Gå til innhold

Angående "YES, JEG TRENGER IKKE KJaaPE SPILL LENGER!"


Anbefalte innlegg

Dreier ikke det aller meste av diskusjonen rundt M3, R4 og flashcarts i bunn og grunn om såkalt "piratkopiering"? Er det informasjon om HVOR man finner piratkopierte spill som er forbudt? Moderator roter rundt i en gråsone.

 

Nintendo har solgt rundt 100 MILLIONER DSer og kanskje 1000 MILLIONER spill. Er det rettferdig at et selskap skal tjene så vanvittig mye penger, fordi de tilfeldigvis er først ute med en god nok konsollplattform? For hvem er piratkopiering urettferdig?

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dreier ikke det aller meste av diskusjonen rundt M3, R4 og flashcarts i bunn og grunn om såkalt "piratkopiering"? Er det informasjon om HVOR man finner piratkopierte spill som er forbudt? Moderator roter rundt i en gråsone.

 

Nintendo har solgt rundt 100 MILLIONER DSer og kanskje 1000 MILLIONER spill. Er det rettferdig at et selskap skal tjene så vanvittig mye penger, fordi de tilfeldigvis er først ute med en god nok konsollplattform? For hvem er piratkopiering urettferdig?

 

Det er mange flere firmaer enn Nintendo som selger spill. Ikke alle tjener milliarder. Uansett så er hele poenget med utvikling av produkter og forskning at de som oppdager noe skal kunne tjene penger på det. Uten et økonomisk insentiv, så blir det ikke mye fremgang i verden.

Lenke til kommentar

"Alle" laster ned piratkopier. Men det som virkelig er disgusting er de som forsvarer det med skrudd logikk a la "spillet ligger på hylla fortsatt, jeg bare kopierte ergo er det helt ufarlig". Disse menneskene ignorerer med overlegg faktum at når de laster ned et spill gratis, vil det gi tapt inntekt. Når man betaler for mykvare er det ikke selve mykvaren man betaler for, men heller bruksretten. Ved å kopiere spill ulovlig har man dermed unndratt å betale for bruksretten til dette spillet.

 

Hvis dobbeltmoralske pirater ikke "skjønner" hvordan det er for de som taper inntekt, så tenk følgende: Du jobber fulltid + overtid i en bedrift hvor du ikke får betalt for 5 flate øre. For så mye jobber spillutviklere, de jobber i spreng og de 600 kr for ett spill er hovedkilden til lønna deres. Men det driter vel de egosentriske gjerrigknarkene om (pirater).

 

Hvis man urettsmessig laster ned innhold (dvs. ikke eier lovlig kopi) så bare innrøm at man har vært en drittsekk som tar inntekt fra de rettslige eierne av produktet. Ikke prøv å unnskylde det bort med vage argumenter som "jammen de tjener så mye likevel så det er vel greit at jeg sniker unna litt inntekt fra dem".

 

De som sliter med å skjønne slikt bør ikke fortjene å få lønnsslipp der de jobber. Sånn at de kan føle åssen det er.

Lenke til kommentar

Bra post, morningstar. Men du glemte noen svært viktige punkter:

 

* Jeg har ikke tenkt å kjøpe spillet uansett.

* Liker ikke demoer.

* Er motstander av SecuROM, DRM osv.

* Har ikke råd til å kjøpe.

* Alle andre gjør det.

osv...

 

Problemet med pirater er at de ikke skjønner at det ikke er noen særlig forskjell fra å stjele fra nettet og å stjele fra en butikk. Den eneste forskjellen jeg kommer på i farten er at stjeler du fra nettet slipper en butikk å tape litt penger. Det er alt.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper spill som er gode. Om et spill er godt, finner jeg ut etter å ha prøvd det.

 

Hvordan prøver jeg det? Piratkopierer det, selvsagt.

 

Om jeg laster ned et spill, tester det, og så sletter det fordi det er et møkkaspill, hva har det da å si? Ikke hadde jeg kjøpt spillet uansett...

Lenke til kommentar

Den største grunnen til at folk piratkopierer er gjerrighet, for å spare penger, en egoistisk handling som i stor nok omfang kan påvirke makroøkonomien. Hvis man teller antall personer som var med i utviklingen av et spill (under credits), så ser man hvor mange som er avhengig av en jobb som kan brødfø dem. I tillegg må man regne med produksjonskostnad og logistikk, avgifter, osv.

 

Dessverre er ikke alle innstilt på å slette en piratkopi etter å ha nedlastet den som en slags "produkttest". De laster ned enkom for å slippe å betale for bruksretten.

Lenke til kommentar
Dessverre er ikke alle innstilt på å slette en piratkopi etter å ha nedlastet den som en slags "produkttest". De laster ned enkom for å slippe å betale for bruksretten.

 

Hva om du ikke kan kjøpe spillet i din region?

Hva om du vil ha en backup?

Hva om du har hørt hypen om spillet og har ingen å låne det av i nærheten?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Vil minne trådstarter om hva nettiketten sier om overdreven bruk av store bokstaver, som også gjelder for emnetitler. Klikk på lenken for for mer innformasjon om regelen. Vennligst endre emnetittel, så unngår du at moderator stenger tråden.

 

Ta gjerne kontakt med moderator på pm om det er noe du lurer på i denne sammenhengen.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Dessverre er ikke alle innstilt på å slette en piratkopi etter å ha nedlastet den som en slags "produkttest". De laster ned enkom for å slippe å betale for bruksretten.

 

Hva om du ikke kan kjøpe spillet i din region?

Hva om du vil ha en backup?

Hva om du har hørt hypen om spillet og har ingen å låne det av i nærheten?

 

Backup er lovlig såvidt jeg vet, hvis man allerede eier en lovlig kopi. Og det er ikke noe problem med å importere spill, med tanke på hvor mange nettbutikker som sender internasjonalt.

 

For all del, last ned så mye piratkopier man vil, jeg bare sier at hovedgrunnen til at man gjør det er for å slippe å betale. Jeg bare reagerer på de som rettferdiggjør denne handlingen med dårlig unnskyldninger for å slippe å betale.

 

Hvis man laster ned et spill for å PRØVE det, det er for å spare penger i tilfelle spillet likevel er dårlig ikke sant? Besparing er grunnen atter en gang.

Lenke til kommentar
På samme måte som man kan stille seg i platebutikken og høre på CDen før man eventuelt kjøper den. Hva er problemet?

 

Kan du prøvese en film før du kjøper den? Det er jo en enkel måte å finne ut av det argumentet. Finn ut om spill som har demoer lastes ned i like stor grad som de uten demo. Da finner jo man ut om folk kun er interressert i å prøve eller å ha hele spillet.

Endret av kottila
Lenke til kommentar
På samme måte som man kan stille seg i platebutikken og høre på CDen før man eventuelt kjøper den. Hva er problemet?

 

Det du sier der er det samme som at du går til en spillbutikk og prøver spillet i butikken. Husker jeg gjorde det før jeg kjøpte spillene mine i slutten av 80 tallet på NES.

 

Problemet er jo tapt inntekt til spillbransjen. Utviklere har prøvd å tenke på det og derfor gitt ut demoer av spill som folk kan prøve. Man har også diverse nettsider og forum man kan diskutere om spill før man går til innkjøp.

 

Så mange som har en "rar" logikk de prøver å rettferdigjør det ulovlige de gjør, og om de ikke får lært det så vil det spre seg ut til neste generasjoner.

 

Men jeg er ganske irritert på at spillbransjen ikke greier å lage et bedre produkt / like bra produkt som kopien.

 

Mobiltelefoner som Nokia, SE osv blir jo kopiert hele tiden, men som regel er den orginale bedre enn kopien.

 

Men de er så redd for at folk kopierer at de legger inn masse beskyttelse (som blir cracket likevel), og dermed har den orginale en eller annen begrensning, mens kopien fungerer feilfritt. Skjønner at de ikke kan konkurrere prismessig, men kvalitetsmessig bør jo være mulig.

 

Når det gjelder DS spill så kan jeg ha 100vis av spill tilgjengelig, og ikke ta med meg noen... blir slitsomt å ta med en mappe av 100vis av spill samtidig. Ikke at jeg spiller så mange spill på en gang, men at jeg har mulighet til det er jo det jeg vil. Det er jo derfor folk kjøper mp3 spillere med stor lagringskapasitet (for at de skal kunne høre på hva som helst når du vil, og ikke fordi de trenger alle).

Lenke til kommentar

Problemet med Demoer er at de ikke viser hele spillet. Det viser en liten bit. Det er som å prøvesitte en stol på en berg og dalbane. Og demoer er så store at det tar så og si like lang tid som å laste ned en fullversjon av spillet.

 

Kopi-sikringen er et sårt punkt. Dette vil jeg sammenligne med å spytte i forbrukerens ansikt. Jeg har selv hatt store problemer med SecuROM, noe som endte i at jeg måtte formatere PCen. Dette ga meg selvsagt en vond smak i munnen, og jeg endte opp med å (dessverre) ikke kjøpe spillet. Spore og Mass Effect er to av de spillene. Jeg skulle gjerne kjøpt dem, jeg så faktisk frem til det, men SecuROM gjør det umulig å spille de spillene på min PC uten å ødelegge andre vitale funksjoner. (Les gjerne hele SecuROM-tråden for mine tester med og uten SecuROM)

 

Det finnes mange gode metoder for å selge spill på, og Steam er en av dem. Steam brukte jeg flittig, og jeg kjøpte til-og-med spill på impuls! Men de skjøt seg selv i leggen, og satte alle priser til 1$=1€, noe som er langt over enhver butikkpris i Norge.

 

Noen deler av bransjen har begynt å skjønne poenget. Spotify og Steam er to fine eksempler. iTunes er også et flott eksempel. Lette kjøp rett fra nettet, uten noe problem. Ingen restriksjoner.

 

Gi meg en skikkelig portal, og jeg putter pengene mine der. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
På samme måte som man kan stille seg i platebutikken og høre på CDen før man eventuelt kjøper den. Hva er problemet?

 

Musikkfilene du hører på i butikken stikker ikke til harddisken på PC'en din og blir liggende der. Det utgjør en risiko for videre spredning av filene hvis de ligger på PC'en din, mens når du lytter i butikken får du ikke filene med deg og dermed er risikoen for spredning på nettet 1 tilfelle mindre.

Lenke til kommentar

for å være ærlig er det ikke rart folk piratkopierer, et nytt DS spill koster 500 spenn... 500 spenn mann! er dyrt as.

men for min del liker jeg ikke piratkopiering, og prøver å skaffe spill på den lovlige måten, men med DS er det ekstra vanskelig, imed at det ikke finnes demoer lett tilgjengelig, og mesteparten av spillene er ren crap. å betale 3,400 kr for å spille sims wildlife eller hva nå enn det het i 20 min for å finne ut at det sannelig var elendig, er ikke noe jeg gjør med ett smil om munnen. på andre konsoller og pc er det myyyye lettere å prøve spill og å få mer info. DS er bare så vanskelig, hvem hadde vel trodd cooking mama var bra? det er ett spill jeg kunne ha kjøpt faktisk.

en annen grunn til å ha m3 o.l er for å kunne spill NES spill, jeg hadde GLEDELIG betalt for en lovlig nes emulator og de gamle klassikerne på DSen min, men nok en gang må man ty til ulovligheter

Lenke til kommentar

Problemet med Demoer er at de ikke viser hele spillet. Det viser en liten bit. Det er som å prøvesitte en stol på en berg og dalbane. Og demoer er så store at det tar så og si like lang tid som å laste ned en fullversjon av spillet.

 

- Det er som å gi deg hele middagen som "smaksprøve", også kan du velge om du vil betale for maten etterpå eller ei basert enkom på om du likte den? Eller skal parfymebutikken gi deg hele parfymen som "prøve" istedet for en liten flaske? Jeg tror ikke demo tar like lang tid å laste ned som et helt spill, RE5 demo tok ca. 1 GB, jeg tviler på at endelig produkt er så liten.

 

Kopi-sikringen er et sårt punkt. Dette vil jeg sammenligne med å spytte i forbrukerens ansikt. Jeg har selv hatt store problemer med SecuROM, noe som endte i at jeg måtte formatere PCen. Dette ga meg selvsagt en vond smak i munnen, og jeg endte opp med å (dessverre) ikke kjøpe spillet. Spore og Mass Effect er to av de spillene. Jeg skulle gjerne kjøpt dem, jeg så faktisk frem til det, men SecuROM gjør det umulig å spille de spillene på min PC uten å ødelegge andre vitale funksjoner. (Les gjerne hele SecuROM-tråden for mine tester med og uten SecuROM)

 

- Kopisperre er jeg enig i at det kan gi komplikasjoner under avspilling. Men man kan jo spørre seg selv hvorfor de utviklet kopisperre i utgangspunktet. Så lenge det fins pirater, vil det være mottiltak - selv om ikke alt funker like bra.

 

Det finnes mange gode metoder for å selge spill på, og Steam er en av dem. Steam brukte jeg flittig, og jeg kjøpte til-og-med spill på impuls! Men de skjøt seg selv i leggen, og satte alle priser til 1$=1€, noe som er langt over enhver butikkpris i Norge.

 

- Slik online-shopping tror jeg blir mer og mer vanlig. Denne generasjons konsoller har slike nettbutikker. Derimot vil det sikkert være brukslisenser som hindrer at programmene/spillene lastes ned ukontrollert.

 

Noen deler av bransjen har begynt å skjønne poenget. Spotify og Steam er to fine eksempler. iTunes er også et flott eksempel. Lette kjøp rett fra nettet, uten noe problem. Ingen restriksjoner.

 

- Det virker flott, men likevel må noen som allerede sitter på filene laste det opp på Pirate Bay. De kan liksom ikke la vær.

 

Gi meg en skikkelig portal, og jeg putter pengene mine der. Så enkelt er det.

 

- Ikke alle tenker slik, dessverre. Kjenner noen som er ekstrem cheap ass på det å bruke penger på multimedia, de skal betale minst mulig, helst ingenting.

Lenke til kommentar

ta å quote det de andre sier a, mye lettere å lese

men on topic, jeg tror lettere måter å skaffe/kjøpe spill på hadde vært ideelt, som f.eks å kjøpe online og laste ned rett etter kjøp slik at man kan spille med en gang, også få tilsendt en fysisk kopi av spillet samtidig, da betaler man for spillet men får spilt med en gang, slik at man ikke mister det når man f.eks formaterer o.l.

netthandel slik som på PSN fungerer veldig bra, har handla på impuls der, f.eks spillet Flower, som var konge

Endret av simster
Lenke til kommentar
- Det er som å gi deg hele middagen som "smaksprøve", også kan du velge om du vil betale for maten etterpå eller ei basert enkom på om du likte den? Eller skal parfymebutikken gi deg hele parfymen som "prøve" istedet for en liten flaske? Jeg tror ikke demo tar like lang tid å laste ned som et helt spill, RE5 demo tok ca. 1 GB, jeg tviler på at endelig produkt er så liten.

 

Hvis middagen smaker forferdelig, klager jeg til servetrisene. Slipper da å betale. Ikke fullfører jeg middagen heller. Jeg spiller ikke ferdig et spill jeg syns suger.

 

- Kopisperre er jeg enig i at det kan gi komplikasjoner under avspilling. Men man kan jo spørre seg selv hvorfor de utviklet kopisperre i utgangspunktet. Så lenge det fins pirater, vil det være mottiltak - selv om ikke alt funker like bra.

 

Hvorfor skal jeg som ærlig kunde straffes fordi andre laster ned, og ikke sitter med noe problem som helst? Hvorfor skal jeg kjøpe en film som inneholder 5 minutter med reklamen jeg ikke kan avbryte, når de som laster ned kan slippe det?

 

- Slik online-shopping tror jeg blir mer og mer vanlig. Denne generasjons konsoller har slike nettbutikker. Derimot vil det sikkert være brukslisenser som hindrer at programmene/spillene lastes ned ukontrollert.

 

Det fungerer allerede i praksis for mange butikker. Det er bare ikke alle som har skjønt det ennå.

 

- Det virker flott, men likevel må noen som allerede sitter på filene laste det opp på Pirate Bay. De kan liksom ikke la vær.

 

Du finner noe du liker, og du vil dele det med andre. Vanskeligere er det ikke. Enhver voksen (mentalt) person støtter ting man liker.

 

- Ikke alle tenker slik, dessverre. Kjenner noen som er ekstrem cheap ass på det å bruke penger på multimedia, de skal betale minst mulig, helst ingenting.

 

Jeg brukte selv ingenting på spill eller musikk når jeg var student uten penger. Nå som jeg har lønn, er det mye enklere å avse et par hundrelapper på noe som er bra.

 

Men jeg laster fortsatt ned og tester.

 

*edit*

 

Quote er en fin funksjon, btw. ;)

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...