Gå til innhold

Negative egenskaper å si på jobbintervju?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå om dagen er det en veldig god egenskap å være en ikke-røyker. Om du røyker burde isåfall ikke si at du gjør det, men hvis du derimot ikke røyker kan du med stor stolthet si det :D Jeg har selv sett hvor irriterende det kan være med røyker i jobb-sammenheng. Det er irriterende med mennesker som stadig trenger en liten "røyke-pause".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg synes personlig det er best å "legge kortene på bordet" til en potensiell arbeidsgiver. Det vitner om selvinnsikt, og er noe arbeidsgivere setter pris på. I alle fall de gode arbeidsgiverne. Folk som vet å se og jobbe med egne personlighetsdefekter er bedre å ha i jobb, enn mennesker uten selvinnsikt.

 

Leste et par artikler om jobbintervjuer for noen dager siden, og kan med rette anbefale dem her. Den éne artikkelen går på tips og råd til jobbintervjuet, mens den andre fokuserer på hvilke spørsmål arbeidssøkere bør våge å spørre arbeidsgivere om i et jobbintervju.

Lenke til kommentar
Hvis man er på jobbintervju og man må si noen negative egenskaper ved seg selv, hva er bra å si da? Kan liksom ikke si noen kjempedårlige, for da får man jo iallefall ikke jobben:p

 

Kommer helt an på jobben.

 

Har intervjuet en god tone, har jeg ikke noe problem med å si at jeg f.eks. bruker litt ting på å lære meg ting jeg ikke er vant til å gjøre. Er intervjueren kjip, og det er dessverre ikke uvanlig, er jeg litt mer forsiktig med å utlevere meg. Det verste er når de begynner å mase om personlige ting som er totalt irrelevante for jobben.

Lenke til kommentar

(Etter personlig erfaring) Ikke bli for fokusert på lønn og/eller bonuser.

Og vær ærlig, ikke lyg om noe...blir du tatt på fersken i å lyve, så stryker de deg som oftest av lista der og da.

 

Alle arbeidsintervjuere er forskjellige og har forskjellige holdninger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
"Jeg er litt for perfeksjonist", er vel sammen med "Jeg kan bli litt for oppslukt av jobben min", noe av det mest oppbrukte du kan si? :mrgreen:

 

Må si meg enig i det.

Alle har negative sider, jeg ville heller funnet noen dårlige sider med meg selv som ER dårlig men som ikke har noe med/påvirker jobben jeg søker.

 

Dette virker mer ærlig syns jeg.

 

Dersom en jeg hadde intervjuet hadde sagt at han var "for perfektsjonist" og "blir litt for oppslukt av jobben" hadde jeg tolket svare som: Jeg har ikke selvinnsikt og velger derfor å skryte av meg selv istede for å svare på smp, jeg bare kamuflerer skryte som noe "negativt"-

 

Jeg sa: jeg kan være utolmodig. da menes at jeg vil ha jobben unnagjort. Noen andre ville kansje tatt det med ro og brukt to dager. (sa ikke det siste da)

Jeg sa også at jeg kaller en spade for en spade,og blir ferdig med det. Unngår konflikter om man er ærlig. ikke alle tåler en klar tale, og jeg høres skarpere ut enn hva jeg er da. Etter det er det glemt hos meg,men de som hører kan furte i dagesvis. Det så jeg på som et umodenhetstegn hos voksne.

En åpen og ærlig kommunikasjin er et minimum

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

På sist intervju spurte arbeidsgiveren hva mine negative egenskaper var...

..Jeg sa jeg ikke hadde noen negative egenskaper som jeg kom på i farten. : )

 

Jeg fikk jobben : )

 

Dette med intervjuer er helt sykt. Noen intervjuere kan du komme unna med det mens andre er helt psyko. Mens noen vil ha 2-3 pluss/minus mens andre vil ha 6-7 pluss/minus.

Lenke til kommentar

Dette med intervjuer er helt sykt. Noen intervjuere kan du komme unna med det mens andre er helt psyko. Mens noen vil ha 2-3 pluss/minus mens andre vil ha 6-7 pluss/minus.

 

Forskjellen frå intervjuer til intervjuer skyldes også at enkelte er flinkare til å intervjue enn andre.

 

Vanligvis så skal ikkje svara på spørsmålet ha så veldig mykje å seie, å spørre om positive og negative sider er meir ein metode for å kartlegge korleis arbeidssøkaren er som person.

 

På den andre sida så vil du som arbeidssøker også fort få eit inntrykk av om dette er ein arbeidsgivar som du vil jobbe under eller ikkje.

Lenke til kommentar

I ett intervju er det en type mennesker jeg møter alt for ofte, verdensmestere. Ett snev av ubetinget høy tiltro til egne evner og du er out. Dette gjelder spesielt dem som har typisk nok Mastergrad av en eller annen sort og tror at det betyr mer enn noe annet her i verden.

 

Sånn generelt er måten man prater på viktig, det å klare å holde seg komfortabel i en slik situasjon er kanskje vanskelig fordi det er hypet opp veldig. For min del prøver jeg alltid å starte med en hyggelig samtale, der jeg i bunn og grunn prøver å kartlegge familieforhold, noe jeg vektlegger selv om det er en skyggeside. Er du ferdig med barn? Flott. Har du små barn? værsegod neste. Allerede her gjenspeiler det mye av deg som person. Etterhvert så er ikke svarene så viktige i detaljer, det som er viktig er at du klarer å kommunisere godt og at du besvarer det som blir spurt om på en oppriktig måte.

Lenke til kommentar

Problemet med den framgangsmåten er at det er brudd på likestillingslova å spørre om familieplanlegging.

 

Når det gjeld det med å ansette verdensmestere så vil det variere med kva jobb du vil ha vedkommande til å gjere. Skal vedkommande forvalte bedrifta sine midler så vil du ha en som veit kva han/ho styrer med. Skal du ha nokon lavare i systemet så vil du helst ha nokon som ikkje trur dei veit betre enn sjefen sin.

Lenke til kommentar

Jeg sa at jeg kunne ha en tendens til å ha det rotete rundt meg mens jeg holder på med ting. Dvs at jeg er flink til å rydde når jobben er gjort, men mens jeg holder på kan det godt SE rotete ut. "Bedre med system i rotet enn rot i systemet".

 

Det som er lurt er å finne negative egenskaper som man kan snu til å bli en positiv ting. I mitt tilfelle kom jeg frem til at fokuset mitt når jeg arbeider er på det jeg skal lage og at jeg sørger for å gjøre det ordentlig, istedetfor at jeg skal bruke en masse tid/energi på å rydde hele tiden og så måtte finne verktøy o.l. hvert 2. minutt. Da er det bedre å gjøre ting ferdig, så rydde etterpå.

Lenke til kommentar

Problemet med den framgangsmåten er at det er brudd på likestillingslova å spørre om familieplanlegging.

 

Når det gjeld det med å ansette verdensmestere så vil det variere med kva jobb du vil ha vedkommande til å gjere. Skal vedkommande forvalte bedrifta sine midler så vil du ha en som veit kva han/ho styrer med. Skal du ha nokon lavare i systemet så vil du helst ha nokon som ikkje trur dei veit betre enn sjefen sin.

 

Verdensmestera er som oftest ikke de som har grunn til å vær det. For å vær helt ærlig er det ofte folk jeg helst klarer meg uten. Jeg vil ha drivjern. Likestillingslova unngår jeg med ett enkelt spørsmål.

 

Fortell litt om deg selv.

 

Første som kommer er alder, deretter sivilstatus og igjen deretter barn. Mann 30, 2 barn og kone. - Nei takk.

Kvinne, 30 samboer, ingen barn - Nei takk. Mann 50, kone og 2 voksnebarn ja takk. Småbarnsforeldre har høyt fravær og er ofte lite fleksible.

 

Er dem derimot skilt og har barn, er det heilt greit. Eventuelt karrierebeviste fremfor å få barn (dem som er det sier det, fordi dem forstår hvorfor jeg spørr) så er det helt ok.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...