mange av disse synes spillet er bra igjen? La oss si 60%. Men bare 80% av disse kjøper spillet igjen.

La oss si at 90% av de som syntes spillet var bra(de 60%) igjen sprer hypen, hypen fører til at noen flere kjøper, la oss si 1,5 som tror på kompisen og dermed kjøper.

 

Dermed blir det:

6000*0.95=5700

5700*0.60=3420

3420*0.80=2736(kjøper av de som nedlaster)

3420*1.50=5130(de som kjøpte pga hypen)

2736+5130=7866(totalt kjøpere av nedlastere)

 

Men det kan variere, måtte ha noe å gjøre så det kan mangle variable osv :p

Et dårlig spill vil ha mindre hype og mindre antall kjøpere av dette. Et virkelig godt spill vil automatisk få flere kjøp i sammenligning med det dårlige.

 

Tror du virkelig at 80% av de som laster ned noe, kjøper det senere? Og at hver nedlasting får en og en halv ekstra person til å KJØPE spillet istedenfor at de bare laster det ned selv? Så lenge man finner på faktorer selv, så er det ikke vanskelig å få regnestykket til å vise akkurat hva man selv ønsker.

Endret av kottila
Lenke til kommentar
Tror du virkelig at 80% av de som laster ned noe, kjøper det senere? Og at hver nedlasting får en og en halv ekstra person til å KJØPE spillet istedenfor at de bare laster det ned selv? Så lenge man finner på faktorer selv, så er det ikke vanskelig å få regnestykket til å vise akkurat hva man selv ønsker.

 

Ja utentvil. Men dette spørs jo på spillet. Jeg ofte laster ned spill for å se om jeg liker den. Og tilbyr spillet et bra Online funksjon så naturligvis kjøper jeg det. Det er dårlig online spilling på cracked servers, og disse er som regel spekket med cheats.

 

Singel Player spill sliter litt pga dette. Opplevelsen er det samme om du har orginal eller ikke. Men igjen spørs det på personen. Jeg falt totalt for The Witcher som er et Singel Player spill, og kjøpt den Collectors Enhanced Edition da den kom ut.

 

Jeg hadde aldri opplevd spillet hvis det ikke var for jeg lastet den ned først. Så her tjente de på piratene.

 

del_diablo har helt rett. Ordet om et spill blir hypet opp mye mer pga nedlasting og vil resultere i salg.

Mens spill som Spore lager et kraftig hull i denne teorien da...men her tror jeg at den grusomme kopibeskyttelse var årsaken.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
du er også dum=P 1 person låner til 1 venn. vennen låner spillet i 2 uker. hvis han virkelig likte det kjøper han det for sidequests, optinalle bosser, andre endinger, osv.

men med nedlasting er det at 1 person har kjøpt spillet, og 1000 får det gratis.

Hvorpå mesteparten er folk som uansett ikke hadde brukt penger på spillet i første omgang.

Et fåtall er personer som ville kjøpt spillet uansett, og ikke klarer å vente.

Et fåtall er personer som var usikre på om spillet var bra, og fant ut om det var verdt å kjøpe det eller ikke.

Lenke til kommentar

mulig, men det gjelder ikke med å låne spill av venner. hvis jeg skjenner noen som har noe jeg vil ha, låner jeg det. hvis jeg ikke kjenner noen som har det kjøper jeg det. + hvis du laster ned et spill.. så har du det! hvorfor er det ingen som skjønner det?! det er ikke det samme å previewe noe som å stjele hele greia!

Lenke til kommentar
det er ikke det samme å previewe noe som å stjele hele greia!

En utvikler av spill, programvare eller musikk taper absolutt ingenting på at jeg laster ned en fil, for så å slette den. Ingenting.

Når jeg laster ned noe, er kjøp av produktet et "kanskje". Når jeg så har prøvd produktet, går det enten over i "meh" eller i "kjøp!". Så enkelt er det.

Og så har du de som laster ned alt og gir faen i å betale. De hadde nok aldri kjøpt det uansett, og da sitter man igjen med 0 tapte kjøpere.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at 80% av de som laster ned noe, kjøper det senere? Og at hver nedlasting får en og en halv ekstra person til å KJØPE spillet istedenfor at de bare laster det ned selv? Så lenge man finner på faktorer selv, så er det ikke vanskelig å få regnestykket til å vise akkurat hva man selv ønsker.

 

Hei flammespytter

De leste virkelig ikke posten min gjorde du?

 

Jeg sa:

6000*0.95=5700

5700*0.60=3420

3420*0.80=2736(kjøper av de som nedlaster)

3420*1.50=5130(de som kjøpte pga hypen)

2736+5130=7866(totalt kjøpere av nedlastere)

 

Aka: ((A*B)*C=D))+(D*E)=T

En virkårlig formen, godt mulig jeg har gjordt noen feil i kolon da.

Og det er ikke 80% som kjøper, men 80% av 60%(de 60% likte det). Aka 3420 av 6000 noe som er avrundet til 57%.

Jeg bare satt in noen verdier her og der(men ikke, etter antagelsen at de 6000 lastet ned et "dugelig" spill).

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at 80% av de som laster ned noe, kjøper det senere? Og at hver nedlasting får en og en halv ekstra person til å KJØPE spillet istedenfor at de bare laster det ned selv? Så lenge man finner på faktorer selv, så er det ikke vanskelig å få regnestykket til å vise akkurat hva man selv ønsker.

 

Hei flammespytter

De leste virkelig ikke posten min gjorde du?

 

Jeg sa:

6000*0.95=5700

5700*0.60=3420

3420*0.80=2736(kjøper av de som nedlaster)

3420*1.50=5130(de som kjøpte pga hypen)

2736+5130=7866(totalt kjøpere av nedlastere)

 

Aka: ((A*B)*C=D))+(D*E)=T

En virkårlig formen, godt mulig jeg har gjordt noen feil i kolon da.

Og det er ikke 80% som kjøper, men 80% av 60%(de 60% likte det). Aka 3420 av 6000 noe som er avrundet til 57%.

Jeg bare satt in noen verdier her og der(men ikke, etter antagelsen at de 6000 lastet ned et "dugelig" spill).

 

Poenget er jo at du finner på alle disse prosenttallene dine selv og da er det jo ikke så veldig overraskende med at sluttresultatet stemmer med ditt standpunkt.

Endret av kottila
Lenke til kommentar

Tja, penere med formeler en utregninger da. Men en utregning er lettere å forstå.

Jeg viste en potensiel utergning av ((A*B)*C=D))+(D*E)=T, ikke hva som stemte. Sleng noen tall ut i lufta du da. Jeg for min del tror at ((A*B)*C=D))+(D*E)=T er en vilkårlig formen for dette scenarioet, men den kan mangle noen faktorer.

Lenke til kommentar
Tja, penere med formeler en utregninger da. Men en utregning er lettere å forstå.

Jeg viste en potensiel utergning av ((A*B)*C=D))+(D*E)=T, ikke hva som stemte. Sleng noen tall ut i lufta du da. Jeg for min del tror at ((A*B)*C=D))+(D*E)=T er en vilkårlig formen for dette scenarioet, men den kan mangle noen faktorer.

 

Selv om formelen stemmer, så har man jo ingen tall å putte inn i den. Så da blir det jo ganske meningsløst uansett. Å bare lage noen tall er uvitenskaplig, så det holder jeg meg unna, men jeg tror dine er i optimistiske laget.

Lenke til kommentar
Og så har du de som laster ned alt og gir faen i å betale. De hadde nok aldri kjøpt det uansett, og da sitter man igjen med 0 tapte kjøpere.

 

jo. de som driter i å betale driter i det fordi de kan. hvis det ikke gikk ann å laste det ned så ville de kjøpt det.

Det er da ikke garantert? Kjenner et par personer med akkurat den tankegangen der, faktisk. Laster ned rubbel og bit, samt klager over hvor dårlig det er.

Lenke til kommentar

Jess.

 

I gamle dager, var det radio som ødela for plateselskaper. Man kunne da ikke spille låter på radioen. Hva ville da hende med LP salgene?

 

Så kom TV-en. Hvordan skulle dette gå? TV-en var den definitive spikeren i kisten til Kinoen. Hollywood ville gå konkurs nesten pronto med en gang den kom.

 

Kasettspilleren og VHS-spillerne gjorde sine inntredener. De ga folk anledning til å ta opp sanger og filmer som ble spilt på TV og radio. Man hadde hørt det før, men nå var det definitivt spikeren i kisten for alle i underholdningsbransjen. Det var ikke mulig å hente seg inn, når folk kom til å ta opp tingene sine i hytt og pine. Nei befolkningen måtte kontrolleres hvis man skulle ha sjans til å tjene penger på dem.

 

Og nå er den definitive største ulven kommet for å bli: THE INTERNET!!! Her er underholdningsbransjen inne i sin værste periode, med filmer i hollywood som får ultralave budsjetter, spillprodusenter som lever på ris, og plateartister som knapt har råd til brød og vann, og så kommer denne internetten og gjør oss alle om til griske lurendreiere som ikke vil betale for ting lenger. Nei takke seg til, dette må forbys før det går for langt.

 

Stakkars plateselskaper, filmprodusenter og spillprodusenter. Her kjemper man en kamp for livet, og folk er såpass umoralske at man lar steder som thepiratebay eksistere. Og man til og med benytter seg av hva de tilbyr fra tid til annen. Private selskaper må beskyttes mot denne pesten. Folk må ikke få lov til å ta slike valg på egen hånd. Man må straffe piratene! De har ikke livets rett, når de ikke betaler hva selskapet krever. VI VIL HA RETTFERDIGHET! OG VI VIL HA DET NÅ!

Endret av Hwoarang
Lenke til kommentar

Om du hører på radio bør du legge merke til hvor mange fullstendige sanger de spiller. Når har jeg ikke hørt på radio på lenge, men vil tippe det er ca 0% av sangene. De har alltid med litt prating i begynnelsen og/eller slutten, eller midt i noen ganger. Dette er fordi dette gjør det umulig å ta opp sangen selv, dvs en slags kopibeskyttelse.

 

CDen overtok for kassett og LP, men hva så? Det gav oss bedre lydkvalitet uten at plateselskapene tapte noe på det. Tvert imot kunne de nå gi ut gamle plater om igjen med bedre lyd.

 

Internett har begynt å ta over for CDen igjen, men det er en svært stor forskjell på å laste ned en sang lovlig og å laste den ned ulovlig. Laster du den ned lovlig må du nok pent betale for den og kan i utgangspunktet bare laste den ned noen få ganger. (de aller fleste jeg har lastet ned hos har for øvrig vært svært greie og gitt meg lov å laste ned flere ganger om jeg kan bevise at jeg har betalt for sangene.)

 

Det er det samme med film. Internett gir oss mye bedre tilgang, men det betyr ikke at det plutselig er helt lovlig å stjele. Er det virkelig å vanskelig å fatte?

Lenke til kommentar
Om du hører på radio bør du legge merke til hvor mange fullstendige sanger de spiller. Når har jeg ikke hørt på radio på lenge, men vil tippe det er ca 0% av sangene. De har alltid med litt prating i begynnelsen og/eller slutten, eller midt i noen ganger. Dette er fordi dette gjør det umulig å ta opp sangen selv, dvs en slags kopibeskyttelse.

Det har ingenting med kopirett å gjøre, men heller med knappe tidsskjema. Som nevnt, finnest det et utall av radiostasjoner som sender musikk 24/7.

 

CDen overtok for kassett og LP, men hva så? Det gav oss bedre lydkvalitet uten at plateselskapene tapte noe på det. Tvert imot kunne de nå gi ut gamle plater om igjen med bedre lyd.

La oss se:

- CD har bedre mobilitet.

- CD har større marked enn det kassett og LP hadde.

- CD er digital. Altså kan man mye enklere kopiere og spre via CD.

 

Om CD har bedre lydkvalitet er forresten et hett diskutert emne. Det er mange audiophile som fortsatt sverger til vinyl. Personlig foretrekker jeg vinyllyden over CD-lyd.

 

Internett har begynt å ta over for CDen igjen, men det er en svært stor forskjell på å laste ned en sang lovlig og å laste den ned ulovlig. Laster du den ned lovlig må du nok pent betale for den og kan i utgangspunktet bare laste den ned noen få ganger. (de aller fleste jeg har lastet ned hos har for øvrig vært svært greie og gitt meg lov å laste ned flere ganger om jeg kan bevise at jeg har betalt for sangene.)

Og så? Jeg ser ikke forskjellen mellom CD-kopiering og internett-kopiering. Virker like ulovlig på meg. eneste forskjellen, er at man har en større sjanse for å finne det man liker på internett enn man har hos venner med mindre man har en veldig spesifikk smak. Jeg ser intet insentiv til å laste ned mer utover det, og jeg anser det som å være en relativt liten faktor. Særlig med tanke på folk som laster ned ulovlig og som senere betaler for produktet.

 

Det er det samme med film. Internett gir oss mye bedre tilgang, men det betyr ikke at det plutselig er helt lovlig å stjele. Er det virkelig å vanskelig å fatte?

Det er like ulovlig. Problemet, er at man konstant skriker om at dette er undergangen for filmbransjen, og man er umoralsk hvis man laster ned, selv om man ser selv hvor store budsjetter hollywoodfilmer får for tiden...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg bruker og laste ned spill. "håper det ikke skader og si det."

 

Men det er for og teste det.

 

Jeg kjøper jo spillet visst det er bra. Som f, eks jeg har netopp prøvd CSS (har aldri spillt det før). Og jeg skal kjøpe det fra nettet snart siden det er artig , og mange av vennan mine spiller det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...