Gå til innhold

Hvorfor er journalister venstrevridde?


muummi

Anbefalte innlegg

Det jeg mente var at hvis vi har en mer balansert presse, så vil gjerne andre saker bli fokusert mer på enn i dag. Kanskje ville unge venstreradikale pøbelunger ikke bli skånet så mye i pressen, fordi at journalistene som skal dekke saken ikke selv har en fortid i miljøet. Ja, det er et ekstremt eksempel, det var gjort for å få frem poenget mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes nok av journalister som ikke er utdannet. Eller, de har gjerne utdannelse men ikke en relevant en :)

 

 

I aviser og tv stemmer det i mindre grad no. Den nye generasjonen som blir ansatt er ofte dei skarpaste hjernane ifrå allmennfag som kom seg inn i Volda, og som har minimum tre år med høgskule.

 

Samtidig fell desse totalt igjennom i møte med den gamle redaksjonen, kravet om kommersiell drift, eigarstruktur og eigen mangel på yrkeserfaring. (No tenkjer eg på "seriøse" aviser og magasin, ikkje SeogHør eller liknande skit. )

 

 

 

Men det stemmer at vi har ein god del som ikkje er utdanna. Frilansfolk og liknande. Paralellt finst det ein del mobilisering av minoritetar med eit halvt års undervisning, t.d. det nynorske krasjkurset i journalistikk i Førde og det tilsvarande krasjkurset som vart etablert for nye landsmenn.

Lenke til kommentar
Bloggere og forumbrukere kan fylle opp for det hullet. I hvert fall bedre enn hva som var tilfellet før Internetts inntog. :)

 

Med Internett har jo også media fått sin egen vaktbikkje. Selv om media er redd for dette (med NJ i spissen, som ønsker forhåndssensur av nettdebatten, i hvert fall på Journalisten sin side).

 

Dan Rather er jo et godt eksempel på en kjent mediemann som ble avslørt av bloggere grunnet dårlig arbeid i sin Bush-kritikk. Bare at vi kan ha en tråd som dette, på et av Norges største forum som nok sikkert også kommer høyt opp på Google-treff gjør jo at journalistene bare må være skjerpet. Ellers kommer "vi" og tar dem :)

Tror ikke noe forum har i seg noen påvirkningskraft på media, derimot kan saker ofte først fremmes/oppdages på forum før de blir tatt videre ut på blogger og lignende. Det var det som skjedde i Dan Rathers tilfelle. Det var på et forum de første spørsmålene om dokumentenes autensitet ble spurt og det var på det forumet undersøkelsene kom frem, før saken ble tatt ut i bloggosfæren og den eksploderte. Noe lignende så vi med den pågående IE 6-kampanjen. Den begynte med en kort melding på Twitter før den ble tatt ut i bloggosfæren, nettavisene også videre. Her var det riktignok i stor grad media selv som gikk foran, først og fremst representert ved Teknisk Ukeblad, men det er nå så. Et mer lignende tilfelle er blasfemisaken, hvor midtstrømsmedia ikke oppdaget saken før den hadde rast i bloggosfæren i halvannen måned. Det vi ser er at bloggosfæren i særlig USA er blitt "voksen" og har fått mediemakt, i Norge er det i mye mindre grad tilfelle. Mye på grunn av hvordan bloggosfæren ser ut her, mye mer fragmentert, få store blogger og en veldig uhøytidelig tone. Det er mitt inntrykk i hvert fall.

Lenke til kommentar

Journalister skal være kritiske. Men vi vet jo også at det er en stor inkompetanse hos journalister.

 

Det er ikke en eneste tidsskrift som f.eks. har stilt spørsmålet om det er riktig med krisepakker? Dette er meget skremmende. Å det illustrerer hvorfor vi i høyeste grad er den siste kommunist-stat.

 

Inkompetansen har jo også lyst ut av Otto-debatten. Otto hånte overhode ikke jødene og holocaust. De aller fleste eier enten ikke hjenrekapasitet, eller har ikke hørt monologen hans. Nå ble han tom dømt i PFU. En enorm farse! Om noe, burde han blitt hyllet av jødene og media.

 

At journalister har sympatier med kommunistene i Norge, er det ingen tvil om. (Jeg sier kommunistene, fordi Obama er en sosialist. Det forteller vel sitt om de Rødgrønnes ståsted.)

Lenke til kommentar

I de fleste kommuniststater ble liberalister sendt på galehus og oposisjonelle fikk svovelsprøyter i baken.

 

Jeg kjenner ikke til noen slike tilfeller i kommunist-staten Norge.

 

Det eksisterer en lakmus-test for om et samfunn er et kommunistisk samfunn.

 

Har du lov til å eie egen eiendom? Dersom svaret er 'ja' befinner du deg ikke i en kommuniststat.

 

:)

Lenke til kommentar
Har du lov til å eie egen eiendom? Dersom svaret er 'ja' befinner du deg ikke i en kommuniststat.

 

:)

 

 

Alt er relativt ;):p hehe

Alt er definitivt relativt. Men Norge er ingen kommuniststat, og det er ganske langt dit.

 

Joda, men noen ganger blir påtvunget så fandens mye skatter og avgifter, slik at man skulle tro at man heller "leier" av staten. F.eks eiendomskatt. Men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg hadde lyst å lage min egen tråd om dette temaet, men så var jeg så heldig å finne en gammel en ;)

 

Etter at siste innlegg i tråden var postet, har denne undersøkelsen blitt publisert. Det er svært påfallende hvor sterkt til venstre den norske journaliststaben står hen - og jeg synes dette kommer spesielt godt frem når det gjelder innvandring.

 

Journalistenes parlament, antall mandater etter parti

FrP: 0

Høyre: 26

KrF:0

Venstre: 22

SP: 1

AP: 72

SV: 39

Rødt: 9

 

Journ_Stt_2010.PNG

 

Norges parlament, antall mandater etter parti

FrP: 41

Høyre: 30

KrF: 11

Venstre: 2

SP: 11

AP: 64

SV: 11

Rødt: 0

 

Stt_mandatf_2010.PNG

Endret av Magnus_L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...