Gå til innhold

Vista SP2 RC ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Sp2 i noen måneder nå. Jeg deaktiverer slikt som søketjenester og index osv. Vista med SP2 er vesentlig raskere enn org Vista uten servicepacker.

Vista blir dessuten enda mer stabilt, har ikke hatt et eneste krasj etter SP2.

Tror nok den ferdige SP2 blir bedre en betaen jeg har prøvd, så Vista begjynner å bli et bra operativsystem selv om det er noe tungrodd..

Lenke til kommentar
Jeg har brukt Sp2 i noen måneder nå. Jeg deaktiverer slikt som søketjenester og index osv. Vista med SP2 er vesentlig raskere enn org Vista uten servicepacker.

Vista blir dessuten enda mer stabilt, har ikke hatt et eneste krasj etter SP2.

Tror nok den ferdige SP2 blir bedre en betaen jeg har prøvd, så Vista begjynner å bli et bra operativsystem selv om det er noe tungrodd..

 

Godt å høre :) Noen som har release?

Men ytelsesforbedring bør det absolutt være!

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å høre hvilket argument folk benytter for å deaktivere indekseringstjenesten i Vista. Uvitenhet? Selv om du har en harddisk på flere TB, så indekserer denne tjenesten kun noen få MB som standard, som er mailboksen, explorer-historikk, start-menyen og slikt. Kan ikke skjønne annet enn at dette vil forberede ytelsen kraftig på de fleste maskiner.

Lenke til kommentar
Jeg har vondt for å forstå hvorfor man skal ha Windows Search 4 når Vista kommer med innebygget søketjeneste, som i tillegg er påslått automagisk.

 

Noe forklare det for meg? :)

 

Vista bruker i utgangspunktet windows search 3(?). Windows search 4 er ikke bare en søkelinje på startmenyen. Man oppgraderer "søkemotoren" i vista fra v.3 til v4. enkelt og greit.

 

Mår man installerer windows search 4 så indexeres ting på nytt etterpå, og derfor føler mange at det blir umiddelbart tregere, men på sikt blir søk raskere og bedre.

Lenke til kommentar
Hadde vært interessant å høre hvilket argument folk benytter for å deaktivere indekseringstjenesten i Vista. Uvitenhet? Selv om du har en harddisk på flere TB, så indekserer denne tjenesten kun noen få MB som standard, som er mailboksen, explorer-historikk, start-menyen og slikt. Kan ikke skjønne annet enn at dette vil forberede ytelsen kraftig på de fleste maskiner.

 

Jeg deaktiverer denne tjenesten på maskiner som i utgangspunktet har det "vondt" på Vista. Det er ikke plassen jeg tenker på, men ytelsen. Selv om dette er en lav-pri tjeneste som kjører i bakgrunnen, stjeler den ressurser under oppstart bl.a. Videre jobber den mot disken og er maskinen svak på CPU og har en treg disk, hjelper det å skru av litt tjenester.

 

Forøvrig er jeg helt enig med deg, nye maskiner i dag lar jeg alle tjeneste kjøre på. Søk er veldig kjekt når diskene er indekserte.

Lenke til kommentar
Hadde vært interessant å høre hvilket argument folk benytter for å deaktivere indekseringstjenesten i Vista. Uvitenhet? Selv om du har en harddisk på flere TB, så indekserer denne tjenesten kun noen få MB som standard, som er mailboksen, explorer-historikk, start-menyen og slikt. Kan ikke skjønne annet enn at dette vil forberede ytelsen kraftig på de fleste maskiner.

 

Nå kan ikke jeg skjønne hvordan å indeksere kun mailboksen, historikk og start-menyen kan føre til noen kraftig forbedring av ytelsen, om du ikke har veldig spesifike og spesielle søkemønstre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hadde vært interessant å høre hvilket argument folk benytter for å deaktivere indekseringstjenesten i Vista. Uvitenhet? Selv om du har en harddisk på flere TB, så indekserer denne tjenesten kun noen få MB som standard, som er mailboksen, explorer-historikk, start-menyen og slikt. Kan ikke skjønne annet enn at dette vil forberede ytelsen kraftig på de fleste maskiner.

 

Nå kan ikke jeg skjønne hvordan å indeksere kun mailboksen, historikk og start-menyen kan føre til noen kraftig forbedring av ytelsen, om du ikke har veldig spesifike og spesielle søkemønstre.

 

AtW

 

Er det hva Windows Search gjør? I Vista altså... Bare indekserer hva du nevnte?

Lenke til kommentar
Hadde vært interessant å høre hvilket argument folk benytter for å deaktivere indekseringstjenesten i Vista. Uvitenhet? Selv om du har en harddisk på flere TB, så indekserer denne tjenesten kun noen få MB som standard, som er mailboksen, explorer-historikk, start-menyen og slikt. Kan ikke skjønne annet enn at dette vil forberede ytelsen kraftig på de fleste maskiner.

 

Nå kan ikke jeg skjønne hvordan å indeksere kun mailboksen, historikk og start-menyen kan føre til noen kraftig forbedring av ytelsen, om du ikke har veldig spesifike og spesielle søkemønstre.

 

AtW

 

Er det hva Windows Search gjør? I Vista altså... Bare indekserer hva du nevnte?

 

Ja, det indekserer data for søk. Du kan såklart indeksere mer enn bare de få tingene også, men det var jo å kun indeksere disse få tingene som skulel være utgangspunktet for den kraftige forbedringen. Til informasjon er jo windows search på XP også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Eller fikse sleep problemer hvis en kjøper tastatur fra Razer. Tastaturet funker ypperlig, men kjører jeg Vista i sleep vil den aldri våkne igjen, må ta ut strømpluggen. Men jeg disablet sleep(ubrukelig funksjon på stasjonær alikevel) via gpedit.msc

 

Ikke vet jeg hva som gjør det, men i xp vil den våkne!! hmmmmmm. :(

Lenke til kommentar
Nå kan ikke jeg skjønne hvordan å indeksere kun mailboksen, historikk og start-menyen kan føre til noen kraftig forbedring av ytelsen, om du ikke har veldig spesifike og spesielle søkemønstre.

Fordi harddisker ikke er spesielt godt egnet for søk. Spesielt søk etter spesifikke tekststrenger inne i dokumenter tar jo gjerne en evighet.

 

Jeg benytter vertfall søk hele tiden i Vista, for å starte noe trykker en start-knappen og skriver navnet på enten programmet, dokumentet, eller en tekststreng inne i et dokument. Dersom windows måtte søke gjennom hele mailboksen etter denne tekststrengen hver eneste gang ville hele systemet virket veldig tregt.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Nå kan ikke jeg skjønne hvordan å indeksere kun mailboksen, historikk og start-menyen kan føre til noen kraftig forbedring av ytelsen, om du ikke har veldig spesifike og spesielle søkemønstre.

Fordi harddisker ikke er spesielt godt egnet for søk. Spesielt søk etter spesifikke tekststrenger inne i dokumenter tar jo gjerne en evighet.

 

Jeg benytter vertfall søk hele tiden i Vista, for å starte noe trykker en start-knappen og skriver navnet på enten programmet, dokumentet, eller en tekststreng inne i et dokument. Dersom windows måtte søke gjennom hele mailboksen etter denne tekststrengen hver eneste gang ville hele systemet virket veldig tregt.

 

Poenget er at svært få av mine genrelle søk er etter ting i mailboksen, og er det det søker jeg rett i mailprogrammet. Derfor må man som jeg nevnte ha et vledig spesifik og spesielt søkemønster av å få en kraftig forbedring av ytelese kun ved å indeksere disse få tingene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Poenget er at svært få av mine genrelle søk er etter ting i mailboksen, og er det det søker jeg rett i mailprogrammet. Derfor må man som jeg nevnte ha et vledig spesifik og spesielt søkemønster av å få en kraftig forbedring av ytelese kun ved å indeksere disse få tingene.

Og poenget mitt er at hele brukeropplevelsen i Vista baserer seg på at du kan nå alt du trenger via søk, slik at du slipper å bruke musen så mye (klikk og let). For at dette skal virke etter hensikten er du nesten avhengig av indekserte data (med mindre en benytter SSD el. til lagring). Og for å svare videre, indekseringen er ikke der som standard for personer med veldig spesielle søkebehov, men som et støtteverktøy for et av grunnpilarene i GUI-et. Jeg antar man også i Microsoft har sett nytteverdien i dette, ettersom funksjonaliteten er videreført i Windows 7.

 

Søk i Vista og XP er to vidt forskjellige ting, for sistnevnte vet jeg ikke om jeg hadde giddet å indeksere dataene.

Lenke til kommentar
Poenget er at svært få av mine genrelle søk er etter ting i mailboksen, og er det det søker jeg rett i mailprogrammet. Derfor må man som jeg nevnte ha et vledig spesifik og spesielt søkemønster av å få en kraftig forbedring av ytelese kun ved å indeksere disse få tingene.

Og poenget mitt er at hele brukeropplevelsen i Vista baserer seg på at du kan nå alt du trenger via søk, slik at du slipper å bruke musen så mye (klikk og let). For at dette skal virke etter hensikten er du nesten avhengig av indekserte data (med mindre en benytter SSD el. til lagring). Og for å svare videre, indekseringen er ikke der som standard for personer med veldig spesielle søkebehov, men som et støtteverktøy for et av grunnpilarene i GUI-et. Jeg antar man også i Microsoft har sett nytteverdien i dette, ettersom funksjonaliteten er videreført i Windows 7.

 

Søk i Vista og XP er to vidt forskjellige ting, for sistnevnte vet jeg ikke om jeg hadde giddet å indeksere dataene.

 

Nå endrer du jo forutsetningene, nemlig at man skal indeksere alt sammen. Påstanden var jo at å bare indeksere mail, start-meny og history ga en kraftig ytelsesforbedring. For meg personlig er det ikke store forskjellen å indeksere alt heller, det er sjeldent jeg søker etter ting der det ikke er langt mer egnet å søke direkte i programmene som behandler informasjonen (musikk, film, e-mail osv)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...