Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnparalyse, er jeg alene?


Gyr0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et spørsmål, det er noen ganger jeg våkner opp til meg selv stående og prøve å holde igjen skråtaket fordi jeg tror det er en boks eller noe som holder på å ramle ned og knuse meg, samtidig roper jeg på hjelp, og jeg ser meg selv gjøre det, men får ikke gjort noe med det, og jeg er bevisst etterpå, kan dette gå under søvnparalyse eller hva kan det klasifiseres som?

Og nei, tror ikke det er mareritt, fordi jeg drømmer aldri før jeg våkner opp sånn, tror jeg våkner av at jeg har vondt i hånden, er jo ikke så komfortabelt å drive å prøve å dytte taket.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg tror jeg hadde det i natt. Hadde sparket av meg dyna, så jeg følte meg utrolig sårbar når jeg plutselig hørte en hviskende stemme like ved meg. Selv om jeg visste at det ikke var virkelig var det jo utrolig guffent. Og jeg ble ganske sjokkert når kroppen nektet å lystre. Fikk en følelse av at det brant i armene når jeg prøvde å bevege dem. Prøvde og prøvde for harde livet. Fanget i min egen kropp.

 

Jeg tror det kan være en bivirkning av pillene jeg nylig har fått. Tolvon.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det allerede er nevnt, men det kan hjelpe å sove på siden/magen istedenfor ryggen. Hvis man sliter ekstra med dette, så kan benzodiazepiner hjelpe, og man kan spørre fastlegen f.eks. om man kan få noen sobril en kort periode for å komme inn i et bedre søvnmønster. Men denne behandlinger bør være kortvarig (ca. 3 uker max), siden disse medisinene er vanedannende.

Lenke til kommentar

Har opplevd det én gang som jeg husker, litt plagsomt i og med at jeg lå på magen med munnen og nesa ganske godt ned i puta og kunne ikke røre meg. Klarte kun å bevege øynene, og selv øyelokkene var temmelig tunge. Ingen hallusinasjoner , heldigvis :) De fleste opplever visst dette før eller senere.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Men vi snakker om drømmer. Av og til har det skjedd at jeg har drømt at jeg står på kanten av et stup, og plutselig (av en eller annen grunn), så tar jeg et skritt fremover og faller. Så får jeg et utrolig magesug, akkurat som jeg tråkket utfor og vokner brått. Helt virkelig og utrolig intenst. Er dette bare et vanlig "mareritt"?

Lenke til kommentar

Har hatt det noen ganger ja. Søvnparalyse er egentlig ett litt merkelig navn. Uansett så våknet jeg, men kroppen kunne jo ikke bevege seg i det hele tatt, lå rett på siden av dama mi, og hadde på følelsen av at vi svevde i livsfare. Prøvde å skrike for å advare henne, men det funket jo ikke. Så etter to minutter uten å være i stand til å bevege meg så "advarte" jeg henne for full hals. Om hun skvatt^^

Lenke til kommentar
Hei,

 

Men vi snakker om drømmer. Av og til har det skjedd at jeg har drømt at jeg står på kanten av et stup, og plutselig (av en eller annen grunn), så tar jeg et skritt fremover og faller. Så får jeg et utrolig magesug, akkurat som jeg tråkket utfor og vokner brått. Helt virkelig og utrolig intenst. Er dette bare et vanlig "mareritt"?

 

Ja, er et ganske vanlig mareritt. Mareritt om å falle og drukne tror jeg er de vanligste marerittene om jeg ikke husker feil. Når det kommer til drømmer har jeg to syn på dette.

 

1. Den forbereder deg på hvordan du burde/skal reagere hvis det skjer i virkeligheten.

2. Den reflekterer følelser du har hatt i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Men vi snakker om drømmer. Av og til har det skjedd at jeg har drømt at jeg står på kanten av et stup, og plutselig (av en eller annen grunn), så tar jeg et skritt fremover og faller. Så får jeg et utrolig magesug, akkurat som jeg tråkket utfor og vokner brått. Helt virkelig og utrolig intenst. Er dette bare et vanlig "mareritt"?

 

Jeg innbiller meg ofte at jeg snubler akkurat idèt jeg holder på å sovne, så skvetter jeg til og er lys våken igjen. :p Blir vel noe av det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...