Gå til innhold

Kåseri savnes, om Microsoft (Vista mm)


G

Anbefalte innlegg

Dette er ikke ett kåseri! Jeg har så mye frustrasjon, at jeg ikke tror jeg ville være moden for å kunne skrive litt humoristisk om Microsoft.

 

Her sitter jeg for ørtende gang og skal oppdatere en Vista installasjon. Den kjører på en Core Duo (32-bit).

 

Plutselig går det opp for meg at Windows Defender gjør en sånn hurtigsøk etter styggedom, som har startet opp på en forhåndsoppsatt søkerutine. Jeg tenker at, jo denne må jeg stoppe slik at søk etter plasterlapper skal speedes opp litt. Så det gjør jeg.

 

Så lar jeg søket etter disse nye oppdateringene få løpe noen minutter til. Det har sikkert gått ett kvarter nå!

 

Så finner jeg på at kanskje det kunne være lurt å stenge hele skiten. For det blir jo aldri ferdig. Så det finner jeg på å utføre!

 

Jeg drar til slutt for sikkerhetsskyld ut nettverkspluggen. Tilfelle noe jeg ikke kan se foregår mot internett. Maskinen gnager og gnager på harddisken ustanselig!

 

Nå har den sikkert holdt på en halv time. Det er rett før jeg får lyst å tvinge en full stans ved å holde power-knappen nede tilstrekkelig lenge.

 

Jeg må bare spør, hva er det Microsoft tenkte når de lagde denne funksjonaliteten i Windows Vista? Jeg er en ganske fornuftig kar, så jeg blir nok ikke nervevrak av denne hendelsen. Men det småkoker litt i meg. Nok til å lufte det her på forumet.

 

Ett hvert OS burde kunne tolke en softwaremessig shutdown-kommando til å stenge de fleste prosesser umiddelbart! Ihvertfall såpass fort at ikke mer enn kun en liten tid til å eventuellt skrive kritiske systemting til disk for at ting ikke skal ødelegges, skulle være nødvendig.

 

Har Windows noen gang gjort dette i noen form eller funksjon? Svaret er NEI.

 

Husker MS-DOS. Det var skikkelig bra, om en ser vekk fra eventuell mangler.

Husker Windows 95. Det lærte jeg meg å like bedre og bedre.

Skygget unna Windows 98 og Me nesten som pesten.

Skygget unna Windows NT, fordi det ikke virket ferdigutviklet nok.

Digget Windows 2000 og digger enda XP, selv om det er småting som kunne gjøres bedre.

 

Vista er en flopp!

Lurer på om Windows 7 er designet noe bedre med hensyn på det overnevnte. Trege oppdateringer. Prosesser som kjører når de ikke skal, og eventuellt nekter å la seg avslutte. At det å slå av maskinen skal gå i stå.

 

Jeg forundrer meg over dette med, når skal Microsoft lære. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Gled deg til Windows 7. Det er på alle måter den versjonen Vista burde ha vært. Lynrask og problemfri oppdatering, samt rask dreping av prosesser og generelt mye større kontroll over sikkerheten.

Lenke til kommentar

Jeg føler virkelig med deg. Noen ganger er det nesten så jeg tyr til tårene. Og jeg regner meg som en relativt bedagelig fyr med tålmodighet for dataproblemer og utfordringer.

 

Gleder meg til Windows 7, testet kandidatene og det lover utvilsomt bra. Det sa jeg også om Vista, selv om Vista trenger mer muskler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Husker jeg ikke gledet meg noe spesielt til da Vista kom. Testet Vista og var mer sånn; meh. Men føles helt annerledes med Win7. Omtrent samme feelingen som da jeg gikk fra Win98 til Xp. Det føltes rett og slett riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...