Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Mulig å få hevet kjøp av bil kjøpt av psykisk ustabil person?


zomba

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et ganske stort problem og håper jeg får noen gode svar fra dere :)

Saken er at det er en person som nylig har kjøpt en bil, en Peugeot 207, nyeste modell tror jeg.

Denne personen er psykisk ustabil. Han gjør hva han vil dvs at han kan reise på lange turer, kjøpe dyre ting, tro på og kjøpe alt som f.eks telefonselgere kommer med uten å tenke over konsekvensene. Kortere sagt, han er som en 5åring som kjøper det han vil. Jeg lurer på om det er noen måter å få levert denne bilen tilbake uten å tape så mye penger.

Vil selskape kunne forstå dette hvis vi kommer med legeerklæring eller lignende?

 

Vi har prøvd å ringe psykiatrisk sykehus, men de gidder ikke å gjøre noe siden vi bor for langt unna. Legen tror ikke at han er så ustabil. Men vi vet at han er det. Det er ganske vanskelig å se at han er psykisk ustabil ved første øyekast. Man må være med han over lengre tid for å se det.

Jeg lurer også på om det er noe vi kan gjøre for å hjelpe denne personen.

 

Jeg trenger virkelig noen gode svar og håper at jeg får dette :)

Hvis jeg har postet på feil sted så håper jeg admin kan flytte denne tråden til riktig forum, jeg vil ikke at denne tråden skal bli stengt fordi jeg trenger vikrelig noen gode råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et grunnleggende prinsipp i norsk rett at avtaler skal holdes.

 

Vergemålloven begrenser umyndiges myndighet til å inngå avtaler. Er han ikke umyndig, gjelder ikke disse.

 

Etter ulovfestet rett er avtaler inngått av alvorlig sinnslidende ugyldige så fremt avtalen er påvirket av sinnslidelsen. Dette gjelder helt uavhengig av om kontraktsparten var i god tro. Men det kreves altså alvorlig sinnslidelse.

 

Uansett kan en jo alltids ta en prat med bilforretningen og forklare situasjonen. Kanskje er de i det sympatiske hjørnet, kanskje ikke - kanskje krever de betalt for å reversere kjøpet (de går jo glipp av en fortjeneste). Men den psykisk ustabile kjøperen må uansett akseptere at man skal gå tilbake på avtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...