Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnparalyse, er jeg alene?


Gyr0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest mip mop

Har opplevd dette og synes det var særdeles ubehagelig. Jeg husker ikke helt om jeg hallilusinerte om noe, men kroppen var fastlåst med huet mot døra og jeg hyperventilerte som faen (jeg må ha vekt opp naboene). Noe av det værtse jeg har opplevd og jeg håper det aldri skjer igjen.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har hatt dette 3 ganger nå tror jeg. Forrige gang var nå for en bitteliten stund siden :p Jeg åpner aldri øynene da dette skjer. Hører heller ikke spesielle lyder som jeg kommer på. Ellers virker det ganske likt som hos resten av dere, men da dere opplever de skumle tingene når dere åpner øynene, så har jeg mer sett på dette som noe kroppen min gjør for å unnslippe mareritt. Jeg har blitt ganske kjapp på å vri meg utav paralysen nå, men jeg klarer ikke å si meg fascinert av dette, jeg synes det er like jævlig hver gang, og får intense frysninger til lenge etter at det har skjedd.

Lenke til kommentar

Selv prøver jeg å ikke åpne øynene, da jeg helt ærlig frykter hallusinasjoner. De første gangene kan man sikkert tro de er ekte, men i og med at du er våken klarer du å tenke hva som foregår etter hvert som det skjer flere ganger. Det som jeg tror ligger i bunn hos alle er at brystet blir tungt, og at du kan bevege deg veldig lite/ingenting. Selv forstår jeg ikke hvorfor du synes dette høres kult ut :p For meg som ikke har hatt det så mange ganger, er det fælt de få gangene jeg har det.

Lenke til kommentar

Opplevd dette jeg, var ikke hyggelig. Bor aleine i ei leilighet, våkna plutselig, kunne ikke reise meg opp... Hørte at folk gikk i gangen og på stua, prøvde å rope "hei", men kom bare et elendig hest: "heeee" ut, mer som hvisking.

 

Skjønte ingenting.

 

Nå i ettertid tenker jeg det hadde vært kult å opplevd igjen så lenge jeg er klar over hva som skejr.

Lenke til kommentar

Jeg sover altfor lite, så jeg vet at det er grunnen til at jeg får det. Er det andre her som pleier å få det etter helt syke drømmer? Mareritt har jeg hatt mange av opp gjennom tidene, men mareritt for meg er mer gjennomført ekle drømmer, med kanskje et trist tema, som at noen dør osv. Drømmene jeg får før søvnparalysen skjer er noe helt annet. De kan virke helt normale, for så plutselig å få noen så nifse scener at hodet våkner så raskt at kroppen ikke følger med :p I natt, for eksempel, drømte jeg at jeg var på en lang sykkeltur på fjellet. En helt normal drøm, selv om jeg ikke pleie å sykle på fjellet :p Plutselig skiftet drømmen om til en scene i en kirke, og jeg husker hva som ble sagt og alt i drømmen... En gutt og en jente bare stod der plutselig, da gutten plutselig kysste jenta. Jenta kysset tilbake, og etter intens klining begynner ansiktet til jenta å bli merkelig, og hun sier gråtende "I keep looking, but I can't find her". Hvorfor jeg drømte på engelsk forstår jeg ingenting av :p Men uansett, de fortsetter å kline, og jenta blir på en måte uttørka i ansiktet, før hun sier "There she is", og med ett blir skikkelig sånn demonbesatt og klikker helt på gutten, og skriker skikkelig høyt og skjærende. Det kom så uventet, og er så totalt utypisk for hvordan jeg drømmer.

Lenke til kommentar
Slike false awakenings som du prater om jeg har hatt før, står opp 2 - 3 ganger før jeg virkelig våkner, men aldri sett noen demoner i speilet :p

 

Husker jeg hadde feber som liten også, da lå jeg på senga i gjesterommet, og døra var igjen. Husker jeg lå å stirra på dørhåndtaket. Plutselig ble det veldig stille, muttern var egentlig i stua med tv på osv, men det ble helt stille.

Og etter en stund la jeg merke til at dørhåndaket beveget på seg,og jeg hørte i tillegg en slik humre lyd, lyden av høy spenning. Lyden ble høyere og høyere. plutselig så smalt dørhåndtaket ned med et kjempebråk og samtidig så kom det et stor lyn inne på rommet som.. høres merkelig ut, men den truet meg på livet.

Og jeg kunne ikke bevege på meg, prøvde å skrike også, men hjalp ikke...

 

Dette gjentok seg flere ganger

 

HERREGUD! panikk! xD

Dette er ikke false awakening. FA er når du drømmer at du våkner. Søvnparalyse derimot er når kroppen din er bedøvet etter søvnen når du våkner.

Lenke til kommentar

har hatt det en god del ganger.

en måte å si det på, mind awake body asleep.

Det kan også føles mystisk fordi vi sanser annerledes i den tilstanden. Så det blir liksom ikke fysisk opplevelse.

Det er påstått at vi dannen en projekson av oss selv, hvordan den utarter seg om det er mentalt eller noe annet, er uspesifikt, men det blir som å bruke 2 biler kan en si da. Og det tar tid for å bytte ifra bil a til bil b. En grei måte å si det på er en mental drømmeprojeksjon av oss selv. For å forhindre at denne projeksjonen er koblet til kroppen, sånn at vi ikke våkner opp midt i søvne, av spastiskse rykkninger, sprell, at en hopper, springer etc, sånn at en er skjermet mot å våkne opp sånn plutselig 100 ganger gjennom natten. Så er vi skjermet mot dette og derfor er det en nedkjølingstid ergo søvnparalyse før en "reinstate" replaserer seg selv fysisk og er klar til å våkne opp. Jeg merker ofte at jeg sparker med 1 ben så våkner jeg opp. Fordi kansje i drømmen så sparket jeg f.eks fotball eller hoppet. Et eller annet, og da merker jeg at jeg våkner opp fysisk og vet at jeg nettop har sparket i med foten i søvne. Kansje slik babier gjør i sen fase når de sparker i magen, men egentlig så drømmer dem, men begynner å danne fysisk kontakt, muskel oppbygging, tilpassning av muskler i forhold til hjerne.

Lenke til kommentar
merker at jeg i det siste, spesielt når jeg spiller cs(^^), ser syner. ser noen som springer rundt en kant. jeg kan gå en liten stund før jeg innder at det faktisk ikke var noen der.

 

nå skal det sies at jeg ikke heelt skjønte hva dette gikk i, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke har hatt det.

 

Og husk, jo mer dere leser om det jo større sjanse er det for at dere kommer til å få det, det gjelder også dere som aldri har hatt det før ;)

takk for DEN! :p

 

Sant det, første gang jeg leste om det skjedde det et par dager etter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...