Gå til innhold

Lurer litt på politiutdannelse? har ikke gjennomfrt førstegangstjeneste

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070
Skrevet (endret)

Hey, jeg er interessert i politiyrket. Vet det finnes et bra emne fra før, men har noen mer konkrete spørsmål...

Hvordan er muligheten for å komme inn på politihøgskolen uten å ha tatt militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste? Jeg er interessert i politihøgskolen, men jeg ble dimmitert fra forsvaret etter 1 dag pga "udyktig". Jeg tilfredstiller dog alle kravene til å komme inn (plettfri vandel, fysiske tester, etc)... vet førstegangstjeneste kan være et pluss, men er det slik at hvis du ikke har gjennomført så står du svakt? Kommer de til å sjekke hvor jeg ble innkalt og hvorfor jeg dimma?

De som går/har gått phs, hvordan er det? Hva lærer du der, åssen er undervisninga? Er det masse pugging av lover som i jus, bare ikke fult så omfattende? Masse teori om åssen du skal håndtere saker, samfunnsfag etc? Har lest på hjemmesia, vet alt dette om 2 år teori og 1 år praksis, men lurer på litt mer detaljert hva du lærer osv

Jeg synes phs virker veldig spennende, men vet ikke om jeg er helt klar for det ennå, hva kan være lurt å studere først for å bedre sjansene til å komme inn og bli bedre forberedt?

Og så lurer jeg på hvilke muligheter du har til å få andre jobber enn å patruljere i gata? Virker jo spenende å patruljere, men kanskje greit å ha flere muligheter etter hvert når man begynnr å dra på åra...hehe

Takk!

Endret av medlem-98070
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hey, jeg er interessert i politiyrket. Vet det finnes et bra emne fra før, men har noen mer konkrete spørsmål...

Hvordan er muligheten for å komme inn på politihøgskolen uten å ha tatt militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste? Jeg er interessert i politihøgskolen, men jeg ble dimmitert fra forsvaret etter 1 dag pga "udyktig". Jeg tilfredstiller dog alle kravene til å komme inn (plettfri vandel, fysiske tester, etc)... vet førstegangstjeneste kan være et pluss, men er det slik at hvis du ikke har gjennomført så står du svakt? Kommer de til å sjekke hvor jeg ble innkalt og hvorfor jeg dimma?

De som går/har gått phs, hvordan er det? Hva lærer du der, åssen er undervisninga? Er det masse pugging av lover som i jus, bare ikke fult så omfattende? Masse teori om åssen du skal håndtere saker, samfunnsfag etc? Har lest på hjemmesia, vet alt dette om 2 år teori og 1 år praksis, men lurer på litt mer detaljert hva du lærer osv

Jeg synes phs virker veldig spennende, men vet ikke om jeg er helt klar for det ennå, hva kan være lurt å studere først for å bedre sjansene til å komme inn og bli bedre forberedt?

Og så lurer jeg på hvilke muligheter du har til å få andre jobber enn å patruljere i gata? Virker jo spenende å patruljere, men kanskje greit å ha flere muligheter etter hvert når man begynnr å dra på åra...hehe

Takk!

Må skuffe deg. For å komme inn på politihøgskolen må du ha gjennomført førstegangstjenesten. Har man ikke det fyller man ikke kravene til mental og fysisk styrke.

Jeg har heller ikke gjennomført førstegangstjenesten, men det er fordi jeg er gal. ;)

Endret av paranoidcrazy
Gjest medlem-98070
Skrevet

Det du sier der vet jeg at er tull... leste på phs.no at du kan ha tatt siviltjeneste i stedet for militæret, så har jo ingenting med mental og fysisk styrke å gjøre (men vet som sagt at militær teller mer positivt siden du har det fysiske som et pluss). Det jeg ikke vet er hvordan det er å ha ikke ha vært gjennom noen av delene, men uten grunner som å være invalid eller psycho

Du kan jo dessuten være i mye bedre form når du søker enn en som tok førstegangstjeneste for en stund siden, og har siden den gang lagt på seg 20 kg og blitt en feit Pc-laner. Vet førstegangstjenesten er et kvalitetsstempel som teller positivt, men er det virkelig et KRAV?

drit i å svare hvis du ikke er sikker!!!

Gjest Slettet+432
Skrevet
Må skuffe deg. For å komme inn på politihøgskolen må du ha gjennomført førstegangstjenesten. Har man ikke det fyller man ikke kravene til mental og fysisk styrke.

Dette er helt feil.

For å sitere "politistudent" i Politi-tråden, så må man ha jobbet et par-tre år med vanlig ordenstjeneste før man kan søke på ledige stillinger som spaner, etterforsker osv. Ellers har man Beredskapstroppen, Utrykningsenheten (UEH), hundefører, Politiets Utlendingsenhet (PU), Utrykningspolitiet (UP), Økokrim, Kripos, Politiets Sikkerhetstjeneste (PST). Noen av disse krever etterutdanning ved PHS. Du kan lese en god del om karrieremuligheter på http://blipoliti.phs.no :)

Skrevet
Udyktig i Forsvaret, men du fyller kravene til Politiet.....?

Du har lurt deg unna med andre ord. Tviler på at du kommer inn.

Støtter denne. Mange vaktselskaper krever i dag at menn har gjennomført førstegangstjenste for å bli ansatt, og krever eventuelt dokumentasjon på hvorfor du ikke har fullført for å kunne ansette deg. Hvorfor skal man klare å bli ansatt som vekter eller politi når man f.eks ikke kan gjennomføre førstegangstjenesten som vaktsoldat eller MP, eventuelt en stilling som kontor -eller velferdsassistent i verste fall?

Skrevet

Litt snodig at man ikke kommer inn i militæret på grunn av allergi. Man behøver nødvendigvis ikke å bli hundefører dersom man er allergisk mot dyr, men hvorfor skal ikke en person med allergi kunne betjene et kontor, lager, vakt, velferdsrom osv?

Skrevet

Jeg ble også funnet tjenestedyktig, men fritatt fra førstegangstjeneste i fredstid grunnet at jeg bruker briller. Betyr det at jeg heller ikke kommer inn i Politihøgskolen?

En mulighet er selvsagt laseroperasjon, men vet ikke hvor gira jeg er på det...

Skrevet
Jeg ble også funnet tjenestedyktig, men fritatt fra førstegangstjeneste i fredstid grunnet at jeg bruker briller. Betyr det at jeg heller ikke kommer inn i Politihøgskolen?

En mulighet er selvsagt laseroperasjon, men vet ikke hvor gira jeg er på det...

I min tropp var det svært mange som brukte biller, og noen av soldatene var så å si helt avhengig av å bruke de til enhver tid. Snodig må jeg si.

Skrevet

Ja, det synes jeg også. Jeg prøvde å uttrykke sterk interesse for å komme i militæret, men det holdt ikke. Er vel noe med at de hele tiden trenger færre og færre soldater. Jeg som hadde drømt om å ta førerkort for lastebil i militæret. Hulk... :cry:

Skrevet

Høres rart ut om førstegangstjeneste er et krav... Jeg ble bare fritatt fra førstegangstjenesten, kun etter å ha søkt om utsettelse 2 ganger pga skole. De tar vel bare inn færre i millitæret nå om dagen.

Dessuten er det vel et fåtall av kvinner i politiet som har tatt førstegangstjeneste? (har riktignok ingen tall på det her:P)

Men prøv å ta en telefon til PHS og hør. Du må vel ikke kravle like mye rundt i gresset i politiet som i millitæret. (hvis du har en type gressallergi el.)

Gjest Slettet+432
Skrevet

Det er IKKE et krav å ha utført førstegangstjeneste hvis man skal inn på PHS. Dette er jeg helt 120% sikker på :)

Skrevet

Førstegangstjenesten er ikke et krav for å søke politiet.

Jeg var tjenestedyktig, men feltudyktig pga at jeg brukte briller tidligere.

En laseroperasjon fikset synet som gjorde at jeg kunne søke politiet.

Her må man dokumentere hvorfor man ikke har gjennomført førstegangstjenesten når man er inne på opptak/intervju.

Har svart tidligere at jeg har pollenallergi selv, men hundeallergi er diskvalifiserende.

Dersom allergien er så ille at den er til hinder for deg i en vanlig hverdag vil det nok være vanskelig å komme inn i politiet.

Anbefaler ingen i å være UÆRLIG når det gjelder å opplyse politiets opptaksnemnd om noe, har du allergi så sier du at du har det. Blir du tatt i å lyve er det over og ut, da trenger du ikke å sende en søknad på nytt neste år.

Skrevet (endret)

Det er jo mange grunner til at man kan bli kjent tjenesteudyktig, og sesjonslegen trenger ikke gå gjennom et voldsomt byråkrati for å få det til, han kan stemple deg og sende deg rett hjem om han vil. Jeg trengte ikke vise noen legeattest eller noe som helst, og folk slipper hvis de ikke har lyst. At en attenåring ikke er sugen på militæret trenger da ikke bety noe for hans senere egnethet til politiyrket, det er nok heller grunnen til at du har blitt kjent udyktig som er interessant. Ikke at jeg akter å søke.

Endret av Isbilen
Skrevet

Det virker jo nesten som det er vanskelig å komme inn i militæret i dag etter hva jeg leser, men alikevel er det så mange som kjemper for å dimme? Hva skjer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...