Gå til innhold

Bærbar til bilder og film


jbn

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å gå til anskaffelse av en bærbar maskin som hovedsakelig skal brukes til bilder og film,har kjøpt filmscanner til mine mange tusen negativer som skal scannes inn og behandles,dessuten skal jeg sikkerhetskopiere mine DVDer.Noen som kan anbefale noe ?Dessuten: kan jeg få råd om brennerprogram ?Skal ikke brukes til spill.Takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil ha en liten og lett laptop som ikke har så veldig stor skjerm, så ta en titt på asus eee 1000h

 

Dersom du skal behandle store bilder i photoshop og vil se film på en litt større skjerm, gå for en 15" eller 17" laptop med minst 2gb ram (for photoshop) og core 2 duo prosessor. Men da blir de jo gjerne mer slepbare enn bærebare.

 

Et alternativ om du vil ha noe som er ganske lite men likevel kraftig (og med en grei skjermoppløsning), så ta en titt på macbook eller lenovo sl300 :) Begge har 13" skjerm. Macbook har fått mye bedre skjermkort enn før (ikke lenger integrert), og mange bildeentusiaster sverger til mac

 

PS: for sikkerhetskopiering av dvd-er anbefaler jeg ikke asus eee 1000h da den ikke har dvd-leser/brenner. Da må man ha en ekstern man kobler til gjennom usb-porten, blir litt knot

Endret av muchacha
Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å gå til anskaffelse av en bærbar maskin som hovedsakelig skal brukes til bilder og film,har kjøpt filmscanner til mine mange tusen negativer som skal scannes inn og behandles,dessuten skal jeg sikkerhetskopiere mine DVDer.Noen som kan anbefale noe ?Dessuten: kan jeg få råd om brennerprogram ?Skal ikke brukes til spill.Takknemlig for tips.

 

Jeg ser at du har tenkt å behandle store bildefiler - og kan kun snakke av egen erfaring. Jeg kjøpte en 13" med ganske heftige spec for ett års tid siden.. Core2Duo prosessor trodde jeg skulle holde til det meste jeg gjorde, raskeste jeg fant selvfølgelig.

 

Men etter at jeg begynte å ta bilde i .RAW format med mitt 10 MP sony kamera så har jeg forstått at man kan aldri få nok Power!:-) Og jeg savnet også en noe større skjerm.

 

Men jeg vil anbefale denne maskinen fra Dell, den har en rask P8400 prosessor og Centrino2 chipset - det er mulig å få raskere CPU enn dette, men tror dette er en god start. Kjøp en ekstern harddisk til bildene dine. (Må få legge til at jeg jobber hos Lefdal - ref. linken)

Endret av coban
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...