Gå til innhold

Negative egenskaper å si på jobbintervju?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går ut i fra at trådstarter snart skal søke jobb, det hadde vært mer hjelpsomt å få vite hvilken type jobb du søker :)

 

AUansett, det lønner seg å være ærlig - det gir arbeidsgiveren et intrykk av at du ikke pynter på sannheten, og - lyver du vil det nok slå tilbake på deg selv i ettertid.

Lenke til kommentar

Finn noen egenskaper som ikke er for dårlige- bare sånn midt på treet. Et jobbintervju er ikke stedet hvor du bør utbrodere om at du stadig forsover deg og er uten evne til å sammarbeid med andre. F.eks. kan du i stedet si at du er litt distré, at du kanskje er litt rolig før du blir ordentlig kjent med folk etc.

 

Altså egenskaper som ikke nødvendigvis gjør deg mindre egnet til jobben, men som viser at du kan reflektere og har selvinnsikt liksom. Å ikke komme på noe, eller bruke en av klisjéene som "Jeg anstrenger meg for mye", "jeg er alt for glad i å jobbe" eller "jeg er alt for ryddig" er ikke bra ...

Lenke til kommentar

Trur det lønnar seg meir og være ærlig en å bruke slike liksom negative utsagn som egentlig er positive.

 

Kom med det du faktisk er dårlig på og gjerne med ein ide om korleis du skal forbetre deg. Men litt kan du moderere deg. Om du f.eks har vanskeligheiter med å komme deg opp om morgenane så kan du seie at du av og til forsøv deg, men ikkje framstill det som det er noke du gjer stadigvekk.

Lenke til kommentar

IKKE si at du har lett for å forsove deg. Er det tilfellet får du kjøpe deg et lite arsenal med vekkerklokker og fikse problemet uten at arbeidsgiveren får vite om det!

 

Intervjueren er nysgjerrig på dine egenskaper, men også hvor reflektert du er om egen utvikling. Tenk ordentlig etter hva du ikke er så god på - eller ennå bedre noe du skulle ønske du var flinkere til. Du må være oppriktig, en god intervjuer vil avsløre deg hvis ikke, og da får du sannsynligvis heller ikke jobben!

 

En "god" negativ egenskap kan for eksempel være å ikke trives med ensformig detaljarbeid. Søker du jobb i et kreativt yrke er dette egentlig ingen negativ egenskap. Du bør allikevel påpeke at du utfører detaljarbeidet pliktoppfyllende (hvis du gjør det da), men at du egentlig behøver mer rom for å være kreativ.

 

Uansett hvilke negative egenskaper du oppgir, bør du være reflektert over hva disse innebærer. Det betyr å vite hvordan egenskapene passer inn i jobben du har søkt, og hva du kan gjøre for å arbeide med deg selv og utvikle deg på de områdene du nevner.

 

Bloggartikkel: Skal du søke jobb eller gå på jobbintervju bør du lese denne...

Lenke til kommentar

har liggi å tenkt på dette noen ganger og har komemt frem til noen ting jeg kan svare.

1. jeg kan være litt FOR perfeksjonist

2. det hender jeg stokker om på ord når jeg snakker

3. at jeg sliter med å finne på 3 dårlig sider ved meg selv (går det ann å si dette? xD)

 

bare spekuleringer ettersom de to jobbintervjuene jeg har vært i ikke har spurt om dette:)

Endret av DJ_LoCo
Lenke til kommentar

Det er bare et tidsspørsmål før dette spørsmålet dukker opp på et intervju - det er virkelig en av "klassikerne". Likte godt nr. 1 hvis den presenteres seriøst. Nr. 3 bør du IKKE dra. Å ha vansker med å finne 3 negative sider ved seg selv er for intervjueren ensbetydende med dårlig selvinnsikt, og det er et dårlig utgangspunkt for å lykkes i en hvilken som helst jobb. Ta en natt til, så kommer du sikkert på noe mer bra (eller dårlig alt ettersom) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
"Jeg er litt for perfeksjonist", er vel sammen med "Jeg kan bli litt for oppslukt av jobben min", noe av det mest oppbrukte du kan si? :mrgreen:

 

Må si meg enig i det.

Alle har negative sider, jeg ville heller funnet noen dårlige sider med meg selv som ER dårlig men som ikke har noe med/påvirker jobben jeg søker.

 

Dette virker mer ærlig syns jeg.

 

Dersom en jeg hadde intervjuet hadde sagt at han var "for perfektsjonist" og "blir litt for oppslukt av jobben" hadde jeg tolket svare som: Jeg har ikke selvinnsikt og velger derfor å skryte av meg selv istede for å svare på smp, jeg bare kamuflerer skryte som noe "negativt"-

Lenke til kommentar

"Jeg kan bli litt for oppslukt av jobben min" betyr også at du ikkje klarer å holde fokus på fleire arbeidsoppgaver samtidig.

 

Slike konstruerte utsagn som er tillaga med ein negativ ordlyd men der den faktiske meininga er meint å være positiv trur eg fort blir gjennomskua av intervjuaren.

Hadde eg intervjua ein potensielle arbeidstakar som kom med "jeg er alt for glad i å jobbe" som negativ egenskap så ville eg avslutta intervjuet med det samme, på meg høyrest det ut som nokon som trur dei er så smarte at dei kan lure meg til å berre sjå positive ting ved arbeidstakaren.

 

Noke av det viktigaste for ein arbeidsgivar er faktisk at dei ansatte er ærlige, har ikkje så mykje å seie om dei har eit par dårlige eigenskapar så lenge dei er ærlege. Det er viktig at arbeidsgivaren stolar på sine ansatte og at han kan gi kven som helst av dei ekstra ansvar om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Lest litt om at folk som spiller World of Warcraft ikke er så veldig likt på jobbmarkedet. Så dette er kanskje ikke noe du bør si vist de spør om du spiller noen spill:p

 

Noen sider der de påstår dette:

 

http://www.nrk.no/magasin/spiller/1.6388889 og http://www.businessinsider.com/2008/12/hea...arcraft-players

 

 

hahahahaha :p jævli bra/dumt xD (spiller wow selv)

 

 

men nei jeg vet ikke... jeg har sliti litt med samme jeg og..

jeg pleier å si at jeg er litt sjenert........

så tenker jeg meg om i sikkert fem minutter !!!!

husker ikke mer >_>

Lenke til kommentar

Du kan jo si at du kan virke litt sjenert før du blir kjent med folk? Høres ikke så galt ut.

 

 

Klart man skal være ærlig, men for all del; har du noen negative egenskaper som gjør deg svært uegnet til jobben, så ikke vær redd for å "runde det av litt i kantene". Forsover du deg hver dag? Da kan du være litt B-menneske til tider. Vaser du bort viktige ting og ikke har orden på noe? Da er du kanskje litt distré?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...