Gå til innhold

Angående "YES, JEG TRENGER IKKE KJaaPE SPILL LENGER!"


Anbefalte innlegg

I alle postene dine har du vært enig i mitt største poeng: piratkopi lever fordi folk skal SPARE PENGER. Men folk liker visst å forherlige sine grunner til å spare noen kroner, DET syns jeg er lavmål. Jeg har til gode å se noen som laster ned piratkopier og slår seg på brystet og sier ærlig at de er cheapass gjerrigknarker. Fordi det er den harde faktaen som ingen tør å innrømme.

 

De filene som har størst popularitet på nettet er som regel også reklamert tungt fra bransjen sin side, å skylde på at "man laster opp fordi man vil dele noe man liker til verden" blir veldig tynn. Hvem vet ikke om de største filmene? Hvem vet ikke om de største spillene? Alle disse har blitt så hypet opp og i mente i media, men likevel må man laste opp ISO-filer til Resident Evil serien. Redd for at ingen har hørt om serien så man må laste den opp eller? Den blir veldig tynn.

 

Bare innrøm at man er gjerrig.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det rettferdig at et selskap skal tjene så vanvittig mye penger, fordi de tilfeldigvis er først ute med en god nok konsollplattform? For hvem er piratkopiering urettferdig?

 

Rettferdig? Verden er ikke rettferdig, og det har ikke engang noe med saken å gjøre. Det handler om at det er ULOVLIG....ikke urettferdig. Det handler om at man ikke kan piratkopiere og stjele spill man ikke har betalt for.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper spill til Wiien min. Kommer alltid til å gjøre det, da jeg liker å ha de faktiske covrene og tilbehøret liggende. Det samme går for dvd/blu-ray. Er dere klar over hvor "harry" det ser ut med en filmhylle hvor alle titlene er skrevet med svart tusj? Eller for den saks skyld, en hylle full av spill som er merka på samme måten. Nei ellers takk.

 

Når det er sagt, så baserer jeg kjøpene mine på anmeldelser, og hva jeg har prøvd selv. Wiien er ikke chippa enda, men den skal chippes. Fordi jeg liker friheten av og feks kunne ta kopi av mine egne spill, samt spille av DVD. Uansett, ta dette som eksempel:

 

Den siste uka har jeg spilt Super Smash Bros Brawl. Jeg lånte det av en kompis. Derimot, hadde det ikke vært noen muligheter for å bare låne spillet, og wiien min var chippet, så er det jo rimelig lett og tenke seg til hva jeg ville gjort. Jeg vil prøve spillet før jeg kjøper det. Forøvrig, så var spillet usannsynelig rått, og jeg skal kjøpe det når neste lønning kommer. På denne lønna så var det Zelda: Twilight Princess og wii points som fikk spise litt av kontoen.

 

Bottom line: Hvordan du skaffet deg spillet i første omgang betyr ingenting, sålenge du faktisk orker å støtte spillutviklerne med å kjøpe spillet fordi du likte det. Jeg er for fildeling, men i mot piratkopiering. Skjønner? Jeg er mer tilhenger av last ned-prøv-kjøp ideologien.

 

Dere som utelukkende laster ned spill til konsollene deres: Synes dere ikke det ser litt dumt ut med hvite plastcovre hvor det står skrevet "Super mario galaxy" med sprittusj på? Personlig synes jeg det ser dumt ut. Men for all del, sålenge dere kjøper spillet til slutt så blir sikkert ikke noen skadelidende.

 

Rart det der. Du kan se på fildeling som en betalingsutsettelse for mange. Lyst på et spill? Har ikke råd nå? Last ned! Så venter du til du har råd, å kjøper orginalvaren. Rentefri betalingsutsettelse, ikke værst. Dette gjelder da bare for noen, og egentlig har det ikke noe med hva jeg vil prøve å få fram i dette innlegget å gjøre. Jeg bare følte for en liten rant. :p

 

Uansett, klokka er 1, jeg har ikke spist siden lunch, sovet bra siden mandag og.. Ja. Dere skjønner. Satser på at dere forsto hvor jeg ville.

Lenke til kommentar

Bra kommentar, men du glemte en viktig ting. Når du laster ned et spill støtter du de som legger det ut i første omgang, og dermed gjør du det lettere for andre å laste ned spillet. Noen av dem tenker nok som du og kjøper spillet senere, men de fleste gjør det ikke.

 

Jeg er for fil-deling og kjøper svært mye musikk via nettet da det er utrolig stort utvalg og tar bare noen minutter å laste ned, men det er ikke helt det samme å ikke ha en cd. En god del blir brent ut på en cd, og om coveret ikke følger med er det ikke noe problem å finne tak i det. Jeg vet jeg kan skrive en annen adresse og laste ned alt jeg vil gratis, men hva så? Jeg hører bare på metall og tyngre saker, og jeg vet de aller fleste er vanlige folk som har øvd i årevis før de endelig ble gode nok til å gi ut en plate. Om jeg liker musikken deres har jeg ikke noe problem med å bruke noen få kroner på å vise at jeg setter pris på alt strevet de har gått gjennom uten engang å vite om det noen gang kom til å bli noe særlig resultat. ;)

 

Nå er dette musikk, men spill er mye av det samme. Greit nok er det lett i si store selskaper som Microsoft, Nintendo, EA og alle de der tjener mer enn nok fra før, men da glemmer man at det faktisk er vanlige mennesker som jobber der. De øverste sjefene tjener nok bra med penger, men hva med alle ansatte som jobber mange timer om dagen i årevis bare for å få sparken fordi spillet ikke solgte nok?

Lenke til kommentar
Bra kommentar, men du glemte en viktig ting. Når du laster ned et spill støtter du de som legger det ut i første omgang, og dermed gjør du det lettere for andre å laste ned spillet. Noen av dem tenker nok som du og kjøper spillet senere, men de fleste gjør det ikke.

 

Støtter de som legger det ut? Du snakker om torrents ja, seeding osv? Da skjønner jeg hvor du vil. Men jeg kan ikke stå ansvarlig for andre personers handlinger og/eller holdninger hva angår piratkopiering. Om folk absolutt vil laste ned spill, så får det være deres valg. Men personlig foretrekker jeg å ha alt orginalt, da det ser så utrolig masse bedre ut.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det ditt valg om du vil laste ned. Det jeg mente er at så lenge folk laster ned ulovlig støtter de folka som letter ut piratkopier. Hvor tror du piratbukta hadde vært om ingen hadde giddet laste ned noe? ;)

 

Og bare for å ha det klart er det selvsagt en stor forskjell fra å laste ned lovlig og å laste ned ulovlig. Jeg støtter lovlig nedlasting 100% så lenge man har mulighet til å få en fysisk vare om man vil. Har jeg bor har vi ikke én butikk igjen som selger cd'er, fordi det ikke er lønnsomt lengre. De selger fortsatt nye filmer, men det er nok også bare et tidsspørsmål før de slutter med det.

 

Sier ikke at det er en direkte følge av piratkopiering, men fysiske produkter er ikke så interessante for folk flest lengre når de får det billigere og enklere på nettet.

Lenke til kommentar

Innrømmer gjerne at jeg laster ned spill av en grunn: For å spare penger. Er man student så sparer man inn der man kan, uten at jeg skal prøve å skylde på dette.

Det er bare PC-spill jeg laster ned, og derfor blir det ikke mange da jeg holder meg mest til konsollspill. Men jeg har ikke spesielt dårlig samvittighet for at jeg spiller spill som GRID og Mirror's Edge uten å ha betalt for de. Sorry guys.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
De filene som har størst popularitet på nettet er som regel også reklamert tungt fra bransjen sin side, å skylde på at "man laster opp fordi man vil dele noe man liker til verden" blir veldig tynn. Hvem vet ikke om de største filmene? Hvem vet ikke om de største spillene? Alle disse har blitt så hypet opp og i mente i media, men likevel må man laste opp ISO-filer til Resident Evil serien. Redd for at ingen har hørt om serien så man må laste den opp eller? Den blir veldig tynn.

 

La oss sier noen lager et spill som er en oppfølger til en serie selskape har kjøpt opp. Den blir hypet opp utrolig, ville du som fan av den orginale serien ha kjøpt dette spillet og støttet selskape som kjøpt det opp?

Jeg nedlastet Fallout 3, pokker hvor elendig. Glad jeg ikke kjøpte det. Ikke PGA penger, men hvorfor støtte folk som lager dritt?

Lenke til kommentar
La oss sier noen lager et spill som er en oppfølger til en serie selskape har kjøpt opp. Den blir hypet opp utrolig, ville du som fan av den orginale serien ha kjøpt dette spillet og støttet selskape som kjøpt det opp?

Jeg nedlastet Fallout 3, pokker hvor elendig. Glad jeg ikke kjøpte det. Ikke PGA penger, men hvorfor støtte folk som lager dritt?

 

De aller fleste selskaper (inkludert BioWare og Blizzard) har blitt kjøpt opp av større selskaper, og av de selskapene som driver en franchise over lengre tid er det sjelden de originale folkene faktisk jobber på den nå. Hvor mange av de originale folkene bak Diablo, StarCraft og Warcraft tror du jobber på Diablo 3, StarCraft 2 og Warcraft 4? ;) (hint: tenk Hellgate...)

 

Når det gjelder en oppfølger til en serie jeg liker er det helt klart jeg vil ha neste spill også. Fallout 3 hadde definitivt sine bra sider, og 3-tallet er kun for å ikke forvirre folk til å tro det er en helt ny serie. Det har fint lite med de to første spillene å gjøre.

 

Tomb Raider var mer eller mindre død og begravet da noen andre fikk lov til å overta, og de gav oss TR: Legend, TR: Anniversary og TR: Underworld. Av disse er det kun Anniversary jeg ikke har fullført, og de to andre er blandt de beste i hele serien. Legend hadde altfor mye slossing, men Underworld er et mesterverk uten like. De klarte til og med noe så utrolig som å lage bra undervannsbrett. I stedet for å sky dem som pesten elsket jeg dem.

 

Likte du Knights of the Old Republic 2 eller Neverwinter Nights 2? Begge to er på høyde med de første på mange måter, men er laget av Obsidian i stedet for BioWare.

Lenke til kommentar
De aller fleste selskaper (inkludert BioWare og Blizzard) har blitt kjøpt opp av større selskaper, og av de selskapene som driver en franchise over lengre tid er det sjelden de originale folkene faktisk jobber på den nå. Hvor mange av de originale folkene bak Diablo, StarCraft og Warcraft tror du jobber på Diablo 3, StarCraft 2 og Warcraft 4? ;) (hint: tenk Hellgate...)

 

Jeg bryr meg ikke om hvem som lager, så lenge det holder mål. Godt mulige Diablo 3 blir en flopp pga grafik stilen alene.

 

Når det gjelder en oppfølger til en serie jeg liker er det helt klart jeg vil ha neste spill også. Fallout 3 hadde definitivt sine bra sider, og 3-tallet er kun for å ikke forvirre folk til å tro det er en helt ny serie. Det har fint lite med de to første spillene å gjøre.

 

Om det ikke hadde hatt navnet Fallout 3, hadde det faktisk hatt navnet Fallout: Waistlander i stede hadde jeg skaffa det. Du kaller ikke en skiftnøkkel en skutrekker om kommer unna med det :p Og du dumper ikke kvaliteten og går bort fra noe av det som gjorde serien unike uten å bli straffet. Fallout-serien har allerede 2 avikere: BoS, Tactics. Hadde de kalt Tactics for Fallout 3 hadde det gått til helvete.

Lenke til kommentar

Det har ingenting med merkenavnet Fallout bortsett fra at det er i en del av dets univers. Men det er Tactics og BoS også, men de heter ikke F3 og F4 gjør de? De er ikke skrutrekkere, men skiftnøkler og tanger. F3 er ei heller en skrutrekker i den forstand.

La oss si du lager "dommhammer", så lager du "dommhammer 2". 2'rn bygger nøyaktig videre. Men så lager du Dommhammer 3 som bryter med hva som gjør serien til det den er, hadde det het "Dommhammer: Outrage" hadde det vært en annen sak. Dette indikerer at det IKKE er selve "Dommhammer" serien, men noe mot en spinoff.

 

Det handler ikke om at de gikk fra 3rdPRI(3. Person Roundbased Isometric) til FPS(First Person Shooter), men det mangler humoren, questsene, karakterene, en halvsnau passende logikk, dropping av "retarda spill", og ikke glem at de gikk fra mørk til "KUUUUUUUUUUUUUUUUUUUULT!"................... Og det er ikke alt <.<

Lenke til kommentar
Hele poenget med 3-tallet er for å ikke forvirre folk. Det er ikke en remake eller spin-off, men et helt nytt spill i Fallout-universet. Det hadde faktisk vært mye mer forvirrende om de hadde kalt det Fallout eller Fallout: Wastelander. ;)

 

Hvorfor da? Spillet er jo ikke en etterfølger, men nærmere en spinoff.

Lenke til kommentar
I alle postene dine har du vært enig i mitt største poeng: piratkopi lever fordi folk skal SPARE PENGER. Men folk liker visst å forherlige sine grunner til å spare noen kroner, DET syns jeg er lavmål. Jeg har til gode å se noen som laster ned piratkopier og slår seg på brystet og sier ærlig at de er cheapass gjerrigknarker. Fordi det er den harde faktaen som ingen tør å innrømme.

 

De filene som har størst popularitet på nettet er som regel også reklamert tungt fra bransjen sin side, å skylde på at "man laster opp fordi man vil dele noe man liker til verden" blir veldig tynn. Hvem vet ikke om de største filmene? Hvem vet ikke om de største spillene? Alle disse har blitt så hypet opp og i mente i media, men likevel må man laste opp ISO-filer til Resident Evil serien. Redd for at ingen har hørt om serien så man må laste den opp eller? Den blir veldig tynn.

 

Bare innrøm at man er gjerrig.

 

Jeg og noen kamerater låner spill til hverandre. Jeg kjøper visse spill, de andre kjøper andre. Vi låner av hverandre.

 

Selskapene mister over 50% penger mellom oss. Gjør vi noe ulovelig da? Nei. Gjerrig? Velger heller å si smart. Men bør vi fengsles pga dette? Nei, fordi denne type "Fildeling" er jo lovelig!

 

Fildeling på nettet har bare gitt selskapene en statisktik over hvor mye vi låner til hverandre uten at de får penger. Og det får dem til å se rødt.

Nå låner ikke folk ut varene side fysisk til hverandre lenger, vi laster ned. Enkelt og alltid tilgjengelig.

Jeg tviler stort at tallet på nedlasting er noe større en det folk lånte vekk varer til hverandre før torrent/usenet ble populært.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
I alle postene dine har du vært enig i mitt største poeng: piratkopi lever fordi folk skal SPARE PENGER. Men folk liker visst å forherlige sine grunner til å spare noen kroner, DET syns jeg er lavmål. Jeg har til gode å se noen som laster ned piratkopier og slår seg på brystet og sier ærlig at de er cheapass gjerrigknarker. Fordi det er den harde faktaen som ingen tør å innrømme.

 

De filene som har størst popularitet på nettet er som regel også reklamert tungt fra bransjen sin side, å skylde på at "man laster opp fordi man vil dele noe man liker til verden" blir veldig tynn. Hvem vet ikke om de største filmene? Hvem vet ikke om de største spillene? Alle disse har blitt så hypet opp og i mente i media, men likevel må man laste opp ISO-filer til Resident Evil serien. Redd for at ingen har hørt om serien så man må laste den opp eller? Den blir veldig tynn.

 

Bare innrøm at man er gjerrig.

 

Jeg og noen kamerater låner spill til hverandre. Jeg kjøper visse spill, de andre kjøper andre. Vi låner av hverandre.

 

Selskapene mister over 50% penger mellom oss. Gjør vi noe ulovelig da? Nei. Gjerrig? Velger heller å si smart. Men bør vi fengsles pga dette? Nei, fordi denne type "Fildeling" er jo lovelig!

 

Fildeling på nettet har bare gitt selskapene en statisktik over hvor mye vi låner til hverandre uten at de får penger. Og det får dem til å se rødt.

Nå låner ikke folk ut varene side fysisk til hverandre lenger, vi laster ned. Enkelt og alltid tilgjengelig.

Jeg tviler stort at tallet på nedlasting er noe større en det folk lånte vekk varer til hverandre før torrent/usenet ble populært.

 

Man kan jo bare låne bort en kopi av spillet omgangen og da kun innenfor et begrenset geografisk område. Med nedlasting, så kan man "låne" bort tusenvis av kopier av det ene kjøpte spillet til hele verden. Er ett noe større omfang det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...