Chosiso Skrevet 17. februar 2009 Skrevet 17. februar 2009 (endret) Hei. Jeg har et lite problem med subwoofer og spiller, evt. forsterker. Det er en Pioneer spiller og en to 12" elementer i Subwooferen, og ble drevet av kun spilleren i forrige bilen. Jeg er usikker på om den er passiv eller aktiv, men siden den kun ble drevet av spilleren i forrige bilen antar jeg den er aktiv? Problemet er, når jeg skulle koble denne til i nye bilen, fungerte ikke subwooferen. Det er akkurat samme spiller og subwoofer, og jeg synes det er rart den ikke fungerer. Trenger jeg en forsterker? Hvorfor i så tilfelle fungerte det i gamle bilen? Produktene vi snakker om er forøvrig en pioneer deh-5800 mp og Maxgear 2x10" Endret 17. februar 2009 av Chosiso
Henr1xen Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Hei. Jeg har et lite problem med subwoofer og spiller, evt. forsterker. Det er en Pioneer spiller og en to 12" elementer i Subwooferen, og ble drevet av kun spilleren i forrige bilen. Jeg er usikker på om den er passiv eller aktiv, men siden den kun ble drevet av spilleren i forrige bilen antar jeg den er aktiv? Problemet er, når jeg skulle koble denne til i nye bilen, fungerte ikke subwooferen. Det er akkurat samme spiller og subwoofer, og jeg synes det er rart den ikke fungerer. Trenger jeg en forsterker? Hvorfor i så tilfelle fungerte det i gamle bilen? Produktene vi snakker om er forøvrig en pioneer deh-5800 mp og Maxgear 2x10" Er det aktiv sub har den mer enn bare linjetilkoblinger på kassa. Ser du etter på kassa og kun finner audioinnganger er det nok ikke en aktiv sub. Det høres ut som du har kjøpt ny bil og bare flyttet det gamle anlegget over så jeg lurer på om du også har flyttet over alt av kabler? Dersom du har dette, har du gått over anlegget og forsikret deg om at alle tilkoblinger sitter forsvarlig og at de er nøyaktig lik som da du demonterte det? Er langt fra noen autoritet på dette området, men for meg høres det ut som en kablingsfeil enten på strømtilførselen eller signalkablene
Chosiso Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Skrevet 18. februar 2009 Hei igjen. Jeg har ikke tatt over kablene fra gamle bilen. Desverre er den spiker nå. Uansett, så sto det på kvitteringen jeg fant igår at det var noe ISO kontakter som var gjort noe med, hvis jeg forsto det slik. At subkabelen som går fra subwooferen til spiller, var ordnet slik at den gikk rett i spilleren, og dermed gjort slik at spilleren drev hele subwooferen, uten noe ekstra forsterker. Vet ikke helt om dette er det ideele, men det fungerte ihvertfall. Er dette en måte å gjøre det på nå? Og er det lettere å kjøpe en forsterker?
cossiemk1 Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 En spiller kan ikke drive den kassa, og har den gjort det, så har det omtrent ikke vært lyd, og det er et under at ikke spilleren har tatt kvelden Så det skal være en forsterkere en plass, men den er jo kanskje blitt spiker den også nå da, hehe.... Har du KUN 1 eller 2 høyttaler terminaler på subkassa?? Ikke noe plass du kan koble til strøm, remote og signalkabler?? i så fall er kassa passiv, og må drives av en separat forsterker
Chosiso Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Skrevet 18. februar 2009 Hm, det er rart egentlig, for det står ingenting om noe forsterker på kvittering. Er ikke jeg som plukket ut varene den gang. Det er to terminaler på sub'en. Nå når dette er oppklart, hvilken forsterker bør jeg kjøpe? Egentlig så billigt så muligt. Er bare midlertidig dette skal brukes.
Henr1xen Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Hm, det er rart egentlig, for det står ingenting om noe forsterker på kvittering. Er ikke jeg som plukket ut varene den gang. Det er to terminaler på sub'en. Nå når dette er oppklart, hvilken forsterker bør jeg kjøpe? Egentlig så billigt så muligt. Er bare midlertidig dette skal brukes. som cossie nevnte er den kassa garantert passiv hvis du kun har tilkoblinger for signalkabel. Har du drevet den uten forsterker har det nok ikke vært særlig lyd, dersom en tar strømmen til forsterkeren hører man kun høytalerne montert i kupeen så og si. Står det aktiv sub spesifisert på kvitteringen? I såfall har du mere enn tilkobling kun for signal, let nøye overalt på kassa etter flere tilkoblinger (noen kan finne på å ha tilførselskontaktene på de mest underlige plasser). Dersom du er 100% sikker på at kassa er passiv, og dermed trenger ekstern forsterker, trenger du ikke nødvendigvis det billigste alternativet. Legger du litt penger i det kan du få en meget brukbar forsterker. Fordelen med dette er at en forsterker er fort gjort å flytte over dersom du bytter bil/kasse, da sparer du deg en utgiftspost! Har hørt mange som har vært fornøyde med Dynabel sin BF4501 forsterker for eksempel!
Chosiso Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Skrevet 21. februar 2009 Hei, og takk for utfyllende svar. Jeg er nå 100% sikker på at subben er passiv, og at jeg trenger en forsterker. Dynabel sin BF4501 er egetnlig uaktuell, siden den er for dyr. Det er bare midlertidig, og jeg er ikke ute etter en sinnsyk bass. Jeg trenger egnetlig bare et veldig billigt alternativ. Dette er ikke noe jeg skla ha lenge heller, og å legge i 3000kr føler jeg blir unødvendig. Hvordan vil en mono forsterker være? Ser bilradiospesialisten sine priser er så og si lik som en to-kanals forsterker.
cossiemk1 Skrevet 21. februar 2009 Skrevet 21. februar 2009 Det billigste da, blir en soundmagus x-1502, den finner du sikkert brukt til rundt 1000kr. Og ja, det er monoforsterker som egner seg best til sub....
Defus Skrevet 21. februar 2009 Skrevet 21. februar 2009 Dette er ikke noe jeg skla ha lenge heller, og å legge i 3000kr føler jeg blir unødvendig. Hvordan vil en mono forsterker være? Ser bilradiospesialisten sine priser er så og si lik som en to-kanals forsterker. Hvorfor ikke drite i å kjøpe forsterker nå, og heller spare pengene til du skal kjøpe den som ikke blir middlertiig? Sparer penger i det lange løp. Mono blokk er det du bør satse på.
Chosiso Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Skrevet 22. februar 2009 Grunnen til jeg skal ha det billigste nå, og fordi det bare er midlertidig er fordi bilen skal selges om litt under 4 mnd, og da gidder jeg ikke kjøpe noe dyrt. Det kommer ikke til å brukes etter, da jeg allerede har en Audi A8.
Defus Skrevet 22. februar 2009 Skrevet 22. februar 2009 bortkasta peng i min mening, men watever makes you happy
Chosiso Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Skrevet 22. februar 2009 Tja, det er din mening. Men å bruke 3000,- på en forsterker på en rimelig dårlig subwoofer i seg selv, ser jeg ikke vitsen med. Stor forsterker er alltid bra, men i dette tilfelle mener jeg ikke det er nødvendig. Pengene får jeg ikke tilbake uansett.
cossiemk1 Skrevet 22. februar 2009 Skrevet 22. februar 2009 Tja, det er din mening. Men å bruke 3000,- på en forsterker på en rimelig dårlig subwoofer i seg selv, ser jeg ikke vitsen med. Stor forsterker er alltid bra, men i dette tilfelle mener jeg ikke det er nødvendig. Pengene får jeg ikke tilbake uansett. Nei, men skal du ikke ha forsterker osv i nye bilen da??
Chosiso Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Skrevet 22. februar 2009 Skal ikke ha noe nytt anlegg i nye bilen. Audi Concert systemene spiller mer en godt nok.
Bllink Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Se om du finner noe dritt på qxl.no eller netthandelen.no
Chosiso Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Skrevet 24. februar 2009 Takker og bukker så mye for svar. Jeg orket ikke stresse mer, så fikk et greit tilbud på JBL sin GT5-A3001 monoforsterker, samt. en dobbel 10" Kicker sub. Har montert opp, og spiller veldig bra. Istedenfor å lage ny tråd, spør jeg her. en bekjent kjøpte seg akkurat en 10" aktiv subwoofer fra Netthandelen veldig billigt. Er det muligt å bruke to stk aktive subwoofere av samme type i bil?
Bllink Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Har aldri gaddet å prøvd noen aktive subber i bil før, men mest logisk skal vell det gå an
Svirre91 Skrevet 24. februar 2009 Skrevet 24. februar 2009 Se om du finner noe dritt på qxl.no eller netthandelen.no Finn.no er det mye rart... Har selv kjøpt meg en 500W Proson forsterker der og er mektig fornøyd... Den fungerer i hvertfall bra med brokobling på en 600w sub...
Defus Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 bare tenk hvor mye bedre den subben kunne ha lagd lyd på en bedre forsterker
Svirre91 Skrevet 25. februar 2009 Skrevet 25. februar 2009 bare tenk hvor mye bedre den subben kunne ha lagd lyd på en bedre forsterker Hva er vitsen med å ha det største og beste a??? Fungerer kjempeflott, og jeg tror ikke du hadde merka no spesiell forskjell ved å klarte opp 100w til på forsterker...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå