Gå til innhold

IT-jobb for meg som 14 åring


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en gutt på 14 år som bor i Lørenskog nærme Lørenskog Stasjon.

 

Jeg prøver nå å lete etter en jobb slik at jeg kan tjene inn litt penger, først og fremst til laptop til skolen.

 

Jeg vil helst ikke jobbe som ryddegutt eller avisbud, da jeg allerede har erfaring med forskjellige ting innen IT og slikt.

 

Livstilen min er ganske simpel.

 

Jeg sover som regel fra 24 til 6 om morningen

Jeg sitter på dataen til jeg drar til skolen

Når jeg kommer hjem sitter jeg på dataen

Jeg spiser ved dataen

Så legger jeg meg

--------------------

Jeg er på dataen HELE tiden og litt av det jeg driver med får du se under.

 

Jeg er har mye interesse innen data, både software og hardware, og kan litt om det.

--

Jeg kan litt om web-design og html, css, php, og flash.

3D kan jeg også en del om og det er vel en av hobbyene mine. Både design og animasjon.

--

Jeg er god med filming og vil gå på Medier og Kommunikasjon senere, når jeg blir høy :!:

Et program jeg kan godt er Final Cut Studio.

Jeg er på en mac og har Vista installert i Bootcamp.

 

 

Jeg kunne foreksempel lagd reklame etc.

--

En ting til jeg er interessert i er musikk og sånt.

Har spilt keyboard siden jeg var 2 år gammel og jeg elsker å lage musikk og slikt, blant annet orkester musikk og sånt, da tenker jeg ikke på Mozart men mer som Battlefield themet. :D

Sitter hjemme hver kveld i Logic og spiller med til søvne.

 

Er veldig oppdatert på mye innen IT og kan en god del.

 

--

 

Som du ser kan jeg bli brukt til mange forskjellige ting. Det er en av grunnene jeg ikke vil gå rundt med avisen, men heller jobbe med noe mer interessant og noe som krever litt av hva jeg kan.

 

 

Så. Here comes the BIG question.

 

Har dere noen tips om hva jeg kan jobbe med og som ikke er alt for langt unna herfra?

Bor som sagt i Oslo området.

 

Takk for alle innlegg :):new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jo starte å selge websider om du kan en del om php, html, css ? det gjorde jeg.. Sponset meg en ny, heftig pc.. er 13 btw.. 14 om noen måneder.. Mye av det du beskriver.

 

Edit: Ståle var før meg..

 

Nice! :D

 

Si meg litt om hvordan du begynte å slikt da, det ville vært morosamt :dribble:

 

Du kan lage en reklameserie med deg og hatten din i hovedrollen, nunikasi!

 

:)

 

Men fra spøk til revolver; det er nok få IT-jobber for en fjortenåring. Jeg gikk med avisen i fem år, og det er ikke noe galt med det. Du blir bare heftig lei etter hvert.

 

Nå, det med hatten, DET ville vært morsomt, men det tjener jeg nok ikke så mye på :)

Lenke til kommentar
Kan jo starte å selge websider om du kan en del om php, html, css ? det gjorde jeg.. Sponset meg en ny, heftig pc.. er 13 btw.. 14 om noen måneder.. Mye av det du beskriver.

 

Edit: Ståle var før meg..

 

Nice! :D

 

Si meg litt om hvordan du begynte å slikt da, det ville vært morosamt :dribble:

 

Dessverre trenger du ikke lage kvalitetsnettsider for å få betalt. Ikke at Eivind ikke er flink, det skal jeg ikke uttale meg om, men man trenger ikke lete lenge for å finne personer som tar seg, og får, godt betalt for nettsider som kan få bestemoren din til å kaste skjermen ut gjennom vinduet mens bestefar kjører over maskinen med rullatoren.

 

Du kan lage en reklameserie med deg og hatten din i hovedrollen, nunikasi!

 

:)

 

Men fra spøk til revolver; det er nok få IT-jobber for en fjortenåring. Jeg gikk med avisen i fem år, og det er ikke noe galt med det. Du blir bare heftig lei etter hvert.

 

Nå, det med hatten, DET ville vært morsomt, men det tjener jeg nok ikke så mye på :)

 

Du finner sikkert noen på #mac1 villige til å betale ;).

Lenke til kommentar
Du kan lage en reklameserie med deg og hatten din i hovedrollen, nunikasi!

 

:)

 

Men fra spøk til revolver; det er nok få IT-jobber for en fjortenåring. Jeg gikk med avisen i fem år, og det er ikke noe galt med det. Du blir bare heftig lei etter hvert.

 

Nå, det med hatten, DET ville vært morsomt, men det tjener jeg nok ikke så mye på :)

 

Du finner sikkert noen på #mac1 villige til å betale ;).

 

Jaja, hehe.

Det ville vært en morsom måte å tjene penger på.

Lenke til kommentar
Du kan lage en reklameserie med deg og hatten din i hovedrollen, nunikasi!

 

:)

 

Men fra spøk til revolver; det er nok få IT-jobber for en fjortenåring. Jeg gikk med avisen i fem år, og det er ikke noe galt med det. Du blir bare heftig lei etter hvert.

 

Nå, det med hatten, DET ville vært morsomt, men det tjener jeg nok ikke så mye på :)

 

Du finner sikkert noen på #mac1 villige til å betale ;) .

 

Jaja, hehe.

Det ville vært en morsom måte å tjene penger på.

 

Lenke til kommentar

ops skjedde noe galt dær :p men du må være frampå dra på lan og sånne ting seff for å vise hva du kan. også regner jeg med dere har en IT ansvarlig på skolen deres så bare heng litt med han prøv å vise at du er seriøst og at du vil lære og kanskje til og med hjelpe han i sitt arbeidet. (selfølgelig skal du gjøre det når du har fri) du kan også ringe rundt til IT firmaer i distriktet men tror de fleste er skeptiske til 14 åringer. men stå på å vær frampå.

Endret av Cs freak
Lenke til kommentar

Hmm, takk for innleggene :thumbup:

 

Jeg vet ikke helt.

 

Jeg får vel prøve å spørre rundt omkring som du sier Cs freak.

 

Hvis det ikke blir great success så kan jeg hjelpe folk med pcen, evt. lage hjemme-sider og slikt til folk.. Henge reklame for det rundt her :p

 

Og hvis det ikke funker så blir det vel avisbud eller noe sånt :no:

Lenke til kommentar

Sett opp en enkel nettside hvor du viser eksempler på hva du har laget, og skriv at du tar oppdrag til rimelige priser.

Jeg bryr meg katta om alder og utdanning når jeg betaler folk for design-jobber. Jeg ser kun på tidligere arbeid for å få inntrykk av kunnskaper, og stil. Er for øvrig på jakt etter noen til å lage reklame-bannere (flash) så om du er flink kan du kanskje få et lite oppdrag. ;)

Lenke til kommentar

Designjobber er veldig greit siden kunden faktisk ser hva han/hun får. Ulempen er at 14åringer som oftest bruker piratlisenser til å lage materialet. Skal man kjøpe programvaren er det dyrt, og da bør man helst klare å tjene en del på det før det er lønnsomt.

 

Webprogrammering er ikke noe man ansetter 14åringer til derimot. Der ser man nemlig ikke nødvendigvis hva man får, og det er da helst ønskelig at personen har papirer på dette er ting han/hun kan. Sikkerhet kan også være et tema der.. Og jeg hadde hvertfall ikke stolt på en selvlært 14åring som hadde sagt at portalen var sikker.

 

Det man derimot kan gjøre er å tilby seg f.eks. å sette opp eksisterende portalprogrammer, og i tillegg lage en custom theme for den slik at den skiller seg ut fra standardutseende. Det kan det nok være mange som er interessert i, og at man er 14 behøver ikke nødvendigvis å ha så mye å si.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Mye fornuftig er alt sagt her, så det er i grunn ikke mye å tilføye.

 

Om du kun ønsker noe å ta deg til å gjøre slik at du skal få råd til en skole-laptop, så er nok ikke webutvikling tingen for deg (foreløpig). Da vil jeg heller råde deg til å gå med avisen, som er en helt grei arbeidsoppgave med god lønn for en ung arbeidstaker. Selv husker jeg tjente 2.700 i mnd. for ca 15-20 minutters arbeid i hverdagene som avisbud. Etter noen måneder vil du kunne kjøpe deg en god laptop. Er du pliktoppfyllende så er det også mange abonnenter som pleier å gi en liten påskjønnelse (pengegaver) til avisbudet rundt juletider, slik var det i hvertfall da jeg gikk.

 

Jeg må innrømme at jeg blir en smule fornærmet når jeg ser folk komme med antydninger til at webutvikling er en enkel sak hvem som helst kan gjøre i løpet av noen få timer på soverommet. Gode webløsninger er en kunst som ofte krever mange harde arbeidstimer.

 

Jeg tviler på om noen vil være villig til å gi en 14-åring oppgaven med å øke bedriftens omsetning. Det du derimot kan lykkes bedre med, som BlackH påpeker over her, kan være å lage noen templates. F.eks. ferdig tilrettelagt for et eller flere CMS. Ta turen innom Theme Forest og titt litt på det som er å finne der, om du tror du kan konkurrere med dem som alt har etablert seg der så er det bare å sette i gang. Denne wordpress-templaten her f.eks. har solgt 189 ganger siden 14. juli 09 hvor selger tilsammen har hatt en fortjeneste på 6615 dollar (ca 41300 norske kroner). Ikke ha for høye forhåpninger dog, som du ser så holder dem en relativt høy standard.

 

EDIT: Wups... BlueBench skriver seg bak øret: huske å kontrollere siste innleggsdato før en bumper opp en tråd.

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når tråden allerede er bumped kan jeg vel tilføye en idé ;)

 

Når jeg var 14 begynte jeg å lage flashspill som freelancer. Det er enkelt, og man kan få betalt for amatørmessige kreasjoner. Kvalitet betaler utrolig bra. Det er også veldig gøy. Trådstarter sa at han kunne litt flash så det er jo en begynnelse.

Lenke til kommentar

Er ikke så enkelt å drive for seg selv da en er 14år. Må opprette firma, fylle inn egen selvangivelse for bedrift og føre regnskap. Enkleste er nok å finne noen som du kan hjelpe for litt penger. Feks formatering av en PC eller installering av noe programvare.

Lenke til kommentar
Er ikke så enkelt å drive for seg selv da en er 14år. Må opprette firma, fylle inn egen selvangivelse for bedrift og føre regnskap. Enkleste er nok å finne noen som du kan hjelpe for litt penger. Feks formatering av en PC eller installering av noe programvare.

 

Var dette et svar på mitt innlegg? Det stemmer iallfall ikke i det hele tatt for å lage og selge flash spill. Prosessen er så enkel:

 

a) lage et spill

b) sende rundt til sponsorer som armorgames og crazymonkeygames og legge på flashgamelicense

c) godta det høyeste budet.

 

Beste er at man i tillegg beholder alle rettigheter.

Endret av bslayer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...